5-åring som tisser på seg ofte

isfrid

Glad i forumet
Vi har en jente på 5 år som har enormt mange uhell, det skjer så og si daglig og gjerne flere ganger om dagen.

Hun sluttet med bleie for lenge siden, når hun var knapt 2.5 år. Selve bleieslutten gikk helt strålende og hun hadde full kontroll, kunne holde seg ganske lenge og var kjempeflink til å gå på do. I perioden etter bleieslutt hadde hun så og si ingen uhell så det var tydelig at hun hadde kontroll på blæra. Før vi tok av bleia hadde hun også leeenge mye tørre bleier og gikk på potta og tisset.

Nå har hun i lange perioder hatt veldig mye uhell, dette begynte så smått da hun byttet barnehage (da var hun 3.5 år), da virket det som hun ikke ville ha hjelp av hvem som helst på do, og etterhvert som hun ble trygg på de ulike voksne så ble det færre og færre uhell og så var alt fint lenge.

Og så gikk det en stund og så var det på'n igjen, og nå har vi slitt lenge. Jeg husker ikke engang hvor lenge, det er snakk om av og på i minst ett år. Det er noen gode perioder, og så sklir det ut igjen.

Både vi og barnehagen har inntrykk av at det skyldes at hun ikke tar seg tid til å gå på do, og så til slutt klarer hun jo ikke å holde igjen - naturlig nok. Det ser heller ikke ut som at det plager henne at hun tisser på seg, men samtidig så er det "noe" ved henne nå som jeg tenker henger sammen med at hun mistrives med det som skjer.

Jeg føler vi har prøvd "alt"; premiering (som funker helt til hun får premien og så er det pån igjen), ignorering (altså ikke gjøre noe nummer av uhellene), stadige påminnelser om å gå på do, veldig annerkjennelse de gangene det går bra. Barnehagen har vært inne på at de vurderer om det kan være riktig å si at hun må begynne med bleie litt igjen, men jeg er skeptisk for jeg tenker at det er veldig nedverdigende for henne.

Er det noen som har noen tips til hvordan vi skal gripe dette an? Jeg tenker egentlig at vi kanskje skal kontakte helsestasjonen, kanskje de har noen råd til hvordan vi skal gå frem? I tillegg skal vi nå ta henne med til fastlegen, både for en urinprøve (i tilfelle hun har uvi akkurat nå) og evt be om henvisning så vi kan få tatt ultralyd av blæra.

Er det noe annet vi bør be om å få undersøkt tror dere? Noen som har gode erfaringer med tiltak for å endre adferdsmønsteret (gitt at dette da kommer av at hun ikke gidder å gå på do, og faktisk har tilstrekkelig blærekontroll sånn egentlig).

Hun bruker forøvrig fortsatt bleie om natta, og den blir våt mens hun sover. Men jeg tror også hun er litt lat og ikke gidder å gå på do når hun våkner, men heller tisser i bleia. Hun er nok også litt lei seg for at hun bruker bleie om natta.
 
Vi har en femåring som tisser på seg om natta-han er tørr kanskje to netter i måneden. Han tissa også mye på seg på dagtid, men det har bedret seg. Vi må gjete han da, og barnehagen må være på for å få han til å komme seg på do-han glemmer seg bort, har ikke tid, og av og til sier han at han ikke kjenner det før det er for seint. Han sluttet med bleie som treåring og var tørr et halvt år før han begynte å ha uhell igjen. Ingen nattbleie, da han var veldig tydelig på at han ikke ønsket det.

Han har gått på Minirin noen måneder nå uten at vi har merket noe særlig effekt, bortsett fra på dagtid-men vi vet jo ikke om det er medisinen eller at barnehagen og han er flinkere til å følge opp. Han har av og til uhell på dagtid hjemme, særlig hvis han er syk eller veldig trøtt.

Vi skal forsøke noen måneder uten Minirin nå, og så snakker vi med fastlegen igjen hvis det forverrer seg eller ikke blir noen endring. Etter det vet jeg ikke hva som skjer-vi må bare ta det som det kommer. Håper dere finner en løsning for jenta deres. Ellers kan jeg jo tipse om at kladder fra apoteket er mye billigere enn dem man kjøper i butikken, og å re opp med laken, kladd, laken, kladd så en slipper å gjøre noe annet enn å dra av det våte om natta.
 
Høres ikke noe greit ut.. Skjønner at dere er fortvilte..Jeg vet av unger som har fått en klokke som vibrerer til faste tidspunkt hver dag + at ungene har måttet få inn rutiner på dobesøk før og etter å ha spist + før og etter utetider i tillegg til bonusrunder :) Håper dere får til å hjelpe henne så det går over snar! Masse lykke til:Heartred
 
Back
Topp