4cm åpning-rask fødsel.... ?!

Kaimana

Gift med forumet
Er det noen her som hadde 4cm åpngn når dere har blitt sjekket av lege/jordmor før dere var i fødsel?
Hvor lenge etterpå fødte dere?
Hvor lang tid tok det?

Her konstanterte lege på sykehuset 4cm åpning i går,moden og klar. Hadde rask fødsel sist
(fra 4-10cm på 1time) Så han ville ikke strippe noe pga at dette kom til og gå fort nok av seg selv.

Jeg er 8dager på overtid,har 45-50min vei til sykehuset,blir lagt inn på mandag hvis ikke noe skjer av seg selv i løpet av helgen...

Brukte ca 26-27 timer fra 4 cm.. Ikke noe rask fødsel her i gården nei !  Men jeg var jo på en måte i fødsel når jeg hadde 4 cm da, hadde jo rier å hele pakka.. Satte meg på drypp dagen etterpå, når jeg hadde fått 5 cm.. Da gikk det ganske kjapt ! 12 timer fra 5 cm til han va ute ! 

Jeg hadde 4-5 cm åpning da jeg kom til sykehuset, dette var rundt kl. 16 eller noe. Da ble jentungen født halv elleve. Men hvis du har 4 cm åpning, er på overtid allerede, så blir det spennende. Håper alt går bra. Nesten like greit om du blir innlagt på mandag så du er der i tilfelle det går fort. :p

toneany skrev:
Jeg hadde 4-5 cm åpning da jeg kom til sykehuset, dette var rundt kl. 16 eller noe. Da ble jentungen født halv elleve. Men hvis du har 4 cm åpning, er på overtid allerede, så blir det spennende. Håper alt går bra. Nesten like greit om du blir innlagt på mandag så du er der i tilfelle det går fort. :p

Men da hadde du rier når du kom inn på sykehuset?

Jepp 4cm,overtid og fødselsangst er hærlig kombinasjon!

Jeg hadde rier som ikke var noe vonde ved 3 cm, 30min seinere så var han født.

Hadde 4 cm åpning, og snuppa ble født 5 timer etterpå. De tok vannet etter 4 timer med rier da.

nussnøff skrev:

WOW!!! sånt liker jeg og lese

Kaimana skrev:

nussnøff skrev:

steike... men det er da jeg tenker: hvor mye smertehelvete var de siste 30 minuttene da? *grøss* for det høres nemlig ikke veldig godt ut!

brukte 20 min fra 2 cm  med nr 2 ,( ble aldri sjekka ved 4 cm) ..
 og 5-8 min fra 5 cm  med nr 3 ( ble ikke sjekket ved 4 cm her heller )..

men altså det er ingen garanti for en rask fødsel for det , jeg hadde 3 cm i mange uker med siste , jeg fødte fort , men vet mange som ikke har gjort det ..
men ser du hadde en rask fødsel sist , så da ville jeg dratt på sykehuset med engang du kjenner antydning til at fødsel er i gang , det går ant foretere denne gangen ..
jeg ble lagt inn nesten 3 uker før fødsel  sist pga jeg har styrtfødsler , så hvis legen mener det er fare for at man ikke rekker sykehuset, eller du er redd for det selv   , kan de anbefale det

Linda og Peanut skrev:

Kaimana skrev:

nussnøff skrev:

steike... men det er da jeg tenker: hvor mye smertehelvete var de siste 30 minuttene da? *grøss* for det høres nemlig ikke veldig godt ut!

hehe ja det var ganske så vondt :) Først ble jeg kvalm og kastet opp, så økte smertene noe sykt, men det gikk jo fort over da :) Så jeg tenker ikke tilbake på det som noe fælt, er bare glad for at det var kjapt overstått.

4 timer fra 4-5cm første gangen. da uten noe rier først

15min fra 5cm andre gangen, hadde da milde rier som jeg trodde kanskje var kynnere når vi dro til sykehuset. hadde sikkert 30min med rier som det ikke var tvil om hva var. hadde ikke rukket å dra til sykehuset hadde jeg ventet litt.

jeg gikk med 4cm åpning i to uker. hadde ikke rier. Ble tilslutt satt igang, 10 dager over tiden.

Lissyjane skrev:

Kaimana skrev:

nussnøff skrev:

Da håper jeg du vet at det kan være direkte farlig for barnet at det kommer så fort også.. Det er jo ikke noe man har kontroll over, men stormfødsler er risikofylte. Jeg hadde forøvrig tre - fire cm når jeg kom til sykehuset. Det tok ni timer før han var ute.. Lykke til ! Du er sikkert dritsliten og lei nå stakkars :/

Ja jeg er klar over det,jeg tenkte ikke på hastigheten,men smertefritt.......

Tusen takk  :)

De tok vannet mitt når jeg hadde 4 cm åpning(var ikke i fødsel). 3 timer senere var hu ute, ville gått fortere om hu ikke var stjernekikker og satt litt fast + åpningen hovna opp.
JEG syns fødselen var alt for rask uten pauser, skulle gjerne hatt en lengre fødsel med mer pauser.
Er ikke bare herlig å føde så altfor fort heller, hadde en bedre fødsel med førstemann hvor det tok 5-6 timer

Gikk med 4 cm åpning i flere dager med nr 2, når det da satte i gang var det full åpning ganske fort ja men siden vannet mitt aldri gikk( posen kom ut hel når jeg pressa ho ut) så tok det så lang tid som 2 timer..hadde vannet gått ville jeg aldri kommet frem sa jm

Skrulla86 skrev:
De tok vannet mitt når jeg hadde 4 cm åpning(var ikke i fødsel). 3 timer senere var hu ute, ville gått fortere om hu ikke var stjernekikker og satt litt fast + åpningen hovna opp.
JEG syns fødselen var alt for rask uten pauser, skulle gjerne hatt en lengre fødsel med mer pauser.
Er ikke bare herlig å føde så altfor fort heller, hadde en bedre fødsel med førstemann hvor det tok 5-6 timer

De hjelper meg igang med dette om jeg ikke går i fødsel av meg selv...så fortell gjerne....Hvordan var det og ta vannet,og satte riene igang med en gang?

Kaimana skrev:

Skrulla86 skrev:

De hjelper meg igang med dette om jeg ikke går i fødsel av meg selv...så fortell gjerne....Hvordan var det og ta vannet,og satte riene igang med en gang?

Å ta vannet var helt greit, men nå har jeg aldri syns det har gjort vodt med sjekking av åpning og stripping og sånt da.
Ble satt på sånn CTG(?) måling og måtte ligge der i 30 minutter fikk da med en gang svake/moderate rier(hvert 5 minutt) som gikk over til å bli sterkere så ba om å få reise meg opp for å takle riene bedre. De gjorde klart rom til meg mens jeg sto ute i gangn(å kanskje 30-40 min etter de tok vannet) og jeg hang over sambo mens jeg pusta meg gjennom ganske kraftige rier, men kort tid etter dette sluttet jeg å få pauser mellom riene og bare skrek og hyperventilerte! Fikk badekar etter 1 time og beskjed om at det ikke var tid til epidural, bare skrek og var helt hysterisk, men badekaret tok bort de værste toppene så jeg kom meg gjennom det. Alt var bare kaos syns jeg og fikk liksom ikke tid til å skjønne at jeg var i fødsel og takle det, det var så syyyykt vondt.
MEN jeg så jo tydelig at jeg var mindre trøtt og mer oppegående etter fødsel enn de fleste andre som hadde holdt på i timesvis:)
Har dog nå totalt fødselsangst, så satser på å aldri føde igjen. MEEEEN dette er meg da, alle opplever ting likt. Vil bare forberede deg på at ting KAN gå fort, og da er det så SINNSYKT viktig å puste, for hyperventilerer du sånn som meg gjør det faktisk enda vondere! Lykke til!

Med førstemann tok det 8 timer, med andremann tok det 3 eller 5 timer, husker ikke... :P

Skrulla86 skrev:

Kaimana skrev:

Skrulla86 skrev:

Å ta vannet var helt greit, men nå har jeg aldri syns det har gjort vodt med sjekking av åpning og stripping og sånt da.
Ble satt på sånn CTG(?) måling og måtte ligge der i 30 minutter fikk da med en gang svake/moderate rier(hvert 5 minutt) som gikk over til å bli sterkere så ba om å få reise meg opp for å takle riene bedre. De gjorde klart rom til meg mens jeg sto ute i gangn(å kanskje 30-40 min etter de tok vannet) og jeg hang over sambo mens jeg pusta meg gjennom ganske kraftige rier, men kort tid etter dette sluttet jeg å få pauser mellom riene og bare skrek og hyperventilerte! Fikk badekar etter 1 time og beskjed om at det ikke var tid til epidural, bare skrek og var helt hysterisk, men badekaret tok bort de værste toppene så jeg kom meg gjennom det. Alt var bare kaos syns jeg og fikk liksom ikke tid til å skjønne at jeg var i fødsel og takle det, det var så syyyykt vondt.
MEN jeg så jo tydelig at jeg var mindre trøtt og mer oppegående etter fødsel enn de fleste andre som hadde holdt på i timesvis:)
Har dog nå totalt fødselsangst, så satser på å aldri føde igjen. MEEEEN dette er meg da, alle opplever ting likt. Vil bare forberede deg på at ting KAN gå fort, og da er det så SINNSYKT viktig å puste, for hyperventilerer du sånn som meg gjør det faktisk enda vondere! Lykke til!

Det gikk jo fort første gangen,fra 4cm-10cm på ca 1 time,null pauser,og jeg syntes det gikk kjempe fint,jæv*** vondt,men da ble jeg fort ferdig med noe jeg er livredd for! FØDSEL!

Jeg pustet godt,og fort,men ikke hyperventilering,jeg hadde så og si ingen pauser selv,men syntes det gikk fint(ikke spørr meg hvorfor)
Takk for historien,da vet jeg kanskje hva jeg kan vente meg dersom ting ikke skjer av seg selv :S

gikk over 1uke med 4cm. men når ting skjedde, skjedde det på 2timer! var ingen forandring på hel uke, selv med evi masse maserier!

Back
Topp