5 fortollingsgebyr på én bestilling?

LittleMonkii

Forumet er livet
Jeg har bestilt en haug med ting fra en utenlandsk nettbutikk. Alt ble sendt samtidig, og dette er snakk om tollfrie varer, så det er kun moms og fortollingsgebyr som skal betales.
Nå har jeg fått 5 hentelapper og disse er da behandlet separat og jeg må betale 250kr i fortollingsgebyr per hentelapp. Er det vanlig?
Trodde de behandlet en og en ordre jeg, men her ser det ut til at de har behandlet en og en pakke.. Gidder ikke å klage hvis dette er helt vanlig, men det er jo litt kjipt når fortolling kommer på over 1000kr fordi ordren ikke er behandlet samlet.

hmpf.. hørtes veldig merkelig ut :S

©Smartass skrev:
hmpf.. hørtes veldig merkelig ut :S

Ja, jeg trodde man skulle betale moms av totalsummen på varene, men det blir jo veldig mye dyrere når ordren er delt opp i 5 (har ikke hentet så vet ikke en gang om dette er alt)..

Fikk to pakker, men trodde bare fortollingsgebyret var på den ene hentelappen og momsen var på begge. Skal ikke si det helt sikkert, men tror det var slik. Så spør på posten før du betaler alt;-)

send en mail hit privatfortolling@posten.no først og hør! Er ikke lett å få pengene tilbake hvis man først henter ut varene og klager etterpå, men kan hende de kan fikse det i forkant hvis noe er feil =)

AnneEmilie skrev:
send en mail hit privatfortolling@posten.no først og hør! Er ikke lett å få pengene tilbake hvis man først henter ut varene og klager etterpå, men kan hende de kan fikse det i forkant hvis noe er feil =)

Takk! Jeg får sende en mail, det skader jo ikke å høre. Jeg tror at det mangler iallefall en pakke, så jeg kommer ikke til å hente før til uka allikevel. Greit om jeg hadde fått samlet det til kun et fortollingsgebyr. 

2for1 skrev:
Er alt kjøpt fra samme selger/firma?

Ja, alt er bestilt og betalt samlet fra en eneste nettbutikk.

Ok, da skal det bare være ett gebyr.

Gi beskjed om dette før du betaler og hvis de krangler på det, så vis til at alt er en og samme ordre.

Jeg har selv opplevd x antall kranglefanter/inkompetente folk..

2for1 skrev:
Ok, da skal det bare være ett gebyr.

Gi beskjed om dette før du betaler og hvis de krangler på det, så vis til at alt er en og samme ordre.

Jeg har selv opplevd x antall kranglefanter/inkompetente folk..

Ok, takk for opplysning :)
Har sendt en mail, men kanskje jeg bare kan dra ned på postkontoret med kvittering og så kan de ta det derfra.

MEN var det på samme checkout?? Bestilte du alt helt samtidig?

Qualitas skrev:

Ja, samme dato og klokkeslett ;)

LittleMonkey skrev:

Qualitas skrev:

Ja, samme dato og klokkeslett ;)

ja ok, da er det noe feil ja

Currrlysue skrev:
Jeg har bare fått 1av2 pakker nå, men var 120kr i fortollingsgebyr på den, så det hørtes ikke rett ut...

Nei, jeg håper på svar på mail, hvis ikke ringer jeg på mandag. Synes det er litt drøyt med iallefall 5fortollingsgebyr.. Ser ut til at det mangler minst én pakke også, men jeg skjønner ikke noe av den sporingslinken jeg fikk, så jeg vet ikke :p

Hei

Syns det er rart at du har fått 5 stykker hvis du bestilte alt samtidig fra en nettbuttikk???Så langt det er tollfrievarer så betaler man ikke noe under 200kr.
Med det vet du sikkert, det man kan glemme er at man også betaler 25% moms på frakt.
Så koster pakken 500 og frakten 100, så må man betale moms for hele summen.

Jeg ville klaget til denne butikken, for hvis de sender deg 5 pakker og alle pakkene overstiger 200kr så må du desverre betale moms på alle... (Så ikke skjønner jeg hva den nettbutikken driver med!!!!)

Nå har du ikke fortalt hva hver pakke kostet, men kan tippe at de har oversteget tollgrensen...

Vår var ikke spora helt fram til butikk, den er enda ike det, og vi har henta den ut :p

sommerbris: det er tolfrie varer, men moms ja ;) men tipper det er tollerne som har tulla, for ser ut som det ble rett hos meg iallefall, og det er ifra samme plass :)

En annen ting jeg kom på.
Dette tjener jo ikke nettbutikken noe på, er jo staten som tar disse penga.Derfor skjønner jeg enda mindre, hva er hensikten.
For sånn jeg forstår deg, hadde det vært fult mulig å sende alt i en pakke? Plassmessig

SommerBris skrev:
Hei

Syns det er rart at du har fått 5 stykker hvis du bestilte alt samtidig fra en nettbuttikk???Så langt det er tollfrievarer så betaler man ikke noe under 200kr.
Med det vet du sikkert, det man kan glemme er at man også betaler 25% moms på frakt.
Så koster pakken 500 og frakten 100, så må man betale moms for hele summen.

Jeg ville klaget til denne butikken, for hvis de sender deg 5 pakker og alle pakkene overstiger 200kr så må du desverre betale moms på alle... (Så ikke skjønner jeg hva den nettbutikken driver med!!!!)

Nå har du ikke fortalt hva hver pakke kostet, men kan tippe at de har oversteget tollgrensen...

Ja, jeg har regnet ut toll på hele summen + frakt på forhånd, så dette visste jeg. Jeg har bestilt ting for rundt 9000kr, så det er mange forskjellige ting og alt ble sendt samtidig. 
Jeg tar kontakt med tollvesenet på mandag (har sendt mail, men forventer ikke så raskt svar) og hører om det er mulig å få til et eneste fortollingsgebyr siden dette er snakk om en og samme ordre.

Jeg vet ikke hva hver pakke koster da jeg bestilte alt samtidig.

Back
Topp