40+2 eller 40+3?

Tinúviel

Betatt av forumet
Har det kommet nye nasjonale retningslinjer for hva som gjelder av Terminhjulet eller E-snurra siden sist jeg var gravid? Eller er det fortsatt en maktkamp mellom disse to med ulik praksis ulike steder i Norge?

Vet du hva deres leger/jordmor bruker, og hvor er det?

I appen min står det Norge bak 40+2 så eg har forholdt meg til det, men blir spennende å sjå ka legen og jordmora bruker :)

Mener det er e-snurra som er anbefalt av helsedirektoratet for fastsetting av termin i Norge. Den baserer seg på median svangerskapslengde 283 dager, som blir 40+3.

Mener det er e-snurra som er anbefalt av helsedirektoratet for fastsetting av termin i Norge. Den baserer seg på median svangerskapslengde 283 dager, som blir 40+3.

Ja, men den anbefalingen har vel vært en stund, uten at alle følger den. Mitt forrige svangerskap i 2015 brukte jordmor og lege hver sin type her i Finnmark, selvom det var på samme helsestasjon. Venninna mi I Oslo som nettopp fødte brukte 40+2. Så da antar jeg at det fortsatt er ulik praksis.

1 dag fra eller til gjør jo ingenting, men jeg synes det hadde vært greit å forholde seg til samme svangerskapslengde i hele landet

Back
Topp