4,5mnd baby - ammetrøbbel - hjelp!

Bolli91

Flørter med forumet
Er veldig i tenkeboksen for tiden når det gjelder amming av snuppa på 4,5mnd.. Ammet storebror i 10 mnd uten noen problem.. Det Eneste som roet han når han var urolig var puppen.. Hun her er fullstendig motsatt.. Skriker ofte bare hun blir lagt til puppen og prøver å reise seg opp, noen ganger suger hun to ganger - skriker - suger to ganger til og blir hysterisk.. Dette er uavhengig om puppene er full eller tom.. Når melken til slutt kommer går det nedpå på høykant, men med en gang den slutter å renne fort blir hun sint og slipper taket, får hun derfor aldri til å spise helt "tomt".. Mistenker at hun da kun får i seg formelk og stimulerer for lite til produksjon.. I tillegg har hun lagt på seg litt lite hele veien.. Har nå begynt med fast føde, så håper det hjelper.. De siste dagene har vært ekstremt travle og jeg har vært nødt å ty til erstatning 1-2 ganger for dagen - har rett og slett ikke hatt tid til alt "tullet" ved puppen og det har blitt et skikkelig stressmoment (hjelper jo IKKE på utdrivingen).. Akkurat nå er det faktisk sånn at jeg gruer meg til hver amming :( så det jeg lurer litt på nå er om jeg bare skal gi opp.. Skal sies at jeg ammet broren til jeg var 6mnd på vei med hun her, og har derfor kun kort tid hvor jeg ikke har ammet de siste årene.. Men så er det jo ganske vemodig å bare gi opp.. Savner den nærheten og kosen ammingen var når jeg hadde storebror og skulle ønske jeg fikk det med henne.. Nå begynner han i bhg om en mnd så jeg håper jo det vil gi oss litt mer fred på dagtid, men det hjelper jo ikke akkurat nå.. Pumping orker jeg nesten ikke - hvis jeg ikke bruker syntocinon nesespray får jeg kun ut 5-10ml, så det er jo ikke vits i.. Med denne nesesprayen får jeg 60-80ml.. Men så skal man jo ha tid til all denne pumpingen også.. Nå er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre og trenger litt råd og tips..

Hei! Sånn oppfører min seg om det er tenner på gang, men virker som om ditt problem har vart en stund? Du kan jo starte utdrivningen før du legger henne til, så får hun melk med en gang hun suger :)

Skal også nevnes at inntil nylig (hun begynte med mat og har fått mme) så har hun vært en utrolig rolig og tilfreds baby.. Sovet fra 19-4/5 og videre til 8-9.. Altså kun ett måltid på natten.. Men vekten taler jo for ser - hun går jo ikke opp nok likevel.. blir så usikker og stresset hver gang vi har vært på helsestasjonen, for jeg har inntrykk av at hun er veldig fornøyd og får det hun trenger mens de mener helt motsatt og at hun bør få hele 2 flasker i tillegg hver dag..

Hei! Sånn oppfører min seg om det er tenner på gang, men virker som om ditt problem har vart en stund? Du kan jo starte utdrivningen før du legger henne til, så får hun melk med en gang hun suger :)

Ja, prøver på det, men for at den skal starte "fort nok" må jeg bruke den nesesprayen.. Ja, det begynte egentlig når vi var på kontroll og helsesøster sa hun hadde gått opp altfor lite (fikk litt sjokk siden hun var så fornøyd).. Det er vel nesten to mnd siden nå..

Skal også nevnes at inntil nylig (hun begynte med mat og har fått mme) så har hun vært en utrolig rolig og tilfreds baby.. Sovet fra 19-4/5 og videre til 8-9.. Altså kun ett måltid på natten.. Men vekten taler jo for ser - hun går jo ikke opp nok likevel.. blir så usikker og stresset hver gang vi har vært på helsestasjonen, for jeg har inntrykk av at hun er veldig fornøyd og får det hun trenger mens de mener helt motsatt og at hun bør få hele 2 flasker i tillegg hver dag..
Hvor mye har hun gått opp i uka da?
Har selv hatt ei blid og fornøyd jente som HS aldri har synes at hun har gått opp nok i vekt.

Okay, det er nok litt lite ja. Ammehjelpen sier 120-225g/uka er vanlig vektoppgang.
Ville lagt inn en amming til på natt, og prøvd å amme litt oftere på dag, så kommer det seg nok, det er dumt å gi mme med tanke på melkeproduksjonen, men du må selvfølgelig gjøre det du synes er riktig.
Start utdrivningen før du legger henne til ihvertfall :) Har måtte øke melkemengden selv mange ganger, og dette har funket for meg ihvertfall. Delammet jenta mi fra 6-11uker, og sluttet da med mme for å prøve å få til fullamming. Fikk det til, og fullammet til 6mnd, og ammer fortsatt :)

Om jeg ikke husker heilt feil var mi også sånn på den tida, men gav seg etterhvert ;)

Mi var også sånn på den tida. Bedret seg etter et par uker. Men da hun ble 6mnd ble det masse tull igjen (da var hun verken interessert i pupp eller flaske, ville ha fast føde). Prøvde å få henne til å ville ha pupp i 1mnd, men etter en mnd med illsint baby som ble lagt til brystet ga vi opp ammingen da hun var omtrent 7mnd.

Blir like fine folk av babyer som får morsmelkerstatning:) Og om du vil slutte å amme må du føle hva som er best for deg/dere! Ikke ha dårlig samvittighet iallfall:)

Back
Topp