4 måneder og mat

Lillemy26

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Mini ble 4 måneder forrige uke. Jeg fullammer og startet forrige uke med å gi grøt (1-2 skjeer) før første hvil. Hun elsker det!
Når bør/kan jeg trappe opp? Helsesøster har gitt klarsignal om å starte med mat
 
Jeg leitet til jeg ble riktig så irritert etter god informasjon om hvorfor det anbefales fullamming til 6 mnd «hvis mor og barn trives med det». Jeg vil jo gjerne gjøre et informert valg på bakgrunn av hvilke helsegevinster babyen har av fullamming i 6 mnd i stedet for 4. Jeg antok det måtte være noen siden fullamming tross alt blir anbefalt til 6 mnd, men også at de ikke var vesentlige siden trivsel vektlegges høyere. Til slutt fant jeg dette:ECE57869-A02A-4D91-8735-DE91EA57D824.jpeg
Det ser altså ikke ut til å være noen helsefordeler ved å begrense seg til smaksprøver eller å ikke gi tilleggskost i det hele tatt, forutsatt sunn mat selvfølgelig, så jeg skjønner ikke hvorfor det ikke heller anbefales «fullamming i mellom 4 og 6 mnd».

Når det gjelder hvordan mat innføres så er det best å starte med én matvare av gangen på et tidspunkt barnet skal være våken en stund. Amme først og så gi mat. Dersom man vil øke til et helt måltid kan man F.eks gi en t-skje mer per dag. Eventuelt øke litt fortere om ungen er ivrig ;-) Etter å ha smakt en matvare i en uke uten negative reaksjoner, ville jeg gitt så mye ungen gapet etter.

Jeg ser for meg at min kommer til å smake avokado, banan, eggeplomme, lever, gulrot og potet mellom 4 og 6 mnd. Sikkert noe mer også. Grøt venter jeg antagelig med til 6 mnd:)
 
Her valgte vi å starte med grøt tidlig, da hun krevde 1liter mme pr døgn.. Hun er 4mnd om en uke og har fått potet/gulrotmos og grøt en ukes tid nå :) Elsker det.. Startet med noen skjeer midt på dagen, men økte ganske fort og er nå oppe i 7-10 skjeer :joyful:
Nå får hun to grøt/mos-måltider pr dag. (lunch og kveldsmat.) Hun får mat først, deretter 90-120ml mme.
 
Her valgte vi å starte med grøt tidlig, da hun krevde 1liter mme pr døgn.. Hun er 4mnd om en uke og har fått potet/gulrotmos og grøt en ukes tid nå :) Elsker det.. Startet med noen skjeer midt på dagen, men økte ganske fort og er nå oppe i 7-10 skjeer :joyful:
Nå får hun to grøt/mos-måltider pr dag. (lunch og kveldsmat.) Hun får mat først, deretter 90-120ml mme.
Takk for svar!:cat: Er dette i samråd med helsesykepleier?
Her får hun 2-3 skjeer med grøt om formiddagen, men jeg ønsker egentlig å ha dette måltidet før hun skal legges for dagen. Og heller ha noe annet (f.eks avokadomos, pure eller noe slik) til formiddagen. Funker det!!m? Jeg husker ingenting fra nummer 1:eek:
 
Takk for svar!:cat: Er dette i samråd med helsesykepleier?
Her får hun 2-3 skjeer med grøt om formiddagen, men jeg ønsker egentlig å ha dette måltidet før hun skal legges for dagen. Og heller ha noe annet (f.eks avokadomos, pure eller noe slik) til formiddagen. Funker det!!m? Jeg husker ingenting fra nummer 1:eek:
Det var noe jeg tok en avgjørelse på selv ;) Når du gir måltidene bestemmer du selv.. Her funker det veldig bra med puré/mos på formiddagen, og grøt til kvelds.. Melk til frokost og mellom lunch og kvelds.. For å regulere magen litt får hun litt sviskemos etter puré/mos-måltidet på formiddagen..
 
Her valgte vi å starte med grøt tidlig, da hun krevde 1liter mme pr døgn.. Hun er 4mnd om en uke og har fått potet/gulrotmos og grøt en ukes tid nå :) Elsker det.. Startet med noen skjeer midt på dagen, men økte ganske fort og er nå oppe i 7-10 skjeer :joyful:
Nå får hun to grøt/mos-måltider pr dag. (lunch og kveldsmat.) Hun får mat først, deretter 90-120ml mme.
Det må vi også gjøre, spiser hele natta.
Men første startet vi med grøt ved 4 mnd og søvnen på natta ble mye bedrr
 
Back
Topp