5 dager siden fødsel

Troikaen

Glad i forumet
Febbisbebbis'18
Marsboerne 20 18
Da er det fem dager siden lille babis ble født og vi har hatt to netter hjemme. Tenkte å dele fødselshistorien vår og jeg fant ikke tråden så lager bare en egen.

Tirsdagskveld gikk slimproppen med blod i. Den hadde gått litt og litt siste uken, men ikke med blod før nå.
Kjente murringer og tenkte at nå kaaaan det være det nærmer seg.

Valgte å ikke si noe til samboer fordi da hadde han aldri sovnet og de var så svake at jeg sovnet lett.

Våknet et par timer senere og da var de litt sterkere og kom hvert 10min. Da sa jeg ifra til samboer at jeg tror jeg har begynt å få rier men se er så svake at dette kan enda ta tid og dager.

Klokken 04 dabbet det av så jeg sovnet igjen og på morgenen var det bare tilbake til murring av og til, men ikke regelmessig. samboer og datter ble sendt på jobb og skole.

Etterhvert begynte murringene igjen å komme ca hvert 10min. Jeg gikk meg en liten tur for å prøve å få litt fart på sakene.

Klokken 14 kom samboer hjem fra jobb, støvsugde og styrte og da tok murringene seg opp til å gjøre vondt slik at jeg måtte konsentrere meg da de kom. Fremdeles med 10min mellomrom.

Plutselig mens samboer var i dusjen ble smertene enda mer intense og riene var nå med 3min i mellom. Snakk om å hoppe over mange minutter!
Ringte inn til fødetelefonen på sus etter 30min med slike rier.
Hun sa vi kunne se det an i en time til eller komme inn til sjekk. Vi valgte å komme inn til sjekk

På vei opp fra parkeringshallen til fødeloftet fikk jeg 2 rier, da vi kom opp ble jeg sjekket og da hadde jeg 6cm åpning. «Bra du kom nå» sa jordmor.

Samboer ble sendt til å hente barnevakt mens jeg fikk klyster. Fikk tildelt en deilig fødestue i 7etg med utsikt over Stavanger.
Der sto jeg og ventet på samboer mens riene ble bedre og bedre (les; sterkere og sterkere)
Jordmor hadde begynt å tappe i badekaret da dette har vært en ønske jeg har hatt lenge!
Da gjorde riene så vondt at hun spurte om jeg ville få litt akupunktur så jeg fikk slappet av litt. Jeg takket ja og sekundet eter hun satte siste nål gikk vannet. «Skal si akupunktur var effektivt på deg» lo hun da.

Etter vannet gikk begynte riene å forandre form. Kan forklares med at det kjennes ut som magen strammer seg, jeg får vondt, det presser ned og jeg må tisse og bæsje på en gang. Hehe.
Altså var riene i ferd med å bli pressrier allerede.
«Tror ikke det blir noe tid til badekar altså» sa jordmor og tappet ut vannet.
Akkurat da kom samboer, som ble rimelig lang i maska da han kom smilende inn med fødebaggene.
Han hadde forlatt meg i relativt noe al tilstand og nå lå jeg i senga med sykehusskjorte, naken nedentil og Midt i en rie. Stakkars fyren trodde nok ikke ting skulle skje så raskt! :D

Han satte seg opp i sengen med meg og var min personlige klutfukter, vanner og hånd. Jeg lå med hodet mitt i fanget hans og klemte på hånden da riene kom. Jeg prøvde lystgass i to pust men endte med å kaste den bort. Var bedre med den kalde kluten og hånden til samboer.

Ca 3-4 rier slik så var babis langt nok nede til at jeg fikk trykke. Jordmor var super god til å veilede når jeg skulle trykke og når jeg skulle bare puste. Det gjorde pressfasen mye lettere.
Pressriene var helt fantastiske. Super sterke og effektive og etter kun 9min med trykking var lille gutten vår født.
3146 gram og 49cm.
Ingen rifter, så all ære til gode jordmødre! ❤️

Altså var denne fødselen så rask at jeg enda ikke er helt klar over hva som har skjedd. Hehe.
To timer gikk det fra vi ankom sykehuset til han ble født.

Han fikk litt gulsot men ikke så ille at vi ikke fikk reise hjem heldigvis.

Vi synes selvfølgelig han er verdens søteste.
Vi bodde tre dager på barselhotellet, og jeg MÅ bare skryte av fødeloftet og barselhotellet på sus. Det har vært helt fantastisk å føde og å bo der.

Her hjemme er alt flott. Første dagen var litt sår med barseltårer og litt styrete baby. Men nå er melken på plass, han tar puppen fint og vår lille familie på fire er veldig fornøyde. :)

Så utrolig fin og koselig fødselshistorie! Gratulerer med lillebror!

Gratulerer så mye med lillebror [emoji170] Og det var godt for en ventende førstegangs å lese en god fødselshistorie i dag kjenner jeg [emoji5] Takk for at du delte [emoji5][emoji1303]

Gratulerer så mye med lillebror [emoji170] Og det var godt for en ventende førstegangs å lese en god fødselshistorie i dag kjenner jeg [emoji5] Takk for at du delte [emoji5][emoji1303]
Så bra. Er altfor mange som deler skumle i forhold til gode. Og jeg gledet meg skikkelig til fødsel pga en flott fødsel for 12år siden også. Masse lykke til når det blir din tur. ❤️

Så fin historie og fødsel Troikaen [emoji1] så bra at dere koser dere og at barseltårene gikk over [emoji173]️
Du skrev at du fikk klyster? Kanskje dumt spørsmål, men hvorfor får man klyster ved fødsel [emoji848]?

Gratulerer så mye! Takk for at du deler historien din med oss. Nyt tiden fremover!

Så fin historie og fødsel Troikaen [emoji1] så bra at dere koser dere og at barseltårene gikk over [emoji173]️
Du skrev at du fikk klyster? Kanskje dumt spørsmål, men hvorfor får man klyster ved fødsel [emoji848]?
Flere årsaker :)
For at tarmene ikke skal irritere mtp rier, man slipper avføring når man føder og det er lettere med dobesøkene etter fødsel.

Flere årsaker :)
For at tarmene ikke skal irritere mtp rier, man slipper avføring når man føder og det er lettere med dobesøkene etter fødsel.
Ååh smart :) da skal jeg spørre om å få en sånn også når jeg er i gang

Ååh smart :) da skal jeg spørre om å få en sånn også når jeg er i gang

Det kan også være med på å sette i gang (er jo mange som blir ugne i magen og må på do rett før fødselen starter), så kanskje ikke så dumt å ta med 2-3 dagers mellomrom fremover for deg? Du kan jo høre med jordmor i hvert fall.

For en fin fødselshistorie[emoji173]️ Litt redd for å åpne sånne tråder her jeg går som førstegangsfødende og venter på at noe skal skje en dag over termin[emoji28] Gratulerer med den lille forresten og nyt den nye tilværelsen[emoji4][emoji173]️

Det kan også være med på å sette i gang (er jo mange som blir ugne i magen og må på do rett før fødselen starter), så kanskje ikke så dumt å ta med 2-3 dagers mellomrom fremover for deg? Du kan jo høre med jordmor i hvert fall.
Vet du om man må ha respept på klyster eller om man får det respektfritt på apotek ?

så fin historie :) Gratulerer!

For en fin fødselshistorie[emoji173]️ Litt redd for å åpne sånne tråder her jeg går som førstegangsfødende og venter på at noe skal skje en dag over termin[emoji28] Gratulerer med den lille forresten og nyt den nye tilværelsen[emoji4][emoji173]️
Tusen takk. ❤️ Håper du får en like fin opplevelse! Finnes ikke større opplevelse enn å føde synes jeg. :)
Ønsker deg masse lykke til!

Back
Topp