5. Barnesykdom / parvovirus

Julibeibi17

Flørter med forumet
Hei! Den 5.barnesykdom er påvist på jobben min. Skal til legen i morgen for å ta blodprøve for å se om jeg er immun.

Er det noen av dere som har fått påvist sykdommen, og som kan si noe om symptomene? Har den siste uka vært skikkelig dårlig, hodepine, oppkast, forkjøla og feber, så er veldig nervøs for resultatet på blodprøven.

Har ingen egne erfaringer, men jeg fikk høre av bedriftsjordmor at det kan være vanskelig å oppdage om det er den 5.barnesykdommen selv, fordi det ofte gir symptomer som feber og vanlig sykdomsforløp som man ellers ikke ser på som uvanlig.

Lykke til hos legen, håper alt går bra med deg og en lille :)

Har ingen egne erfaringer, men jeg fikk høre av bedriftsjordmor at det kan være vanskelig å oppdage om det er den 5.barnesykdommen selv, fordi det ofte gir symptomer som feber og vanlig sykdomsforløp som man ellers ikke ser på som uvanlig.

Lykke til hos legen, håper alt går bra med deg og en lille :)

Får vente til i morgen å høre hva legen har å si:-) Tusen takk:)

Det gikk på min jobb i desember (barnehage) og jeg ble sykemeldt med en gang av legen!
Det var veldig bra fordi min blodprøve viste at jeg er ikke imun... endte med sykemelding i 3 uker og streng beskjed om å holde meg vekk til utbruddet var over og ingen nye tilfeller kom. Men tror sykdommen bare gir risk for spontanabort/ forsterskade i 1.trimester og ikke er så farlig senere.

Jeg tror også det er farligst i første trimester, men er litt usikker. Uansett er det sikkert lurt å holde seg unna til det går over.

Har nylig tatt prøver selv fordi sønnen min har mest sannsynlig hatt det. Var ikke immun, så tok totalt tre prøver med to uker mellom hver. Dette fordi jeg ikke var immun. Men fikk heller ikke påvist smitte selv på disse prøvene. Vanligvis får man lette forkjølelsesymptomer en uke i forkant og deretter utslett. Ikke alltid dette forekommer hos voksne. Så blir som regel kun kontrollert hvis noen i familien/arbplass får påvist smitte. Er mest farlig for foster under 20 uker, så om det påvises smitte hos deg blir du trolig følgt opp nøye med ultralyder.

Godt du sjekker deg for antistoffer og følger det opp, har desverre en venninne som hadde ett veldig trist utfall i uke 22 pga at legene ikke sjekket henne.
Hennes sønn hadde det men ble bare sagt allergi så hun ble smittet og fosteret desverre.
Når de vet om det og følger deg opp så er du nok i trygge hender, om det er smitte som ikke er ofte at skjer over til foster så kan de behandle fosteret:Heartred
Det er 11 år siden dette og de er mye mer på vakt på parvovirus nå enn da, da var det veldig mye uvisshet rundt det.
Det går nok kjempefint, lykke til med rugingen siste trimester:happy:

Har vært til legen og tatt blodprøver, så venter på svar nå, skal komme i løpet av neste uke:-)

Huff, så trist å høre om venninnen din! Det er bra de tar det alvorlig nå som de vet følgene ja, man vet jo ikke så mye om sånt selv når man er gravid, så jeg stoler på at legene vet hva de skal gjøre:)

Kjenner jeg stresser litt etter som jeg er lærer i den klassen barnesykdommen går, føler meg ikke så tilpass nå mens jeg venter på prøvesvaret. Synes nesten det er rart at jeg kan være sammen med ungene, menmen det får vel bra. Gleder meg til å få svar på prøven så jeg kan slappe av litt igjen :-)

Har vært til legen og tatt blodprøver, så venter på svar nå, skal komme i løpet av neste uke:)

Huff, så trist å høre om venninnen din! Det er bra de tar det alvorlig nå som de vet følgene ja, man vet jo ikke så mye om sånt selv når man er gravid, så jeg stoler på at legene vet hva de skal gjøre:)

Kjenner jeg stresser litt etter som jeg er lærer i den klassen barnesykdommen går, føler meg ikke så tilpass nå mens jeg venter på prøvesvaret. Synes nesten det er rart at jeg kan være sammen med ungene, menmen det får vel bra. Gleder meg til å få svar på prøven så jeg kan slappe av litt igjen :)
Det skal nok litt til for at man blir smittet å, og enda mere til at det skal ha noe å gjøre med babyen, men kjekt å følge det opp:)
Ja, sykehusene er blitt mye flinkere rundt dette har jeg hørt:happy:

Fikk svar fra legen i dag, blodprøveneviste ikke at jeg var smittet, men heller ikke at jeg var immun mot viruset. Synes det er skummelt å jobbe så tett på disse elevene akkurat nå :/ Men sjansen for at ting skal gå galt er vel minimal da, så regner med det ikke er farlig..:)

Fikk svar fra legen i dag, blodprøveneviste ikke at jeg var smittet, men heller ikke at jeg var immun mot viruset. Synes det er skummelt å jobbe så tett på disse elevene akkurat nå :/ Men sjansen for at ting skal gå galt er vel minimal da, så regner med det ikke er farlig..:)
Syns det er rart at du får jobbe menst det er utbrudd. Har forstått det som at barnehageansatte får fri når det er utbrudd [emoji53]

Jeg jobber i barnehage og fikk beskjed av jordmor fra bedriftshelsetjenesten om at dersom jeg ikke var immun så skulle jeg bli skjermet om viruset ble oppdaget på avdelingen.

Ja, jeg synes også det er litt rart.. Men jeg føler jeg er helt gal og paranoid angående dette:p Regner med legen har sagt noe om det etter som han vet jeg jobber med disse barna hver dag? Føler meg skikkelig teit på jobb når jeg er gravid også, føler jeg er skikkelig til bruy etter jeg ble litt sykemeldt:p Vil ikke lage noe nummer av småting:p

Man er jo ofte nær barna på en annen måte som lærer enn i barnehage da...jeg tenker det har mye å si...MEN jeg har likevel full forståelse for at du er engstelig

Back
Topp