5-åring som vil sove i foreldresenga

smurfine78

Flørter med forumet
5-åringen har sovet i egen seng siden han var 8 måneder, men den siste tiden har han våknet utallige ganger på kvelden og følt seg utrygg. Vi følger ham i senga, men det fortsetter etter vi har lagt oss og tilslutt ender han mellom oss i senga hvor han sover som en stein. Normalt? Han er redd for bl.a. insekter på rommet, mørket m.m. Lyset vil han ha av pga. at insektene ikke kommer da. Han har også en veldig livlig fantasi og filosoferer mye om død, sykdom m.m. Skal vi bare la ham sove hos oss og satse på at det går over?
 
5-åringen har sovet i egen seng siden han var 8 måneder, men den siste tiden har han våknet utallige ganger på kvelden og følt seg utrygg. Vi følger ham i senga, men det fortsetter etter vi har lagt oss og tilslutt ender han mellom oss i senga hvor han sover som en stein. Normalt? Han er redd for bl.a. insekter på rommet, mørket m.m. Lyset vil han ha av pga. at insektene ikke kommer da. Han har også en veldig livlig fantasi og filosoferer mye om død, sykdom m.m. Skal vi bare la ham sove hos oss og satse på at det går over?

Min erfaring sier at det er en fase (har en snart åtteåring nå og har hatt noen lignende faser). Men så er det jo noe med hvor lenge det foregår, ideelt sett burde han kanskje sove mest i egen seng, men dette tenker jeg personlig iallefall at dere som foreldre kjenner best.
 
Hvordan går det med gutten? Når vesla her har mareritt får hun komme i senga. Men den livlige fantasien er det ikke rart at noe blir til mareritt:)
 
Høres ut som vår 5 åring. Her pratet vi om det og lurte på hvorfor hun ville ligge i vår seng. men hun vil ikke prate om det så hun svarte husker ikke, vet ikke osv.
Her ordnet jeg en kalender til henne og så sa vi at for hver hele natt hun sov i sin seng skulle hun merke på kalenderen. og når hun hadde to netter sammenhengende i sin seng så ble det premie. Bare en liten ting, sånne loomband/strikk, baking av boller eller kjeks, eller annen liten ting. så når hun hadde klart to netter sammenhengenede noen ganger økte vi til fem netter før premie. dette fungerte for oss, og nå merker vi ikke i kalenderen lengre eller premierer. er vel en måned eller to sidene denne perioden.

Har vel etter dette kommet to ganger inn til oss da hun har drømt noe skummelt.
hun sagt ett par ganger at hun har lyst å ligge i vår seng. klart det er trygt og koselig. men eg sier at hun er stor og sover i sin seng, i tillegg til at jeg forklarer henne at det blir trangt da hun og faren breier seg i senga og at jeg sover så dårlig der jeg ligger å balanserer ytterst på kanten.

Hun får selvfølgelig lov å komme inn til oss om natta hvis hun våkner og er redd etter å ha drømt noe skummelt. men hun skal i allfall bynne kvelden/ natta med å sove i sin seng.
 
Joda det er litt bedre, men han våkner fremdeles ofte og kommer inn til oss. Nå har vi resignert litt og merker knapt at han kommer inn på natta en gang. Virker som alle sover godt så vi orker ikke å mase med det. Og for å være helt ærlig syns jeg det er litt koselig også, de vokser jo så fort opp og regner ikke med at han vil ligge der om 5 år :)
 
Back
Topp