4-mnd baby - utviklingstrinn?

Livvea

Glad i forumet
Maiblomstene 2020
Maiskolbene 2023 :-)
Barnet mitt er nå 4 mnd.
Har hatt en din rytme på dagen, med lek og jevne dupper gjennom dagen.
Han kan også ligge på gulvet å leke alene en god stund mens jeg gjør husarbeid. Jeg leker selvsagt med han, mye, men han kunne fint ligge å sulle for seg selv.

Men de siste dagene er han blitt urolig og vil ikke ligge alene. Han ligger 2 min maks, før han søker etter meg. Og det blir raskt til hyling innen jeg rekker å komme bort. Det er så hjertekjærende. Samme med soving: duppene på dagen, så sovner han normalt fint selv. Noen gangen etter amming, mens andre ganger av seg selv på lekematten eller i vognen.
Men ikke nå.
Han er blitt ekstremt kontaksøkende og vil ha nærhet hele tiden.
Jeg ammer han og legger han, slik jeg pleier, i vognen eller vuggen så han kan sove videre, men han våkner med en gang. Og hyler. Så hjertekjærende at jeg plukker han opp.

Er dette utviklingstrinn? Et stadie?
Eller har jeg gjort noe galt, så han er redd for å bli forlatt?
Det er så krevende. Får ikke gjort noe husarbeid.
Koser meg med å ha han hos meg.. men det blir mye sitting her i sofaen da.
Bruker sele og sjal til bæring, men synes ikke det er praktisk til alt.

Du har ikke gjort noe galt :)
Slike perioder er helt normalt og det vil gå over helt av seg selv, forsøk å følge babyens behov og eventuelt hjelpe til mer enn før for at babyen skal få sove.
Rundt 4 mnd er det er utviklingstrinn som kan være ganske mye heftigere enn før. Babyen ser og hører bedre enn før også, og får med seg mange inntrykk, og det er både spennende og skremmende. Min gikk i denne fasen fra å kunne bli holdt av fremmede til å hyle med en gang han skjønte at ikke mamma eller pappa holdt han. Kom for mange mennesker bort til vogna for å titta, spratt underleppa frem og han begynte å gråte. Han våknet oftere i luren sine og måtte ammes i søvn for å sove det han trengte.
Det er også utvikling i søvnmønsteret rundt 4 mnd som gjør at babyen kan sove dårligere på dag eller natt, eller begge deler. Du kan lese mer ved å søke opp 4 måneders søvnregresjon / 4 month sleep regression.

Det gode nyheten er at dette pleier å gå over helt av seg selv - men litt frustrerende at man ikke vet når.
Og sjekk såklart alltid om noe annet kan plage babyen, feber, smerter osv. Kan også være tegn på tannfrembrudd.

Min hadde også slike perioder, da sov han ofte oppå meg på dagtid :) Så kunne det gå over etter en stund, også bli sånn igjen. Nå savner jeg det, han er 11 mnd og har nesten ikke tid til å sitte litt i fanget engang :p
Min fikk forresten sine to første tenner når han var rundt 4,5 mnd, så kan være noe sånt i tillegg :) min kunne være litt ekstra klengete når nye tenner kom. Og helt enig med Veivalsa, greit å sjekke om det kan være feber eller noe annet, men ofte er det bare at de trenger litt ekstra nærhet noen perioder :Heartred

Kan anbefale appen Wonder weeks om du vil følge med på når utviklingstrinnene er, og hvilke tegn du skal se etter. Det er også en bok, men appen er grei alene også.

Back
Topp