5 tidlige spontanaborter på 5 mnd. Absolutt ingen hjelp :(

Emma5161

Andre møte med forumet
Jeg har hatt tidlig spontanabort/kjemisk graviditet 5 ganger på 5 måneder etter å ha blitt gravid ved inseminasjon (alle graviditetene er bekreftet med blodprøve).

Det skjer i uke 4 når det er 10-15% sjanse for at det går galt. Det er jo tidlig men jeg har jo visst om graviditeten noen dager når det skjer, så det er trist likevel.
Det er særlig leit side jeg ikke får noen
oppfølging og føler meg veldig ensom i
situasjonen.

Når jeg skriver til klinikken min sender de meg bare et skjema hvor jeg skal bekrefte at jeg har
vært gravid slik at de kunne føre det opp i suksess-ratene sine og sist jeg var der og spurte forsiktig om
de kunne si noe om hva som kunne gjøres, nærmest dyttet legen meg ut av rommet og sa at det kunne
ikke han uttale seg om.

Jeg har sendt alt genetisk materiale fra donoren til denne klinikken og det er kjempedyrt å flytte
det, så jeg er på en måte fanget hos dem.

Jeg forsøkte å snakke med fastlegen min, men han sa bare at dette ikke var hans felt.

Jeg kontaktet også Medicus - privat klinikk i Oslo - og der tok jeg noen blodprøver (blant annet
en gentest) for en måneds tid siden som jeg venter på svar på. Men de har sagt at så lenge jeg
ikke gjør prøverør/inseminasjon hos dem så vil ikke de gi meg noen råd omkring behandling -
og de kommer heller ikke til å ville forklare meg hva resultatet av gentesten betyr,
de bare sender meg den i posten.

Jeg vet jo at det er mulig å gjøre diverse utredninger for dette, men får altså NULL hjelp.

Dette er utrolig frustrerende og jeg føler meg ensom og usynliggjort.

Kan noen gi meg noen tips om hvor jeg kan finne hjelp?
Både privat og offentlig er av interesse.

Last edited:
Det beste og billigste er vel å få legen din til å sende en offentlig henvisning.og begynne på skratch der. Siden klinikken du bruker nå ikke vil hjelpe deg og du ikke bytter til medicus

Får du ingen utredning for habituell abort?
Jeg fikk det, men hadde da ikke bare kjemiske å vise til (spontanaborter før fullgåtte 5 uker regnes som kjemiske).
Fikk etter hvert ulike støttemedisiner som prednisolon, metformin, sterkere progesterontilskudd...

Jeg hadde 3SAer,en senabort i uke 22,en MA og er gravid på nytt. Etter SAer,vi har vært på utredning hos Medicus i Trondheim og alt er ok. Etter siste MAen,fikk jeg klexane og crinone fra Medicus og ultralyder hver uke fra uke 6 på StOlavs. Desverre tror jeg at jeg skal gjennom en MA til pga at jeg har mistet alle symptomer og er 6+0idag. Men,det er ny prøve på DNA sæd skade hos Medicus,de sender sæden til UK og for oss,det kom noe dager siden og den sier at mannen min er infertile og at IVF skal ikke fungere. Han har store DNA skade på sperm mem jeg ble gravid 6 ganger i løpet av 2,5år. Han skal ta infeksjon prøve og snakke om varicocele han har med fastlege. Så,det er helt mulig at vanlig sædprøve er ok men mann er egentlig infertile. Håper du får hjelp du trenger. Jeg også føler som jeg er alene og eneste diagnosen var at vi er uheldig,og det ser ikke at det stemmer lenger!

Så trist :(
Håper du får gode råd her inne,
vil berre sende deg ein stor klem:Heartblue:Heartblue

Jeg hadde 3SAer,en senabort i uke 22,en MA og er gravid på nytt. Etter SAer,vi har vært på utredning hos Medicus i Trondheim og alt er ok. Etter siste MAen,fikk jeg klexane og crinone fra Medicus og ultralyder hver uke fra uke 6 på StOlavs. Desverre tror jeg at jeg skal gjennom en MA til pga at jeg har mistet alle symptomer og er 6+0idag. Men,det er ny prøve på DNA sæd skade hos Medicus,de sender sæden til UK og for oss,det kom noe dager siden og den sier at mannen min er infertile og at IVF skal ikke fungere. Han har store DNA skade på sperm mem jeg ble gravid 6 ganger i løpet av 2,5år. Han skal ta infeksjon prøve og snakke om varicocele han har med fastlege. Så,det er helt mulig at vanlig sædprøve er ok men mann er egentlig infertile. Håper du får hjelp du trenger. Jeg også føler som jeg er alene og eneste diagnosen var at vi er uheldig,og det ser ikke at det stemmer lenger!
Oj så trist.. for en vei dere har hatt/har. Hvordan har det gått med denne graviditeten ?

Jeg har hatt tidlig spontanabort/kjemisk graviditet 5 ganger på 5 måneder etter å ha blitt gravid ved inseminasjon (alle graviditetene er bekreftet med blodprøve).

Det skjer i uke 4 når det er 10-15% sjanse for at det går galt. Det er jo tidlig men jeg har jo visst om graviditeten noen dager når det skjer, så det er trist likevel.
Det er særlig leit side jeg ikke får noen
oppfølging og føler meg veldig ensom i
situasjonen.

Når jeg skriver til klinikken min sender de meg bare et skjema hvor jeg skal bekrefte at jeg har
vært gravid slik at de kunne føre det opp i suksess-ratene sine og sist jeg var der og spurte forsiktig om
de kunne si noe om hva som kunne gjøres, nærmest dyttet legen meg ut av rommet og sa at det kunne
ikke han uttale seg om.

Jeg har sendt alt genetisk materiale fra donoren til denne klinikken og det er kjempedyrt å flytte
det, så jeg er på en måte fanget hos dem.

Jeg forsøkte å snakke med fastlegen min, men han sa bare at dette ikke var hans felt.

Jeg kontaktet også Medicus - privat klinikk i Oslo - og der tok jeg noen blodprøver (blant annet
en gentest) for en måneds tid siden som jeg venter på svar på. Men de har sagt at så lenge jeg
ikke gjør prøverør/inseminasjon hos dem så vil ikke de gi meg noen råd omkring behandling -
og de kommer heller ikke til å ville forklare meg hva resultatet av gentesten betyr,
de bare sender meg den i posten.

Jeg vet jo at det er mulig å gjøre diverse utredninger for dette, men får altså NULL hjelp.

Dette er utrolig frustrerende og jeg føler meg ensom og usynliggjort.

Kan noen gi meg noen tips om hvor jeg kan finne hjelp?
Både privat og offentlig er av interesse.
Det må da være noen som kan ta ansvar for dette ? Krev litt mer svar/oppfølging.. det er ikke greit!

Oj så trist.. for en vei dere har hatt/har. Hvordan har det gått med denne graviditeten ?
Det er ok for nå. Har vært på 3 ultralyder og alt ser fint ut. Er 8+4 idag men babyen er allerede 2,56 cm som tilsvarer 9+2 :)pga habituel abort diagnosen får vi ultralyd hver uke,neste er om 10 dager så gleder meg masse. Jeg er ikke redd at det blir ny sponatanabort men tenker bare om hvis babyen er frisk. Skal på fosterdiagnostik om 4uker og nå bare prøver å leve i håp.

Det er ok for nå. Har vært på 3 ultralyder og alt ser fint ut. Er 8+4 idag men babyen er allerede 2,56 cm som tilsvarer 9+2 :)pga habituel abort diagnosen får vi ultralyd hver uke,neste er om 10 dager så gleder meg masse. Jeg er ikke redd at det blir ny sponatanabort men tenker bare om hvis babyen er frisk. Skal på fosterdiagnostik om 4uker og nå bare prøver å leve i håp.
Så bra, at det så langt ser bra ut! Veldig betryggende med så ofte UL. Vi får og det ved neste graviditet. Ifrå uke 7 og iallefall til uke 12. Hvor lenge får dere det ? Hadde dere barn ifra før ?

Så bra, at det så langt ser bra ut! Veldig betryggende med så ofte UL. Vi får og det ved neste graviditet. Ifrå uke 7 og iallefall til uke 12. Hvor lenge får dere det ? Hadde dere barn ifra før ?
Vi har et barn på 9år. Fikk han etter 2pp,ingen problemer. Men,det er ikke så lett å få mer,det ser ut :) jeg hadde ul 6+2,7+2,8+4 og skal på ny da jeg er 10+2. Tror en gang til rundt uke 12. De målte progesteron og hcg også og jeg fikk bare å høre at alt er ok.

Vi har et barn på 9år. Fikk han etter 2pp,ingen problemer. Men,det er ikke så lett å få mer,det ser ut :) jeg hadde ul 6+2,7+2,8+4 og skal på ny da jeg er 10+2. Tror en gang til rundt uke 12. De målte progesteron og hcg også og jeg fikk bare å høre at alt er ok.
Såpass! For en "rar" vei mot søsken, og sikkert veldig vanskelig til tider :(
Så bra da. Får du noe støttebehandling?:rolleyes:

Såpass! For en "rar" vei mot søsken, og sikkert veldig vanskelig til tider :(
Så bra da. Får du noe støttebehandling?:rolleyes:
Ja,jeg fikk progesteron og klexane og det fra privat lege. De på StOlavs gir ingenting. De sa at vi skal miste så mange ganger som vi må :shifty:

Ja,jeg fikk progesteron og klexane og det fra privat lege. De på StOlavs gir ingenting. De sa at vi skal miste så mange ganger som vi må :shifty:
Akkurat det fikk vi også beskjed om på sykehuset:shifty: Prøv igjen og igjen så går det kanskje bra til slutt. Etter 6 aborter: 4 MA og 1 kjemisk og 1 blæremola ba jeg om ny gyn! Hun henviste oss til fertilitetsklinikk som fant en mutasjon i blodet mitt som gjør at kroppen produserer blodpropper! Fy f jeg ble så forbanna at jeg begynte å grine inne på kontoret da gyn på fertilitetsklinikk fortalte det. De hadde tatt akkurat samme blodprøve på sykehuset og de sa at alt var bra..:mad:

Etter det hadde vi tre kjemiske. Nå Er jeg gravid 5+5 nå og går på både freagmin og albyl-e for å tynne ut blodet. Skal på TUL privat tirsdag 6+1..

Ups

Akkurat det fikk vi også beskjed om på sykehuset:shifty: Prøv igjen og igjen så går det kanskje bra til slutt. Etter 6 aborter: 4 MA og 1 kjemisk og 1 blæremola, ble vi tilslutt henvist til fertilitetsklinikk som fant en mutasjon i blodet mitt som gjør at kroppen produserer blodpropper! Fy f jeg ble så forbanna at jeg begynte å grine inne på kontoret da gyn på fertilitetsklinikk fortalte det. De hadde tatt akkurat samme blodprøve på sykehuset og de sa at alt var bra..:mad:

Er gravid 5+5 nå og går på både freagmin og albyl-e for å tynne ut blodet. Skal på TUL privat tirsdag 6+1..
Ah,utrolig!!! Vi hadde utredning etter 3SAer,vanlig fertilitet sjekk for begge to. Jeg måtte kjempe å få habituel aborter utredning og de fant ingenting men jeg trodde at det var bedre å sjekke alt. Alt var på privat klinikk. Krysser fingrene at alt går bra med deg nå!!!

Ah,utrolig!!! Vi hadde utredning etter 3SAer,vanlig fertilitet sjekk for begge to. Jeg måtte kjempe å få habituel aborter utredning og de fant ingenting men jeg trodde at det var bedre å sjekke alt. Alt var på privat klinikk. Krysser fingrene at alt går bra med deg nå!!!
Det er skummelt hvor lite gynekologer kan! Spesielt siden fastlege og flere gynekologer ikke hørte på meg da jeg sa jeg hadde lavt stoffskifte (da skal man øke medisinen med 30-50%, og pga annen medisin skal jeg ha 10 ganger så høy folatdose som vanlig)... er så forbanna på det offentlige... bortsett fra fertilitetsklinikken. Men de hørte på meg ang stoffskiftemedisin fordi jeg fortalte dem om en privat gyn som hadde bedt meg øke. De ba meg ikke gjøre det på sitt initiativ:shifty:

Back
Topp