Det finnes flere varianter, men en veldig enkel en, som funket kjempebra hos oss, er denne:
Du legger barnet våkent i sengen, gjennomfører "kveldsritualet" som du/dere velger selv (f.eks. synge en sang) og sier godnatt og går ut av rommet. Hvis barnet begynner å gråte, venter du 5 minutter før du går inn og sier med vennlig stemme noe sånt som: "Nå er det natt, om natten sover man. Sov godt lille venn." mens man f.eks. stryker over barnets hode. Gå deretter ut av rommet igjen, og vent i 5 minutter før du gjentar prosedyren. Slik holder man på til barnet sovner.
Hos oss ble det en time og 15 min. med gråt første kvelden, og det føltes ganske fryktelig, men allerede neste kveld kunne jeg høre at gråten var "tilgjort", mer et rop om oppmerksomhet, og hun sovnet vel etter ca. tre kvarter tror jeg. Fra fjerde kvelden har hun stort sett sovnet innen 5-10 min. hver kveld (noen ganger umiddelbart), med litt lengre protester hvis vi har gjort noe "drastisk" med leggetidspunktet (lagt henne f.eks. en time før hun var vant med). Som regel gråter hun ikke ordentlig, men det kommer noen klynk i det hun sovner, tror det er fordi hun lett blir overtrøtt. Vi har i hvertfall fått en mye bedre hverdag etter at vi begynte med dette (tidligere sovnet hun ved puppen, sent på kvelden), og hun har det også mye bedre når hun slipper å være oppe og være overtrøtt hele kvelden (ble ganske grinete utpå kvelden, ja). Hun sover riktignok litt kortere lurer på dagen nå, men det er jo naturlig at det går den veien når de vokser til, lengre natt og mer våken på dagtid.