6-åring nekter og spise! Trenger råd!

TinyT

Første møte med forumet
Hei på dere. Jeg er ny her og laget meg en profil nettopp fordi jeg trenger og få litt hjelp og råd. Min kjære har en sønn på 6 år. Han liker ingen ting... Altså han liker pannekaker,pølser og brøskive med ost. Men vi kan rett og slett ikke spise dette til middag hver dag. Vi er ikke hjemme igjen før sent på ukedager så middagen blir så og si kveldsmaten. Vi har hatt problemer lenge og jeg føler vi har prøvd ALT! Vi har alltid noe på tallerken vi vet han liker, vi har kranglet ved matbordet, trasset og grått, oversett og rost, latt han sitte lenge, tatt vekk maten og han måtte ha lagt seg sulten etc.. ALT!! Han trenger ikke spise opp , men smake.. Det gjør han ikke!! Han hyler og bæljer og får raseriutbrudd og skriker at han MÅ få egen mat(dette skjedde ikveld)lenge siden han har vært sååå ille altså! Jeg vet ikke mitt arme råd! Hva skal vi gjøre? UANSETT hva vi har til middag så liker han det ikke. Selvom det også er ting vi har spist mange mange ganger før. Det er rett og slett bare trass! Og jeg har forsøkt og forklart han at vi ikke kan spise pølser til middag hver dag. Og si at han ikke får godis eller barnetv bryr han seg ikke noe om! Så what to do?? :(
 
Lag mat i tre dager utelukkende kun ting han ikke liker? Tør han smake? Klarer han å spise noe selv om han ikke liker?
 
Han nekter rett og slett og prøve og sitter bare med geipa nedi gulvet:-/ jeg har sagt tusenvis av ganger at han ikke trenger og spise opp alt å har prøvd og forklare han at han må smake på ting flere ganger før man ratt liker det osv... han eier ikke respekt for "middagsregla" våre i det hele tatt.. Vi snakka litt sammen før middag idag og jeg forklarte på en rolig og pen måte at ved middagsbordet vil jeg ikke ha no klaging og at han MÅ ikke spise men smake.. Det tok nøyaktig 40 sekunder inn i middagen før helvete brøt løs. Og da hadde vi ikke mast på han eller no. Han setter seg på bakbeina med engang og vi prøvde og overse han lenge, men til slutt får vi jo nok av den oppførselen. Har lest mange steder at man helst ikke skal mase osv, men når han sitter og oppfører seg på den måten og kaster gaffelen i tallerken i sinne og hyler at han MÅ ha egen mat DA reagerer vi for slikk er det ikke greit og være! Da ble jeg streng og sa klart og tydelig ifra at SLIKK oppfører vi oss ikke. Da hyler han ut at han aldri aldri aldri vil spise mat igjen.. Nei nei sa jeg.. Det er bare deg selv det går utover fordi det er du som får vondt i magen fordi du er sulten...
 
Gutten min er 5 år og ekstremt trassen om dagen. Er også veldig kresen. Hva med å rett og slett la han gå sulten? Høres brutalt ut, men til slutt blir han nok så sulten at han spiser. Hva med å lokke med en yoghurt eller en liten kjeks om han spiser litt? Det pleier vi.
 
Ikke mas
Ikke krev smaking
Ha noe salat eller grønnsaker til som han spiser
 
I forhold til eget barn så hadde jeg aldri servert noe annet, da jeg mener at barn spiser når de er sultne. Jeg også krever at han smaker på det vi har på fatet.

I denne situasjonen så høres det derimot ut som et problem som har vært vedvarende, og da kan det jo hende at han faktisk har ett reelt problem med mat? i såfall bør dere ta kontakt med lege tenker jeg.... ?
 
Jeg var slik selv da jeg var lita. Inkludert mine tre søsken.. så foreldrene mine har hatt litt å stri med for å si det sånn.
Det jeg husker sjøl er at det var faktisk ikke bare trass. Jeg ble fysisk dårlig og brakk meg om jeg måtte spise noe med ekkel konsistens osv. For meg var det verste brødskiver.. og jeg spise faktisk ikke på dagesvis om di ble sinte på meg og prøvde å tvinge i meg ting. Det gjorde alt verre.. så for det meste gav di etter og lagde ting jeg likte.. om det var rett eller feil vet jeg ikke, men det var nok ett styr.
Hvis det er noe trøst vaks jeg det av meg i 12-13 års alderen og spiser stort sett alt idag. - og ingenting er så godt som mammas hjemmelaga brød :)
 
Etter som du skriver at din kjære har en sønn tipper jeg at han ikke er din.

Har dere snakket med mora om åssen han er hos henne? Om han får det han ber om eller om hu prøver å få han til å spise annet.

Vet om en unge der han bare fikk det han likte hos den ene parten og den andre parten måtte "krige".
 
Kanskje ta han med til en barnelege for å utelukke allergier etc? Så han ikke reagerer som han gjør pga magevondter etc. Kanskje barnelegen har noen tips og råd.
Hvis det da er null grunn utenom trass hadde jeg laget den maten jeg selv ville og tilbydd middag. Gi han 30 min, spiser han ikke blir maten fjernet og ingen mat før neste måltid. Ingen barn har død i trass på mat ettersom jeg vet.. Virker som det har pågått en stund, så han vet jo at det han gjør funker. Så da må dere bare ha lengre strikk enn han ;)
 
Back
Topp