50/50 for et skolebarn.

Cullen

Glad i forumet
Hva må være kriteriene for dere hvis dere skulle hatt 50% deling av et skolebarn? ( uff det hørtes fælt ut.. hehe.. deling av et barn..)

Vel dere skjønner hva jeg mener?

Jeg vurderer å flytte ned der hvor faren til eldste bor (50 mil) for å få mer avlastning OG for at hun skal ha lik kontakt med oss begge. Han er omtrent fraværende i livet hennes nå og  jeg vet at han vil, men han gidder vel ikke da.. siden vi bor så langt unna. Eneste grunnen til at hun ser han er fordi foreldrene hans stiller opp og har henne ofte..  Hun er 7 år og er en flott, smart og moden jente.  han ble veldig glad da jeg fortalte han om planene mine og sa at han da ville ha henne 50%. jeg ble veldig glad da, da jeg er veldig sliten. studerer på fulltid og yngste er kronisk syk.
Men jeg syns det bør være visste kriterier for 50/50.

1. barnet bør være over 6 år (check)
2. vi bør bo i samme skolekrets, dvs at jeg må finne meg bolig i nærheten av hvor han bor, noe jeg er litt usikker på om jeg får til og VIL.
3. barnet må ville det selv. (muligens check)
4. Vi bør ha litt opptrapping, ikke bare kjøre på med annenhver uke. (hva syns dere her?)
5. han må involvere seg likt som meg i skole og fritidsaktiviteter.

noe mere?

Noen her som har 50% i skolealder som kan fortelle hvordan det er?

jeg har 50/50 deling med bf til største gutten min. han er 10,5år nå,og vi begynte med annenhver uke da gutten var 1,5år. vi hadde da bodd sammen fram til da,så han kjente faren like godt som meg.
jdet har fungert egentlig ganske greit med oss og gutten.
faren bor halv time unna skolen med bil,og jeg 5 minutter. dette har aldri vært noe problem. faren kjører og henter han på skolen bare,og fra meg går han. men jeg vil anbefale at dere begge bor i skolekretsen pga venner.

gutten vår har klær,leker og alt han trenger hos begge oss. eneste vi "flytter" frem og tilbake er skolesaker da selvsagt og sykkelen,ski,akebrett ol. vi spleiser alltid på sko,jakker,skolesekk,sykkel osv til han.
ellers kjøper vi det han trenger hver for oss,som klær og leker.

før hadde vi ikke samme regler og det ble forvirrende for gutten. så vi satte oss ned å pratet og har nå så like regler som mulig. tror det er viktig å ha samme regler nesten. iallefall når ungen er 50% hos dere begge.

ett annet råd er at dere burde bytte på fredager. da får dere en rolig start på uka deres[:D] da har du jo savnet barnet ditt en uke,og da er det ekstra kos å være med barnet hele helgen[:D]

bare å spørre om du lurer på noe mere

Takk for flott svar.

Hvordan er det med bidrag? og barnetrygd?

bidrag kan dere jo løse ved privat avtale om at dere deler på store utgifter og sånn.. loven sier at om den ene parten tjener mer enn den andre så skal den betale bidrag.. men mange dropper dette når de har denne delingen..
klarer dere å ha en 50/50deling klarer dere helt sikkert å bli enige om dette også..
barnetrygden kan vel deles dere i mellom tror jeg..

Hver av dere søker om barnetrygd og får halvparten av det dere har krav på. [;)]
Med andre ord: Om du oppfyller kravene til aleneforsørger ut over det å ha mer enn 50% samvær, så har du krav på dobbelt barnetrygd. Med delt omsorg vil du da få utbetalt halvparten, altså en vanlig barnetrygd.

Dersom du har samboer, gifter deg på ny e.l. og derfor IKKE oppfyller kravene til "aleneforsørger", har du krav på vanlig barnetrygd og kan få utbetalt halvparten, i.e. en halv barnetrygd.

ORIGINAL: Cullen

Takk for flott svar.

Hvordan er det med bidrag? og barnetrygd?

jeg får minstebidraget. han får ingenting.
begge får en barnetrygd hver (siden vi har 50/50 så heter det utvidet barnetrygd selv om vi får 970 hver.

ah så greit da.. ja mye lettere å ordne sånn at vi kan dele på store utgifter i stedet for bidrag...

Back
Topp