5.barnesykdom farlig for foster

Liinn

Flørter med forumet
Sensommerbarna 2016
det er mistenkt og snartantagelig påvist 5.barnesykdom i barnehagen til datteren vår.
Jeg er redd. For hvis jeg blir smittet er det 30 % fare for at foster blir smittet

Har tatt prøve som skal vise om jeg har antistoffer. Da er det greit. Men nå er heg så redd!

Last edited:
det er mistenkt og snartantagelig påvist 5.barnesykdom i barnehagen til datteren vår.
Jeg er redd. For hvis jeg blir smittet er det 30 % fare for at foster dør.

Har tatt prøve som skal vise om jeg har antistoffer. Da er det greit. Men nå er heg så redd!
Samme her.. Mistenker at sønnen min hadde det for noen dager siden. Nå er det tatt blodprøve av både meg og han :(

Samme her.. Mistenker at sønnen min hadde det for noen dager siden. Nå er det tatt blodprøve av både meg og han :(
Skumle greier!!
Har ham fått utslettet? Har du merket noe? Det skumle er at sykdommen er så diffus at en kan få den uten å merke den leste jeg.

Hvor lang tid tar det før dere får svar?

Du kan nok puste litt ut og ta det litt med ro. Det stemmer nok ikke. Det står på Folkehelseinstituttet at;
"Hvis en gravid kvinne blir infisert, er sjansen for at viruset overføres til barnet ca. 30 %. infeksjon kan i sjeldne tilfeller resultere i fosterdød og hydrops foetalis."

Smitte til barnet er men andre ord ikke det samme som at barnet dør.

Det står også at det smitter mest ca 7 dager før utslettene kommer og sannsynlig ikke smitter lenger når utslettene er kommet.

Les gjerne selv: http://www.fhi.no/eway/default.aspx...6833&Content_6493=6441:82718::0:6446:37:::0:0

Jeg var i samma situasjon som dere, for ikke så lenge siden. Mamma trodde ikke jeg hadde hatt den. Men blodprøven viste heldigvis at jeg hadde antistoffer. Så har vel hatt en mild form, da jeg var liten. Jeg vet at min eldste sønn har hatt den, prøvde å få minsten smittet, men så ikke noe på han. Denne gangen har jeg heller ikke sett noe til vannkopper på minsten, så lurer på om han også har hatt en mild grad, som jeg ikke har oppdaget... De sier at 80%, av de som ikke vet el. tror har hatt den har hatt den :-) Satse på at dere også har hatt den, uten å vite det. Krysser fingrene!

Du kan nok puste litt ut og ta det litt med ro. Det stemmer nok ikke. Det står på Folkehelseinstituttet at;
"Hvis en gravid kvinne blir infisert, er sjansen for at viruset overføres til barnet ca. 30 %. infeksjon kan i sjeldne tilfeller resultere i fosterdød og hydrops foetalis."

Smitte til barnet er men andre ord ikke det samme som at barnet dør.

Det står også at det smitter mest ca 7 dager før utslettene kommer og sannsynlig ikke smitter lenger når utslettene er kommet.

Les gjerne selv: http://www.fhi.no/eway/default.aspx...6833&Content_6493=6441:82718::0:6446:37:::0:0
Oi! Jeg ser jeg har skrevet feil. Jeg mente 30%skanse for smitte

Jeg var i samma situasjon som dere, for ikke så lenge siden. Mamma trodde ikke jeg hadde hatt den. Men blodprøven viste heldigvis at jeg hadde antistoffer. Så har vel hatt en mild form, da jeg var liten. Jeg vet at min eldste sønn har hatt den, prøvde å få minsten smittet, men så ikke noe på han. Denne gangen har jeg heller ikke sett noe til vannkopper på minsten, så lurer på om han også har hatt en mild grad, som jeg ikke har oppdaget... De sier at 80%, av de som ikke vet el. tror har hatt den har hatt den :) Satse på at dere også har hatt den, uten å vite det. Krysser fingrene!
60% har hatt den leste jeg.. Håper jeg har hatt den.

60% har hatt den leste jeg.. Håper jeg har hatt den.

Kopi fra en side: Blodprøven er viktig, fordi ca. 80% av dem som mener at de ikke har hatt vannkopper, allikevel har vært smittet og derfor er beskyttet mot sykdommen.

Og dette på en annen:
Uhyre smittsomt
– Vannkopper er uhyre smittsomt, og de fleste blir smittet som små. Ved voksen alder har 90-95 prosent hatt vannkopper, og ikke alle vet om det en gang. Noen får kanskje bare fra én til tre prikker. Og har du først hatt vannkopper, har det store flertall livslang beskyttelse, sier overlege Karin Rønning ved avdeling for infeksjonsovervåkning ved Folkehelseinstituttet.

Men tall kan jo variere... ;-)

Kopi fra en side: Blodprøven er viktig, fordi ca. 80% av dem som mener at de ikke har hatt vannkopper, allikevel har vært smittet og derfor er beskyttet mot sykdommen.

Og dette på en annen:
Uhyre smittsomt
– Vannkopper er uhyre smittsomt, og de fleste blir smittet som små. Ved voksen alder har 90-95 prosent hatt vannkopper, og ikke alle vet om det en gang. Noen får kanskje bare fra én til tre prikker. Og har du først hatt vannkopper, har det store flertall livslang beskyttelse, sier overlege Karin Rønning ved avdeling for infeksjonsovervåkning ved Folkehelseinstituttet.

Men tall kan jo variere... ;-)
Aha! Vi snakker om to forskjellige sykdommer: vannkopper og 5.barnesykdom

Skumle greier!!
Har ham fått utslettet? Har du merket noe? Det skumle er at sykdommen er så diffus at en kan få den uten å merke den leste jeg.

Hvor lang tid tar det før dere får svar?
Jeg tok prøven på mandag og sønnen min på tirsdag. Har ikke fått svar ennå.
Men om sykdommen står det at de får først en sykdomsperiode med feber, forkjølelse osv. Så 7-10 dager etterpå kommer utslettet. Men han hadde ikke den første perioden der. Fikk kun feber og utslett, gikk over etter 2 dager. Så jeg håper at det ikke er den :(

Jeg tok prøven på mandag og sønnen min på tirsdag. Har ikke fått svar ennå.
Men om sykdommen står det at de får først en sykdomsperiode med feber, forkjølelse osv. Så 7-10 dager etterpå kommer utslettet. Men han hadde ikke den første perioden der. Fikk kun feber og utslett, gikk over etter 2 dager. Så jeg håper at det ikke er den :(
Då det kan også vøre den 4.barnesykdom da? Jeg holder Vilde hjemme til etter nyttår og håper hun ikke er smittet. Råd fra jordmor.

Sniker fra juni her. Vet noen av dere hvordan dette utsletter ser ut? Mistenker at sønnen min har hatt det denne uken, men han var tett i nesa, hadde vondt i halsen og var grinete i tillegg. Utslett som kraftige roser i kinnene???

Då det kan også vøre den 4.barnesykdom da? Jeg holder Vilde hjemme til etter nyttår og håper hun ikke er smittet. Råd fra jordmor.
Nei, her var det den 5 barnesykdom. Nå har nr 2 også hatt det :( Jeg får svar på blodprøve i morgen. Håper inderlig jeg er immun...

Sniker fra juni her. Vet noen av dere hvordan dette utsletter ser ut? Mistenker at sønnen min har hatt det denne uken, men han var tett i nesa, hadde vondt i halsen og var grinete i tillegg. Utslett som kraftige roser i kinnene???
Her startet det med feber, halsvondt, snue. Så samme dag kom rød kinn og små prikker over hele kroppen..

Ok, høy feber? Hadde kun lett feber her, og ikle utslett over hele kroppen. Kun i kinnene. Kanskje jeg burde ringe legen i morgen...
Den ene hadde 38,5 og den andre 39. Varte ikke lenge. Var ganske rød i kinnene, og prikkene kom og gikk igjen etter 1 døgn..

Den ene hadde 38,5 og den andre 39. Varte ikke lenge. Var ganske rød i kinnene, og prikkene kom og gikk igjen etter 1 døgn..
OK :) hold meg gjerne oppdatert på prøveresultatene da. Jeg ringer legen i morgen tror jeg. Sønnen min har alltid litt eksem i kinnene, men det blusset veldig opp her i forbindelse med forkjølelse og lett feber. Har alltid litt eksem i huden så det er litt vanskelig å si...

Back
Topp