5månder og ammer

ThereseLilli

Første møte med forumet
Men var og veide lillegutt får litt over 3 uker siden og veide han igjen i går og da hadde han gått opp 30gram!?!? Er ikke det alt får lite, han er jo ikke spesielt miss fornøyd og men er dette ok? Hva tenker dere? Skjedd noe med melka da kanskje produksjon har gått ned?
Ble veldig usikker jeg da han altid gått fint opp i vekt, veier nå 7300.
 
Har ikke noe svar til deg, men hørtes jo ganske lite ut ja. Sier de ikke at 100-250 gram i uka er normalt da?
Hva sa de der du veide ham da?
 
Ho sa det var fint men ja hørt det skal være over 100!
Syns det hørtes helt rart ut at hu sa 30gram er ok på 3 uker
 
Det høres veldig lite ut!
Til meg sa de at mellom 175-250 gram i uken var normalt.
Ville tatt meg en tur på helsestasjonen om jeg var deg :)
 
Det kommer nok an på hvor mye babyen har gått opp frem til nå, om han har en god vekt fra før, eller er litt liten. Snuppa mi gikk veldig godt opp frem til 4 måneder. Så gikk hun opp 80 gram på 5 uker og ytterligere 130 4 uker etter det. Altså rundt 200 gram på 2 måneder. Siden hun var ved godt hold, var det greit ☺ så,vektoppgang er relativt!
 
De MÅ ikke gå opp 100-200gr i uka når de er blitt så store.

Mange barn flater litt ut i vekstkurve i den alderen, og lager seg en ny kurve.

Så lenge babyen er blid og fornøyd og har våte bleier så får han nok mat. Når HS i tillegg ikke er bekymret kan du nok ta det helt med ro. :)

Mi frøken veide rundt 7kg ved 5 måneder, men bare 8.5 vet ett år. Likevel var hverken jeg eller hs bekymret. Hun fulgte sin egen kurve fint oppover, sov godt, var blid og fornøyd og masse våte bleier.
 
Jeg har litt samme problem. Lillegutt veide 5755 g ved 3 mnd kontrollen og 6110 g ved 4 mnd ktr. Han har gått ned en kurve og jeg måtte bare kjøre på med grøt i følge Hs.

Han er/ var blid og fornøyd ( bortsett fra at han får tenner). Smiler og ler, er våken og følger med. Men det brydde ho seg ikke så mye om :p

Nå etter 1 uke med amming, grøt og frukt så har han gått opp 200 g :)
 
Babyer vokse i rykk og napp. Gjennomsnitt er nettopp det, gjennomsnitt. For å få wt gjennomsnitt må noen være over og andre under. Så lenge babyen er blid og fornøyd, vokser i lengden og har nok tisse/bæsje bleier bille jeg ikke beskymret meg.
 
Har en tabell helsestasjonen følger her, å den ser slik ut;
0-3 mnd gammel - 150-225gr/uka
3-6 mnd gammel - 100-125gr/uka
6-9 mnd gammel - 75-125gr/uka..
Mn så er jo alle forskjellige, noen uker kan de gå opp litt mer og andre mindre, mn du kunne jo dratt inn for en kontrollveiing bare for å sjekke om en uke elr to?:)

Og så lenge ungen er fornøyd, våken og godt med våte bleier så skulle man tro alt var greit:)
 
Back
Topp