5 åring som ikke kan fargene....

Traktar

Forelsket i forumet
en 5 åring som overhode ikke kan fargene, sier grønn til rød, blå til hvit... osv... altså overhode ikke anelse på noe! er det grunn til bekymring?må sies at far har dysleksi og fargebling. barnehage har ikke tatt tak i dette enda. burde de ikke det? ikke mitt barn men en venninne sin gutt. jeg mener dette er ganske unormalt eller?
har en gutt selv på 3 som har kunnet alle fargene og skillet dem siden han var rett over 2.

Det kan kanskje hende at han er fargeblind også da? Ser ikke at dette skal være noe å ta tak i, men nå kan jeg ingenting om fargeblindhet heller da.. :)

mine har vel begynt å kunne farger når de har vært litt før 2 år. Snart 3 åringen i huset kan stort sett alle fargene.Men hva som er innenfor "normalen" aner jeg ikke. Men kan jo hende han er fargeblind da.og det er vel lite å få gjort med,men kan jo være greit å få det bekreftet kanskje?

ja, er det jeg tenker at det kan ære greit å få bekreftet hva som er galt, om det er noe galt. alt som kan oppdages før skolestart er positivt.

Jeg tror ikke fargeblindhet er arvelig, men det er vel ca 8% av alle gutter/menn som er fargeblinde (dog ikke så mange er totalt fargeblinde). Jeg vet ikke hva som er vanlig, men lurer man på om noe ikke stemmer, så er det jo bare å sjekke det ut? Helsestasjon kan helt sikkert hjelpe og veilede.

her så skjekket dem sånt på 4 årskontrollen. har selv ei som ikke lærte fargene før ho var over 5 år. da først viste ho det uten å gjette. men ville skjekket så han ikke er fargeblind.

fargebli9ndhet er arvelig og er ofte mer vanlig hos gutter en hos jenter
Hvis gutten er det så er det ikke noe en behøver  stresse med, når de ska på førskolesjekk førs skolestart blir dette sjekket. Er mann fargeblind så må en bare lære seg å leve med det.
En kan jo bare evnt finne fram slike tegninger som viser tall eller figurer på nette så finner en fort ut om barne ser figuren eller ikke,ser en ikke figuren så er en fargblind

Vi hadde også dette problemet med minsta å fikk henne undersøkt av øyenlege da hun var 5 år,hun hadde da ikke peiling på noen farger ikke negang rosa ;)

Gutter er mye mer utsatt og spesielt om Far er fargeblind.Ring helsesøster så henviser hun videre :)

Mi jente hadde ikke noen feil med øynene,hun var rett å slett bare ikke innteresert i fargene,men nå kan hun alle fargene.

Tara tar ofte feil men vet ikke hvorfor..mener det er grønn ho ofte tar feil av men husker ikke helt nå  rosa, lilla, rød osv kan ho godt da..hehe

Min på 3,5 år kan ikke riktig alle fargene enda, men det kommer nok. Søstra blandet rød og grønn så lenge at jeg trodde hun rett og slett var fargeblind, men da hun var ca 4 falt det også på plass.
Nå er det vel strengt tatt ikke bare bhg som må ta tak i saken heller. Da jeg skjønte at guttungen her ikke kan mange av fargene, koblet jeg det ganske raskt mot at vi antagelig har brukt mindre tid sammen med han på det i forhold til storesøstra. Så da føler jeg at det er opp til oss å øve sammen med han. På det området bør de fleste foreldre være like kvalifisert som barnehagepersonalet til å utføre en pedagogisk jobb.

bondekone skrev:
fargebli9ndhet er arvelig og er ofte mer vanlig hos gutter en hos jenter
Hvis gutten er det så er det ikke noe en behøver  stresse med, når de ska på førskolesjekk førs skolestart blir dette sjekket. Er mann fargeblind så må en bare lære seg å leve med det.
En kan jo bare evnt finne fram slike tegninger som viser tall eller figurer på nette så finner en fort ut om barne ser figuren eller ikke,ser en ikke figuren så er en fargblind

Fargeblindhet er kun arvelig hvis det forekommer på både morsiden (altså mor må også være bærer av genet) og farsiden. Det er kun ca. 0,5% av kvinner som er fargeblinde, men ca 8% av menn. Det fins tester for å sjekke om man er fargeblind som er tilpasset barn fra ca. 4 års alder. I mange tilfeller er det også bare fargeforståelsen som ikke er godt nok utviklet. Jeg leste masse om dette forrige gang jeg var gravid pga mannen er fargeblind.

Back
Topp