4 ukers regel for bruk av sykemelding for nyansatt:

[Hildemor]

Elsker forumet
finnes det noe unntak? Fikk meg ny jobb, og har jobba der i 3 uker nå, så blir jeg syk og innlagt på sykehus i hele påsken... Jeg skulle i utgangspunktet jobbe hver natt i påsken, så dette blir evt et tap på over 12000 kr[&:][&:][:(] Er det noe unntak når en er innlagt på sykehus? livredd for at jeg taper alle pengene nå[&o] Mangler bare en uke liksom på den 4 ukers regelen.. skal jobbe to netter nå til uka og, og regner med at jeg blir sykemeldt iallefall ut uken[&:] Noen som vet noe??

jeg fikk ihvertfall betalt når jeg hadde sykemelding fra lege når jeg var sykfør når denne regelen var, hvor jeg ikke var kommet over 4 uker, men egenmelding gjelder ikke... det samme var med min samboer, fikk betalt når han hadde sykemelding... lykke til, håper det ornder seg...

jeg mener viss du har gått direkte fra en jobb til en annen, så kan det finnes unntak...jeg er absolutt ikke sikker, men sjekke litt rundt på nav sine sider? var du uten arbeid fra før, finnes det desverre ikke unntak 

ORIGINAL: *Tammis*

Nope!
Jeg fikk beskjed av ei drittkjærring på NAV at jeg burde ventet med å bli syk, før det hadde gått 4 uker (jeg manglet 2 dager for å få krav på sykepenger fra NAV).
Og jeg ble hasteoperert!

sæiten!!!! fader og altså..kan ikke akkurat bestemme når en blir syk da[&:]og når man blir innlagt på sykehus har man liksom ikke så mye valg.. var ferdig i gamlejobben den 31, og ble syk den 2. Eller egentlig den 1 da,men gikk på jobb for det.. Hadde jeg bare fortsatt i gamlejobben en uke til hadde det vært dekka[:'(] en ting er vanlig lønn,men her er det jo snakk om 133% og[:'(][:'(] ingen forsikring som dekker sånn da? Hadde en på eldstejenta og da fikk vi penger da hun var innlagt..men har selvfølgelig ikke noe sånn på meg selv[:(]

ORIGINAL: Black Beauty

jeg mener viss du har gått direkte fra en jobb til en annen, så kan det finnes unntak...jeg er absolutt ikke sikker, men sjekke litt rundt på nav sine sider? var du uten arbeid fra før, finnes det desverre ikke unntak 

Jeg var ferdig 31 mars der jeg jobba før. Begynte 15 mars den nye plassen. Jobba da begge plassene til jeg var ferdig i gamle jobben. Ble syk 2 april,som da bare er 2 dager etter jeg var ferdig i gamlejobben[&:] skal se litt inne på nav..

Har du gått direkte fra fødselsperm eller annen jobb, til den nye jobben, så har du sykepengerettigheter.

ORIGINAL: Bergie

jeg fikk ihvertfall betalt når jeg hadde sykemelding fra lege når jeg var sykfør når denne regelen var, hvor jeg ikke var kommet over 4 uker, men egenmelding gjelder ikke... det samme var med min samboer, fikk betalt når han hadde sykemelding... lykke til, håper det ornder seg...

håper det[:)] kanskje det er litt opp til arbeidsgiver og om de vil betale?? jeg er innlagt  bare noen meter fra der jeg jobber da,så ingen tvil om at jeg er syk iallefall[:D]

ORIGINAL: Hilde!

Jeg var ferdig 31 mars der jeg jobba før. Begynte 15 mars den nye plassen. Jobba da begge plassene til jeg var ferdig i gamle jobben. Ble syk 2 april,som da bare er 2 dager etter jeg var ferdig i gamlejobben[&:] skal se litt inne på nav..

håper du finner ut av noe, for jeg mener at visst du har pensjonsgivende inntekt  i løpet av de siste fire ukene som teller og ikke hvor du har jobbet de fire ukene eller at de fire ukene skal være hos samme arbeidsgiver....skjønner?

Dersom du var i jobb før du begynte i ny jobb også så har du jobbet i mer enn 4 uker. jeg har ikke sett noen sted at du må ha jobbet på samme sted i 4 uker, står bare at du må ha jobbet i minst 4 uker

Hvem har rett til sykepenger?
For å ha rett til sykepenger, må pasienten
•ha opphold i Norge som hovedregel. Det kan gis dispensasjon for begrenset periode.
•være i inntektsgivende arbeid som arbeidstaker, selvstendig næringsdrivende eller frilanser.
ha vært i arbeid i minst fire uker.
•ha tap av arbeidsinntekt på grunn av egen sykdom. Unntak i hht
folketrygdloven § 8-4 tredje ledd.
Pasient som
•midlertidig ikke er i arbeid, men vanligvis er yrkesaktiv
•er arbeidsløs og mottar dagpenger under arbeidsløshet eller ventelønn fra Statens Pensjonskasse kan ha rett til sykepenger etter nærmere fastsatte regler.

Første 14 dagene betaler uansett arbeidsgiver så det har ikke noe med nav å gjøre

Tror det er forskjell på sykmelding med sykepenger og på pleiepenger( tror det er det det heter) .
Så du går kanskje ikke under sykemelding når du ligger på sykehuset.

Slik var det iallefall da jeg lå på sykehuset med min lille sønn. For da ble det søknad om annen type sykepenger. og jeg var ikke sykemeldt da.

Håper dte ordner seg for deg :)

ORIGINAL: Eirin_3

Første 14 dagene betaler uansett arbeidsgiver så det har ikke noe med nav å gjøre

for det første så er arbeidsgiverperiden på 16 dager og ellers så er loven om sykepenger noe som står på nav sine sider og navansatte skal ha peiling på, når en har rett på sykepenger er altså lovregulert og ikke noe som er opp til hver arbeidsgiver

Er første 16 dagene[;)]

Utifra det du skriver, så høres det ut som du har rett på sykepenger. Men siden du ikke har vært hos din nye arbeidsgiver 4 uker, så er det nav som skal betale deg sykepenger fra dag 1. Lever sykmelding, samt inntekts og skatteopplysningskjema fra arbeidsgiveren din, til NAV.

ORIGINAL: arleen

Dersom du var i jobb før du begynte i ny jobb også så har du jobbet i mer enn 4 uker. jeg har ikke sett noen sted at du må ha jobbet på samme sted i 4 uker, står bare at du må ha jobbet i minst 4 uker

Hvem har rett til sykepenger?
For å ha rett til sykepenger, må pasienten
•ha opphold i Norge som hovedregel. Det kan gis dispensasjon for begrenset periode.
•være i inntektsgivende arbeid som arbeidstaker, selvstendig næringsdrivende eller frilanser.
ha vært i arbeid i minst fire uker.
•ha tap av arbeidsinntekt på grunn av egen sykdom. Unntak i hht
folketrygdloven § 8-4 tredje ledd.
Pasient som
•midlertidig ikke er i arbeid, men vanligvis er yrkesaktiv
•er arbeidsløs og mottar dagpenger under arbeidsløshet eller ventelønn fra Statens Pensjonskasse kan ha rett til sykepenger etter nærmere fastsatte regler.

Du sier noe der..står bare at en må ha jobbet 4 uker ja,og ikke at det må være samme plassen[:)] snakker med legen imorgen iallefall,for skal inn på mr og diverse da, så stikker jeg rett bort på jobb med sykemeldingen etterpå... sjefen sier sikkert noe om jeg ikke skulle hatt krav på penger[:)]

for det første så er arbeidsgiverperiden på 16 dager og ellers så er loven om sykepenger noe som står på nav sine sider og navansatte skal ha peiling på, når en har rett på sykepenger er altså lovregulert og ikke noe som er opp til hver arbeidsgiver

Det er sant.. har lest og lest på regler nå,men nav sine sider er selvfølgelig nede.. får vite imorgen uansett[:)]

ORIGINAL: Hilde!

håper du finner ut av noe, for jeg mener at visst du har pensjonsgivende inntekt  i løpet av de siste fire ukene som teller og ikke hvor du har jobbet de fire ukene eller at de fire ukene skal være hos samme arbeidsgiver....skjønner?

Skjønner[:)] får håpe det er sånn[:)] typisk meg uansett å mangle en uke på å få penger, åsså når det i tillegg er snakk om 133%[&:]

Men du går vel ikke utbetalt tilleggene? Bare 100% vanlig.. (kan hende jeg tar feil altså)

Lykke til og god bedring [:)]

ORIGINAL: hissigproppen

Men du går vel ikke utbetalt tilleggene? Bare 100% vanlig.. (kan hende jeg tar feil altså)

Lykke til og god bedring [:)]

du har rett i det, en får utbetalt grunnlønn. tilegg for helligdager er noe som en får fordi en har vært på jobb en helligdag, en type "kompensasjon" for å ha brukt helligdagen på å være på jobb, samme med nattilegg. når en er sykemeldt så har en ikke vært på jobb og får heller ikke denne  "kompensasjon"

Back
Topp