5.barnesykdom og barnehage

MammaIda90

Forelsket i forumet
Hei! Jeg jobber i barnehage og vi har et enkelttilfelle (enn så lenge..) av 5.barnesykdom. Skal til legen etterpå for å ta blodprøver og liknende, men jeg lurer på om noen av dere som jobber innen bhg/helsesektor har erfaring med dette fra tidligere? :)
 
Jeg personlig har ingen erfaring. Men ei venninne av meg ble sykemeldt fra jobb i graviditeten pga det ble oppdaget i barnehagen hun jobber i :)
 
Min jordmor fortalte meg at man skal holde seg helt vekk fra barn med 5.barnesykdom om man er gravid, da dette er bevist at kan skade fosteret.. :eek:
 
En ansatt i bhg til dattera mi fikk det nå for en liten stund siden. Ho var vel i uke 9-ish. Går på jevnlige kontroller og må inn til riksen for ekstra sjekk.

Om du klarer å unngå å omgås med det så må du det :) Men kan være at du er immun, det kommer frem på blodprøven. Jeg var ikke immun, men hadde heldigvis ikke fått det heller.
 
Da hat jeg vært hos legen, hun virket ikke bekymret. Men etter at hun hadde lest seg litt opp tenkte hun en sykemelding ut uken hvertfall, så skal jeg på vanlig kontroll på mandag så tar vi det derfra. Hun hadde ikke hørt om å ta blodprøver for å teste antistoffer, men tok de da jeg nevnte det for henne..

Ser hun ser litt inkompetent ut her, men er veldig fornøyd med henne! Hun tok seg hvertfall tid til å høre meg ut og mine bekymringer og tanker :)
 
Jeg jobber også i barnehage. Var sykemeldt i en uke, frem til jeg hadde fått svar på blodprøven! Jeg var immun og kunne gå på jobb igjen uken etter.. Men som d blir sagt her, er de mer bekymret før uke 20!
 
De aller fleste legene vet veldig lite om det. Legen min trodde ikke det var farlig før han begynte å lese seg opp på det etter jeg hadde vært der, da ville han ha meg inn på oppfølging :p
 
Back
Topp