5 mnd på vei

Imogene

Forumet er livet
VIP
Gosj, jeg har nå rundet 5 mnd på vei! Det er jo helt vanvittig!
Om 4 mnd er jeg i permisjon.... Synes virkelig denne høsten gikk fortere enn forventet.
Må si jeg er utrooolig glad for å være godt over de første 3 månedene nå i denne herlige førjulstida

Gratulerer :-)
Ja, syntes også at tida har gått fort den siste tida :-) Idag er jeg 20 uker, så imorgen er jeg halvveis :-D (med mindre jeg får ny termin på ultralyden imorgen da)
Regner med at dagene blir lengre etterhvert som vi begynner å bli utålmodige og nærme oss termin.
Enig at det er godt å være ferdig med de første måndene med dårlig matlyst og kvalme. Nå kan vi nyte julematen :-)

Enig i at tiden flyr. Hjelp er det snart bare 4 mnd til permisjonen?

Her hjemme har vi to veldig engasjerte storesøsken, spesielt den yngste, jenta på 5 år gleder seg. Hun og jeg har allerede funnet frem babyklærne. Hun gleder seg voldsomt, men jeg tror at tiden etterhvert kommer til å gå tregt for henne ;)

Selv har jeg allerede fått stor mage og er spent på hvordan det blir om et par måneder. Mye større denne gangen enn de forrige. Hvertfall føles det sånn, menkoselig er det også. Spesielt nå når jeg begynner å kjenne spark daglig og de snart også kan kjennes utenpå for både søsken og den kommende pappaen :)

gratulere!!

tenk så fort tia går, helt utrolig!
Du er over halveis for "lenge siden"

hmmm...
Nå blei jeg litt forvirra!!!

Over halvveis sier jeg, det er bare fordi du skrev 5mnd og ikke 20 uker
Tenkte at nå har du "bare" 4mnd igjen og du er da halvveis for lenge siden. Men om man tenker uker er du jo halvveis nå....

Tror vi diskuterte dette fenomenet på desember 08 engang??!

hvis du er over 5 mnd på vei så må din siste mens ha vært før 20.juni, og det tviler jeg på. for da ville du hatt termin i mars..

1 mnd er ikke 4 uker vettu, 1 mnd er 4 uker og 2-3 dager. og et svangerskap varer ikke i kun 9 mnd, men i 9 mnd og 1 uke ca hvis man regner fra siste mens og har syklus på 28 dager.

jeg er 4 mnd og 4 dager på vei og er 18+1. du er 2 uker lenger på vei enn meg og er mest sannsynlig da 4 mnd, 2 uker og 4 dager på vei 

Og jeg er 4,5 mnd nå :P Men gratulerer!! :D

Godt at de første 3 mnd er over, var en tøff begynnelse, men nå kan vi nyyyte det :D

Kos deg videre! ;)

Juice skrev:
Gratulerer :-)
Ja, syntes også at tida har gått fort den siste tida :-) Idag er jeg 20 uker, så imorgen er jeg halvveis :-D (med mindre jeg får ny termin på ultralyden imorgen da)
Regner med at dagene blir lengre etterhvert som vi begynner å bli utålmodige og nærme oss termin.
Enig at det er godt å være ferdig med de første måndene med dårlig matlyst og kvalme. Nå kan vi nyte julematen :-)

Lykke til på UL! Spennende
Ja, den siste tida før termin er en endeløs rekke av ventedager... ihvertfall synes jeg det sist, men da ventet jeg førstemann. Nå har jeg i det minste en som gjør dagene litt mer spennende enn bare det å traske rundt og vente!

Påskeharen skrev:
Og jeg er 4,5 mnd nå :P Men gratulerer!! :D

Godt at de første 3 mnd er over, var en tøff begynnelse, men nå kan vi nyyyte det :D

Kos deg videre! ;)

Du er 5 mnd på vei fra uke 19 ;-)

3xS skrev:

hvis du er over 5 mnd på vei så må din siste mens ha vært før 20.juni, og det tviler jeg på. for da ville du hatt termin i mars..

1 mnd er ikke 4 uker vettu, 1 mnd er 4 uker og 2-3 dager. og et svangerskap varer ikke i kun 9 mnd, men i 9 mnd og 1 uke ca hvis man regner fra siste mens og har syklus på 28 dager.

jeg er 4 mnd og 4 dager på vei og er 18+1. du er 2 uker lenger på vei enn meg og er mest sannsynlig da 4 mnd, 2 uker og 4 dager på vei 

Feil.

Svangerskapsmånedene (altså ikke kalendermånedene) er som følger:

1. måned: uke 0-4 (dvs du er 1 måned gravid når du er 4 uker)
2. måned: uke 4-8 (2 mndr = 8 uker)
3. måned: uke 8-12 (3 mndr = 12 uker)
4. måned: uke 12-16 (4 mndr = 16 uker)
5. måned: uke 16-20 (5 mndr = 20 uker)
6. måned: uke 20-24 (6 mndr = 24 uker)
7. måned: uke 24-28 (7 mndr = 28 uker)
8. måned: uke 28-32 (8 mndr = 32 uker)
9. måned: uke 32-36 (9 mndr = 36 uker)
10. måned: uke 36-40 (10 mndr = 40 uker)

Monolit skrev:
hmmm...
Nå blei jeg litt forvirra!!!

Over halvveis sier jeg, det er bare fordi du skrev 5mnd og ikke 20 uker
Tenkte at nå har du "bare" 4mnd igjen og du er da halvveis for lenge siden. Men om man tenker uker er du jo halvveis nå....

Tror vi diskuterte dette fenomenet på desember 08 engang??!

Hehe... det er ikke så forvirrende, egentlig.
Jeg er 5 mnd på vei i enda 3 uker til - og har akkurat runda halvveis.
Altså - jeg har akkurat begynt på min 5. svangerskapsmåned!
Interessant at så mange velger å motsi meg på det.

siden når ble en svangerskapsmåned kortere enn en kalendermåned? Det der tror jeg er et fenomen som er funnet opp av forum.

At du har begynt på din 5.svangerskapsmåned det er jeg enig i, for så snart man runder 4 mnd så er man jo i 5.mnd, men man er fortsatt ikke over 5 mnd på vei 

og det at du er i din 5.svangerskapsmåned stemmer jo ikke overens med den oversikten du la ut under her, i følge den er man i 6.svangerskapsmåned fra man er 20 uker...

Imogene skrev:

3xS skrev:

Feil.

Svangerskapsmånedene (altså ikke kalendermånedene) er som følger:

1. måned: uke 0-4 (dvs du er 1 måned gravid når du er 4 uker)
2. måned: uke 4-8 (2 mndr = 8 uker)
3. måned: uke 8-12 (3 mndr = 12 uker)
4. måned: uke 12-16 (4 mndr = 16 uker)
5. måned: uke 16-20 (5 mndr = 20 uker)
6. måned: uke 20-24 (6 mndr = 24 uker)
7. måned: uke 24-28 (7 mndr = 28 uker)
8. måned: uke 28-32 (8 mndr = 32 uker)
9. måned: uke 32-36 (9 mndr = 36 uker)
10. måned: uke 36-40 (10 mndr = 40 uker)

Jeg har heller ikke hørt om "svangerskapsmåneder"... Dette ble veldig forvirrende! Sikkert en grunn til at man regner i uker og ikke måneder...

Helt enig! Forvirrende... Men det snakkes faktisk om svangerskapsmåneder som hver er på 4 uker. Jeg vet dette brukes i fagmiljøer. Jeg leste mer utfyllende om det et sted, uten at jeg kan huske hvor. Uansett snakker man da om svangerskap på 10 måneder, mens vi "vanlige mennesker" regner 9 kalendemåneder. Hmm... Jeg synes det er lettere å regne i uker, jeg. Og de går fortere unna ;) Og når det er sagt, er det å være "i 20nde uke" ikke det samme som å være "20 uker på vei". Men dette er ihvertfall mindre forvirrende. Den første talemåten refererer til påbegynte uke, og den siste refererer til passerte/avsluttede/fullførte uke. Mao er man i 20nde uke når man er 19 uker på vei :)

.. Og det samme gjelder måneder. Når man er "5 måneder på vei", er man "i 6. Måned". Når jeg er "20 uker på vei", er jeg "i min 21. uke", jeg er "4 (svangerskaps)måneder på vei" og jeg er "i min 5. (svangerskaps)måned". Så mye rart vi skal kunne :)

Og det samme gjelder måneder. Eksempel: termin 9.april: Jeg er 20 uker på vei, altså i min tjueførste uke. Da er jeg akkurat 5 svangerskapsmåneder på vei, og altså i min sjette svangerskapsmåned. Hvis vi regner kalendermåneder, er jeg 4 måneder på vei, og altså i min femte måned. Så mye rart vi skal kunne - men stort mer komplisert enn dette er det ikke :)

Ivvi skrev:
Og det samme gjelder måneder. Eksempel: termin 9.april: Jeg er 20 uker på vei, altså i min tjueførste uke. Da er jeg akkurat 5 svangerskapsmåneder på vei, og altså i min sjette svangerskapsmåned. Hvis vi regner kalendermåneder, er jeg 4 måneder på vei, og altså i min femte måned. Så mye rart vi skal kunne - men stort mer komplisert enn dette er det ikke :)

men nå har jeg brukt mye tid på å prøve å finne ut av dette med såkalte "svangerskapsmåneder", og de eneste stedene jeg finner noe om at dem bare varer i 4 uker er på ulike forum... Hvis det er sant, så hvorfor er ikke dette beskrevet på noen av fagsidene? Gjett om dette er noe jeg skal undersøke grundigere a! hater å ikke vite 100% 

Jeg også! Googler og googler, har blant annet sjekket Wikipedia og dns.. Får ikke fred før jeg har bladd igjennom alle magasinene pånytt, og iPad-apps, for jeg vet at jeg har lest noe om det et sted. Jeg har uansett inntrykk av at det ikke er veldig utbredt å regne 10 mnd av 4 uker.. Men jeg ser at for f.eks forskere, doktorer el.l. kan det være praktisk å forholde seg til et slikt system.. Hmmmm! :)

Gratulerer med 5 mnd. eller da 20 uker

Jeg er ikke kranglete på det, men oversikten måneder=uker er til fordi en vanligvis svarer i mnd. til ikke-gravide når de spør hvor langt en er på vei og "normale" termen for svangerskap er 9 mnd.

Vi går gravide i  uker, legene snakker uker, statestikkene snakker i uker, men skal en gjøre det om til mnd. blir det riktig som du sier siden det i utgangspunktet er 4 uker  i en mnd (selv om det er +2-3 dager til pr.mnd) :) akkurat som det er 52 uker i ett år

Så viss noen har lyst til å snakke om antall mnd. på vei istedenfor uker, er det helt greit for meg :) :) :)

men hvis man skal bruke den oversikten for å gjøre det lettere for ikke-gravide å henge med så blir det jo kluss for dem uansett hvis dem tenker at et svangerskap er 9 mnd, og man sier man er over 5 mnd på vei i november vil jo dem tro at man skal føde i mars! og hvis man følger den oversikten er man faktisk i 6.svangerskapsmåned når man er over 20 uker på vei.. og det blir jo heeeelt feil.

BlackBeauty skrev:
Gratulerer med 5 mnd. eller da 20 uker

Jeg er ikke kranglete på det, men oversikten måneder=uker er til fordi en vanligvis svarer i mnd. til ikke-gravide når de spør hvor langt en er på vei og "normale" termen for svangerskap er 9 mnd.

Vi går gravide i  uker, legene snakker uker, statestikkene snakker i uker, men skal en gjøre det om til mnd. blir det riktig som du sier siden det i utgangspunktet er 4 uker  i en mnd (selv om det er +2-3 dager til pr.mnd) :) akkurat som det er 52 uker i ett år

Så viss noen har lyst til å snakke om antall mnd. på vei istedenfor uker, er det helt greit for meg :) :) :)

Back
Topp