5,5 år - alene hjemme?

nussnøff

Gift med forumet
VIP
Hadde dere latt en på 5,5 være alene hjemme i 15 minutter mens du leverte lille søster i barnehagen?

Det må man nesten vurdere utifra femåringen sin.. :)

Det kommer ann på barnet det,... Storesøster her fikk begynne å være hjemme innimellom fra hun var 6.... Så 15 min dersom det er en ansvarlig 5 åring som man kan stole på tror jeg nok går bra

Tror nok jeg ville ha tenkt meg om.. i forhold til min datter i alle fall..

Stoler på henne.. hun er aldri en som gjør noe galt.. det jeg i alle fall ikke huske at hun har gjort før.. Men jeg er mer redd for at andre ting kan skje.. Hun kan dette og slå seg.. begynne å brenne.. tja.. tankene svirrer bare ved tanken.. hehe

Jeg må ut med hunden min mens hun er inne.. og er max borte i 5 min. og da rett utenfor døren her.. Tørr ikke bevege meg langt.. Mulig jeg er hønemor;) Men jeg tenker på alt som kan skje.. Tenk om hun plutselig forlater leiligehenten.. for en eller annen grunn osv osv..

Jeg hadde ikke gjort det, men det betyr ikke at det er riktig valg for alle andre.

Mitt barn finner nemlig på litt mye rart innimellom, og man vet aldri når... :)

Ja, hvis jeg ikke skulle kjøre bil.

Skulle jeg kjørt bil hadde jeg tenkt jeg kunne kræsje, ikke finne nøkkel ++++ og ikke komme hjem og si fra.

Jeg har levert eldste i bhg med minste sovende i senga si, vekke i 5 minutt med babycallen på. Bhg er et par hus nedenfor og babycallen rakk ned dit

nei det hadde jeg ikke gjort.

kommer an på barnet, men jeg mener at når de nærmer seg skolealder er det en del som klarer å være hjemme alene en liten stund. Jeg ville kanskje ha gitt beskjed til noen, sånn i tilfelle du kjørte av veien eller noe så femåringen ikke ble værende hjemme i timesvis uten at noen visste det.

Jenta mi er bare 5 men hun er ofte alene hjemme mens jeg leverer lillesøster i barnehagen ;)

Vi bor i et rolig område på landet, og naboen er pensjonist så om det skulle være noe har hun folk rett i nærheten ;)

Nei. Ikke her jeg bor. Med mindre jeg sa i fra så noen kunne holde et lite øye med barnet. 

I sommer var min 5,5 og 3,5 åring hjemme alene flere ganger mens jeg syklet en kjapp tur på butikken. I høst og vinter har jeg ofte hentet eldste (som nå har blitt 6 år) fra skolen først og så har han vært alene mens jeg har hentet yngste i banrehagen. Han får velge selv om han vil være med eller ikke =)

En ting er om du vet at 5.5 åringen klarer seg 15 min hjemme, men du kan aldri garantere at du bare blir borte i 15 min for uheldige ting kan jo skje med deg og lillesøster!

Jeg tror jeg hadde ventet litt til, og hatt en telefon hjemme som en kunne ringe til og en nabo som barnet visste at det kunne gå til sånn just in case. :-)

Når jeg var 5 år skulle bare pappa over til naboen en snartur, da sto jeg i vinduet og fulgte med. Når han gikk inn døra til naboen sprang jeg og fant kjøkkensaksa og klipte av meg alt det lange fine håret mitt. Mamma var bortreist over helgen, og jeg var sikker på at det skulle vokse ut før hun kom hjem ;)

Men slike ting kan jo skje når du er hjemme også da ;) Hadde vært mer beskymret for at noe hendte med deg, og ingen viste at hun var hjemme alene!

Det hadde jeg helt fint gjort ja... Min 5,5åring vet hva som er galt, hva som er farlig osv. Og han kjenner naboen om det skulle være noe. Da har jeg egen mobil til han da, sånn i tilfelle :)

Hun ble med oss når vi gikk :)

Hun er en veldig fornuftig ung dame, så jeg vet 99,9% sikkert at hun ikke hadde funnet på noe tull. Vi kjører ikke bil så hadde ikke vært fare for noe ulykke på den måten, men såklart ting kan skje. Det er stor forskjell på barn ja, og tviler på at mellomste er klar for det når hun er på den alderen, for hun er en lite monster som benytter enhver anledning til litt småpøbling. ;)

En får se ann barne
her kunne jeg godt la gutten være alene i noen minutter

Ser du tok henne med

Nei, det hadde jeg aldri gjort.

Guten vår får vere aleine heime ei stund viss han vil (frå i sommar trur eg, han blei seks i september). Han gjer ikkje noko gale og han kan med telefonen så han ringer om det skulle vere noko. Sitter og ser film eller tv når vi er vekke.

I tillegg gir vi alltid beskjed til nokon andre (veninna mi som er nestennaboen vår eller mamma og pappa, bur nokre få km unna) at han er aleine og at vi ringer tilbake og gir beskjed om at vi er kome heim igjen etter så og så lang tid. Bakvakten ringer vanlegvis ein gong i løpet av den halvtimen eller kva det er, og spør korleis det går med han.

Om vi ikkje finn nokon som kan vere bakvakt får han heller ikkje vere aleine.

Jeg lar ikke min snart 6 og snart 7åring være alene hjemme.

Jeg tenker på alt som kan skje.. ikke bare med dem, men med meg. Hva om jeg kræsjer? Hva om det skjer annet uforutsett?
Mine barn er aktive, så de hadde klart å finne på mye rart på den tida. (selv om de helt sikkert bare hadde satt på barne-tv og sitti der til jeg kom tilbake):P

Hm.. godt spørsmål.. nå har ikke jeg noen 5-åring.. men ser for meg at det er litt ungt, er sikkert stor forskjell da.. Men ville nok tenkt på alt som kunne skje ja.. Hva om jeg ble hefta? Brann? Bilulykke? Om hun slo seg? Ramla? Om noen ringer på? Om hun henger fast i noe? Klatrer? Ja, er nok litt hønemor.. :P Men vet jammen ikke jeg... Blir spennende å se når min blir 5!

Back
Topp