Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
hvis du er over 5 mnd på vei så må din siste mens ha vært før 20.juni, og det tviler jeg på. for da ville du hatt termin i mars..
1 mnd er ikke 4 uker vettu, 1 mnd er 4 uker og 2-3 dager. og et svangerskap varer ikke i kun 9 mnd, men i 9 mnd og 1 uke ca hvis man regner fra siste mens og har syklus på 28 dager.
jeg er 4 mnd og 4 dager på vei og er 18+1. du er 2 uker lenger på vei enn meg og er mest sannsynlig da 4 mnd, 2 uker og 4 dager på vei ![]()
Gratulerer :-)Juice skrev:
Ja, syntes også at tida har gått fort den siste tida :-) Idag er jeg 20 uker, så imorgen er jeg halvveis :-D (med mindre jeg får ny termin på ultralyden imorgen da)
Regner med at dagene blir lengre etterhvert som vi begynner å bli utålmodige og nærme oss termin.
Enig at det er godt å være ferdig med de første måndene med dårlig matlyst og kvalme. Nå kan vi nyte julematen :-)
3xS skrev:hvis du er over 5 mnd på vei så må din siste mens ha vært før 20.juni, og det tviler jeg på. for da ville du hatt termin i mars..
1 mnd er ikke 4 uker vettu, 1 mnd er 4 uker og 2-3 dager. og et svangerskap varer ikke i kun 9 mnd, men i 9 mnd og 1 uke ca hvis man regner fra siste mens og har syklus på 28 dager.
jeg er 4 mnd og 4 dager på vei og er 18+1. du er 2 uker lenger på vei enn meg og er mest sannsynlig da 4 mnd, 2 uker og 4 dager på vei
hmmm...Monolit skrev:
Nå blei jeg litt forvirra!!!
Over halvveis sier jeg, det er bare fordi du skrev 5mnd og ikke 20 uker
Tenkte at nå har du "bare" 4mnd igjen og du er da halvveis for lenge siden. Men om man tenker uker er du jo halvveis nå....
Tror vi diskuterte dette fenomenet på desember 08 engang??!
siden når ble en svangerskapsmåned kortere enn en kalendermåned? Det der tror jeg er et fenomen som er funnet opp av forum.
At du har begynt på din 5.svangerskapsmåned det er jeg enig i, for så snart man runder 4 mnd så er man jo i 5.mnd, men man er fortsatt ikke over 5 mnd på vei ![]()
og det at du er i din 5.svangerskapsmåned stemmer jo ikke overens med den oversikten du la ut under her, i følge den er man i 6.svangerskapsmåned fra man er 20 uker...
Imogene skrev:
3xS skrev:hvis du er over 5 mnd på vei så må din siste mens ha vært før 20.juni, og det tviler jeg på. for da ville du hatt termin i mars..
jeg er 4 mnd og 4 dager på vei og er 18+1. du er 2 uker lenger på vei enn meg og er mest sannsynlig da 4 mnd, 2 uker og 4 dager på vei
Feil.
Svangerskapsmånedene (altså ikke kalendermånedene) er som følger:
1. måned: uke 0-4 (dvs du er 1 måned gravid når du er 4 uker)
2. måned: uke 4-8 (2 mndr = 8 uker)
3. måned: uke 8-12 (3 mndr = 12 uker)
4. måned: uke 12-16 (4 mndr = 16 uker)
5. måned: uke 16-20 (5 mndr = 20 uker)
6. måned: uke 20-24 (6 mndr = 24 uker)
7. måned: uke 24-28 (7 mndr = 28 uker)
8. måned: uke 28-32 (8 mndr = 32 uker)
9. måned: uke 32-36 (9 mndr = 36 uker)
10. måned: uke 36-40 (10 mndr = 40 uker)
Og det samme gjelder måneder. Eksempel: termin 9.april: Jeg er 20 uker på vei, altså i min tjueførste uke. Da er jeg akkurat 5 svangerskapsmåneder på vei, og altså i min sjette svangerskapsmåned. Hvis vi regner kalendermåneder, er jeg 4 måneder på vei, og altså i min femte måned. Så mye rart vi skal kunne - men stort mer komplisert enn dette er det ikke :)Ivvi skrev:
Gratulerer med 5 mnd. eller da 20 ukerBlackBeauty skrev:
Jeg er ikke kranglete på det, men oversikten måneder=uker er til fordi en vanligvis svarer i mnd. til ikke-gravide når de spør hvor langt en er på vei og "normale" termen for svangerskap er 9 mnd.
Vi går gravide i uker, legene snakker uker, statestikkene snakker i uker, men skal en gjøre det om til mnd. blir det riktig som du sier siden det i utgangspunktet er 4 uker i en mnd (selv om det er +2-3 dager til pr.mnd) :) akkurat som det er 52 uker i ett år
Så viss noen har lyst til å snakke om antall mnd. på vei istedenfor uker, er det helt greit for meg :) :) :)