5 barnesykdom og gravid

K84

Elsker forumet
Marsboerne
Måtte til legen med storebror i dag, og de mistenker at han har 5.barnesykdom. Fastlegen vår var borte, så vi var hos en annen. Og han sa at det var viktig å holde mini borte fra barnehagen siden det ikke var bra for bl.a. gravide å bli eksponert for smitte. Da jeg sa at jeg var gravid ble han helt blek. Så måtte ta ekstra blodprøver av oss begge to for å finne ut av hva slags virus mini har.

Har googlet (burde ikke gjort det selvfølgelig....) og hvis babyen i magen blir smittet er det 3% sjanse for død....regnet litt på prosentsjansene og fant ut at sjansen for det er under 0,5%, men er fortsatt engstelig...

Håper vi får prøvesvarene raskt, og forhåpentligvis er jeg immun eller så har han et annet virus:)

Hmm...ikke godt å si, men kan man teste antistoffer på en slik barnesykdom? Ante ikke at den kunne være farlig :confused:

Mest sannsynlig hadde du den som barn, de fleste går gjennom 4. og 5.barnsykdom iløpet av de første 5 leveårene.

Vesla hadde det før jul i fjor. Rødt flammende utslett, i kinnene spesielt og feber/dårlig form ca en uke før utslettet (eller var det etter)?

Med god håndhygiene så klarer du deg nok fint. ;) Men om jeg ikke husker helt feil er inkubasjonstida (smittefasen) før utbrudd av symptomer på denne barnesykdommen? Husker bhg til vesla sa at sålenge formen var bra og hun var feberfri kunne hun gå i bug for det smittet før utbruddet kom.

Hmm...ikke godt å si, men kan man teste antistoffer på en slik barnesykdom? Ante ikke at den kunne være farlig :confused:

Mest sannsynlig hadde du den som barn, de fleste går gjennom 4. og 5.barnsykdom iløpet av de første 5 leveårene.

Vesla hadde det før jul i fjor. Rødt flammende utslett, i kinnene spesielt og feber/dårlig form ca en uke før utslettet (eller var det etter)?

Med god håndhygiene så klarer du deg nok fint. ;) Men om jeg ikke husker helt feil er inkubasjonstida (smittefasen) før utbrudd av symptomer på denne barnesykdommen? Husker bhg til vesla sa at sålenge formen var bra og hun var feberfri kunne hun gå i bug for det smittet før utbruddet kom.

Man kunne visst sjekke om jeg var immun, satser på det:) Mamma husker selvfølgelig ikke om jeg har hatt det.

Leste at det var ca 50% sjanse for å bli smittet, så håper at oddsen er på min side. Han har vært ekstremt klengete i det siste, så dråpesmitte er jeg i hvert fall utsatt for;)

Uff de snakket meg og mannen om her om dagen. Hade fått en Mall om akkurat den 5 barnesykdommen, hoppas på att gutten i bhg ikkje får noet sånt nå ner eg er gravid

Jeg skjønner at du er urolig.

Det har nettopp gått i vår Bhg også. Men det ble ingen epidemi der, så vi ble heller ikke dårlige. Leste at man merker jo om man blir sjuk og så får man masse bra oppfølging om det skulle påvises. Og sannsynligheten for at fosteret blir dårlig er liten heldigvis.

Jeg håper du raskt får svar på prøvene og at dere kan senke skuldrene.

Klem :-)

Kan jeg spørre litt dum, hva den 5. barnesykdommen er for noe? Leser jo mye på fjesbook at ungene får den 4. / 5. eller 6. Vet ikke hva det skal være og hva det går ut på. :oops:

Man kunne visst sjekke om jeg var immun, satser på det:) Mamma husker selvfølgelig ikke om jeg har hatt det.

Leste at det var ca 50% sjanse for å bli smittet, så håper at oddsen er på min side. Han har vært ekstremt klengete i det siste, så dråpesmitte er jeg i hvert fall utsatt for;)
Krysser fingrene for at du er immun! Og sjansene for at det går galt om du blir syk er heldigvis små.

Kan jeg spørre litt dum, hva den 5. barnesykdommen er for noe? Leser jo mye på fjesbook at ungene får den 4. / 5. eller 6. Vet ikke hva det skal være og hva det går ut på. :oops:
4. Barnesykdom er tre dager med feber, uten andre sykdomstegn og på den 4.dagen er barnet feberfri men får rødt utslett. Utslettet varer et par dager så blir det borte igjen.

5.barnesykdom er først feber og influensasymptomer, en uke frisk og så hissig rødt utslett spesielt i kinnene og rundt munnen.

Takk, da var jeg litt smartere her også. :) kan ikke påstår at jenta mi har hatt noe utslett i det hele tatt enda. Så da har hun nok ikke hatt det før.

Back
Topp