50/50= like utgifter??

miia82

Første møte med forumet
Vi har tenkt å ha barna annenhver uke jeg og barnefaren. vi har to barn sammen. Men hvordan fungerer dette egentlig? får man da ingen støtte økonomisk og deler man utgifter til barnehage og sfo på to liksom? han tjener jo en del mer enn meg så ser at det bøir dyrt for meg.... :-( noen som vet?

har man barnet 50% så har man ikke krav på stønader som enslig forsørger får.
og ja det er normalt å dele alle utgifter i to.

Så lenge dere er single og oppfyller kravene til "aleneforsørger" har dere sannsynligvis krav på halvparten av "aleneforsørger"-trygd for barna - 2 barn = 3 barnetrygder / 2 foreldre = 1 1/2 barnetrygd.
Dersom det er markant forskjell i økonomien deres, kan den som kommer dårligst ut allikevel ha krav på bidrag fra den forelderen som er best stilt.
EN av dere har krav på skatteklasse 2 - det vanligste er å ta dette annenhvert år, men dere kan avtale annet dere i mellom.
Ellers har dere i utgangspunktet ikke krav på andre stønader, og forventes å dele likt på utgiftene.
Her kan man også avtale annet seg i mellom, eventuelt som et alternativ til bidrag (han betaler f.eks. hele SFO i stedet for å betale bidrag til deg eller noe liknende).

Lykke til!

Okay! hvis man feks har 60-40 ordning hvis bf har barna fra f.eks annenhver ons til søndag? noen som vet hvor mye man har krav på da? ikke lett dette her! mye regler.... Takk for svar :-)

ORIGINAL: miia82

Okay! hvis man feks har 60-40 ordning hvis bf har barna fra f.eks annenhver ons til søndag? noen som vet hvor mye man har krav på da? ikke lett dette her! mye regler.... Takk for svar :-)

Så lenge man har markant mer enn 50% har man krav på alle stønader som aleneforsørger. Det skilles ikke mellom 60% og 90%, for å si det sånn - bare når farsbidraget skal regnes ut.

Annenhver onsdag til søndag er forøvrig 4 netter, som blir 8 netter i måneden som gir følgende samværsprosent:
8 overnattinger i måneden / 30 netter i måneden * 100 (for å få svaret i prosent og ikke i decimaltall) = 26,6%.
Hvilket er det samme som "vanlig" samvær, annenhver helg og en natt hver uke.
40% samvær er 12 overnattinger i måneden, fordelt slik det best passer dere.

ORIGINAL: Merete80

Her var det noen som sa til oss at vi kunne få ansvar for hver vår unge, med feks 60/40 deling, og få noen stønader.. Vet ikke om dette stemmer, men her har vi begge to søkt om utvidet barnetrygd og redusert overgangsstønad... Bf har også søkt om støtte til barnehage, da han ikke har inntekt..

Som skrevet over så VET jeg ikke om dette er mulig!!! Vi hørte det av en bekjent og siden vi har ansvar for hver vår unge, så tenkte vi at vi ihvertfall skulle søke...

Dette skal teoretisk sett stemme, men vær forberedt på at NAV KAN sjekke at dere faktisk HAR hovedomsorgen for hvert deres barn i realiteten og ikke bare på papiret (altså at dere f.eks. har 50/50-deling i virkeligheten, eller at du har hovedomsorgen for begge f.eks.).
Du kan også søke om stønad til barnetilsyn/SFO, selv om du har inntekt, så lenge den er under 6 G eller noe slikt.
Jeg tjener 390K i året og får dekket 64% av regningen. [:)]
Dersom BF ikke er i aktivitet (arbeid, studier eller aktiv arbeidssøker) risikerer han å få avslag på den søknaden.
Dere kan også søke om barnebidrag. Her vil du maks få et ganske lavt forskudd, siden BF ikke har inntekt og du tydeligvis har, mens han faktisk kan få tilkjent bidrag fra deg.
Selvfølgelig kan dere sette opp en privat avtale - men så lenge BF ikke har inntekt vil det kanskje lønne seg for dere å be NAV regne det ut (og finne ut at han ikke er bidragsdyktig) slik at du kan få bidragsforskudd uten at BF opparbeider seg gjeld. Det blir sannsynligvis godt under tusenlappen, men alle monner drar.

Hvis det er store forskjeller på fars og mors inntekt, kan den parten som tjener minst få bidrag fra den som tjener mer. I går leste jeg faktisk på nett at man kan få utvidet bt selv om man har 50/50. Ikke så mange som visste om det som jeg forstod...[;)] Ikke jeg hvertfall...
Det med å ha et omsorgen for et barn hver går an, vet om fler som har gjort det sånn[:)]

ORIGINAL: MammanTilPeder

Hvis det er store forskjeller på fars og mors inntekt, kan den parten som tjener minst få bidrag fra den som tjener mer. I går leste jeg faktisk på nett at man kan få utvidet bt selv om man har 50/50. Ikke så mange som visste om det som jeg forstod...[;)] Ikke jeg hvertfall...
Det med å ha et omsorgen for et barn hver går an, vet om fler som har gjort det sånn[:)]

Men man får HALVPARTEN av utvidet barnetrygd ved delt omsorg (50/50-deling) så lenge man ellers oppfyller kravene til en aleneforsørger. Dersom man har ny samboer (i mer enn 12 av siste 18 mnd eller med felles barn) har man bare krav på halvparten av VANLIG barnetrygd.
Dersom man har ett barn og begge foreldre er single kan de derfor ha krav på halvparten av utvidet barnetrygd = en vanlig barnetryd.
Har de to barn blir det jo 2+1 barnetrygd / 2 = 1 1/2 barnetrygd hver seg.

Back
Topp