50%sykemeldig og egenmelding.

• Trådstarter Trådstarter Ingenbruker
  • Opprettet Opprettet
I

Ingenbruker

Guest
Jeg har vært 50%sykemeldt siden oktober grunnet vond rygg... Nå har kvalmen kommet tilbake for fult og har måttet bli hjemme i 2 dager :( men mener å huske at det er noen regler for å bruke egenmelding nåe en allerede er sykemeldt?

Eg hadde samme problemet. Du må til legen å få 100% sykemelding for dei dagene du var borte. Man får ikke være syk når man går sykemeldt visstnok.

Enten må du jobbe inn det du har vært borte, sånn at du totalt jobber 50% av normal arbeidstid, eller så må du få sykemelding fra legen.

Ja, du kan ikke bruke egenmelding når du allerede er sykemeldt. Da må du ordne full sykemelding for de aktuelle dagene, ellers blir det trekk i lønn. Hadde samme greiene på jobb i høst. :)

Ja, du kan ikke bruke egenmelding når du allerede er sykemeldt. Da må du ordne full sykemelding for de aktuelle dagene, ellers blir det trekk i lønn. Hadde samme greiene på jobb i høst. :)

Æsj, da blir det telefon til legen da :( hadde snuppa hjemme 1 av dagene jeg skulle jobbet da, så går jo da egentlig under sykt barn...

Gjelder dette syktbarn også?

Nei. For sykt barn går ikke under samme ordning.
Ved sykt barn/barnepasser er det ikke du som er syk, og du kan derfor ikke få sykemelding for at barnet eller barnepasser er sykt.

Nei. For sykt barn går ikke under samme ordning.
Ved sykt barn/barnepasser er det ikke du som er syk, og du kan derfor ikke få sykemelding for at barnet eller barnepasser er sykt.

Huff så komplisert ting er da :p så da blir det sykt barn for tirsdag og 100%sykemelding for onsdag og torsdag... Haha for et styr

Be jordmor om hjelp til å søke svangerskapspenger istedet for sykmelding. Da kan man bruke egenmelding :)

Be jordmor om hjelp til å søke svangerskapspenger istedet for sykmelding. Da kan man bruke egenmelding :)

Søkte opprinnelig det men tror ikke min arbeidsgiver helt skjønte hva det var så de dylte ut at de ville tilrettelegge for at jeg skulle kunne være i 100% jobb så jeg måtte jobbe like mye bare i en annen type jobb, funka dårlig når jeg trengte kortere dager grunnet vond rygg....

Søkte opprinnelig det men tror ikke min arbeidsgiver helt skjønte hva det var så de dylte ut at de ville tilrettelegge for at jeg skulle kunne være i 100% jobb så jeg måtte jobbe like mye bare i en annen type jobb, funka dårlig når jeg trengte kortere dager grunnet vond rygg....

Ja, men det er nettopp derfor det er jordmor som skal fylle ut, ikke arbeidsgiver! Jeg har verdens snilleste arbeidsgiver, men de skjønte heller ikke helt greia og fylte ut at de heller ville tilrettelegge. Jordmor skal kunne fylle ut skjema tilfredstillende, og det er jo en fordel både for deg og arbeidsgiver at du får svangerskapspenger. De får deg ut av sin sykdomsstatistikk, og du bruker ikke opp dine rettigheter som sykmeldt. Hvis dere fikser det nå kan det tilbakedateres hele 3 mnd i tid (fra søknadsdato). Behandlingstiden for søknaden er vel 6-8 uker.

Ooooooopppps da har jeg gått utenfor loven hehe! Leverte egenmelding her om dagen jeg! :-P Sjefen bare OK, jammen det er flott.

Ja, men det er nettopp derfor det er jordmor som skal fylle ut, ikke arbeidsgiver! Jeg har verdens snilleste arbeidsgiver, men de skjønte heller ikke helt greia og fylte ut at de heller ville tilrettelegge. Jordmor skal kunne fylle ut skjema tilfredstillende, og det er jo en fordel både for deg og arbeidsgiver at du får svangerskapspenger. De får deg ut av sin sykdomsstatistikk, og du bruker ikke opp dine rettigheter som sykmeldt. Hvis dere fikser det nå kan det tilbakedateres hele 3 mnd i tid (fra søknadsdato). Behandlingstiden for søknaden er vel 6-8 uker.

Men svangerskapspenger er vel for friske gravide? Jeg er jo ikke det... Jeg har slitt med kvalme, ryggsmerter og lavt blodtrykk....

Men svangerskapspenger er vel for friske gravide? Jeg er jo ikke det... Jeg har slitt med kvalme, ryggsmerter og lavt blodtrykk....

Ja formuleringene er litt uheldige sånn sett, det står jo at det er for gravide som ikke kan jobbe fordi jobben utgjør en fare for barnet (og det er det jo kun arbeid med kjemikalier, stråling og annet tungt som gjør egentlig). Jeg har slitt med kynnere, nedpress og lette blødninger, samt låsninger i bekkenet. Da formulerer jordmor det slik at jobben min (lærer) ikke kan tilrettelegge slik at disse plagene kombinert med jobb utgjør en risiko for barnet, altså at det er kombinasjonen og ikke ene og alene min helse som utgjør risikoen. Det beste er om du tar kontakt med din jordmor og får en avklaring, hun skal vite og kunne søke.

F.eks så har jeg ikke søkt svangerskapspenger for den uka jeg var sykmeldt pga fostervannsprøve, for da var det bare meg det stod på.

F.eks så har jeg ikke søkt svangerskapspenger for den uka jeg var sykmeldt pga fostervannsprøve, for da var det bare meg det stod på.

Oki. Ja jeg får høre med jordmor på madag... Trodde jobben måtte bestemme om de ville tilrettelegge jeg :p menmen... Får høre hva jordmor sier... Uansett har jeg jo vært hjemme 50% siden midten av oktober da....

Back
Topp