4 års samtale i barnehagen?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Det kan jeg ikke huske de andre har hatt?

Det er jo foreldresamtale høst og vår men jeg fikk beskjed nå om at siden vi skal ha fireårssamtalen før jul uansett er det ikke nødvendig med to samtaler på kort tid så den kan vi stå over.

Men fireårssamtale? Hva er det?

Vi skal ha fireårskontroll på helsestasjonen, det regner jeg med blir på nyåret (hun er født 25.12) men hva er greia i bhg. Hvorfor egen samtale når de er fire, ikke tre eller fem?

Jaja, helt greit for meg at vi skal altså. Da blir det om et par mnd heller enn nå etter høstferien ingrn big deal

Det heter 4 år trygg ig klar her,her fylles skjemaet ut av barnehagen og så har man samtale etter de har vært hs.

Ikke hørt om, ikke så lenge siden 4 års kontrollen hos Hs...

Aldri hørt om. Har foreldresamtale høst og vår, men ikke noe mer enn det

4 år trygg og klar har de visst her også, samarbeid mellom barnehage, helsestasjon og foreldre

Men hun antok den skulle være sånn i månedsskiftet nov/des i bhg
Og helsestasjonen antar jeg ikke er før i januar. Det har det vært når hun ble 1 og 2 i alle fall.

Hjemmebesøket også ble i januar, det ringte en stresset helsesøster, alene på vakt i romjula og lurte på om hun skulle komme på hjemmebesøk for de hadde fått varsel om at jeg hadde fått et barn
Vi snakket lenge og vel på telefon til hun ble trygg på at det ville gå bra om den hs som fakrisk skulle følge oss opp kom på hjemmebesøk etter nyttår. Det er mitt tredje barn, jeg har ammet de andre. Ikke uten problemer men med godt resultat, jeg hadde et sikkerhetsnett rundt meg og jenta var veid av jordmor og hadde tatt igjen fødselsvekt sin. Null stress

Ikke at det har noe med 4 år å gjøre da, annet enn at jeg regner ikke med vi skal dit før neste år.

Aldri hørt om 4års-samtale i barnehagen, og min eldste fylte 4 for bare ett år siden.. Sikkert et prosjekt enkelte kommuner er med på.

Er nok noe i denne kommunen ja, men begge de andre ble fire her fakrisk. Det er nok nyere her enn som så. Eldste ble 4 det året vi flyttet hit men mellomste har gått på hs her fra 18 mnd kontrollen. Om ikke 15 mnd også. Men hun var ca 18 mnd da hun begynte i bhg her og broren knapt 4. Vi flyttet i slutten av mai
. Men husker ikke noe 4 års opplegg i bhg med mellomste heller. Hun er jo 8,5 nå så det er noen år siden.

Aldri hørt om. Min eldste er 5 år og vi har kun hatt foreldresamtaler vår/høst i bhg

Det er et samarbeid mellom bhg og helsestasjon. Det er veldig bra!

barna er mer i bhg enn med foreldrene i hverdagen, i mange situasjoner, samt de har kompetanse på feltet, så de er godt rustet til å fylle ut informasjon om utviklingen til barnet som man gjennomgår på 4 årskontrollen. Bhg fyller ut et eksemplar av skjema, foreldre gjør det samme, og på foreldresamtalen i bhg gjennomgår dere svarene til bhg i fellesskap. Alt sendes til helsestasjonen som bruker det som underlag til 4 årskontrollen. Det er jo begrenset hvor mye informasjon helsestasjon får ut av ingens utvikling på 30-60 minutter, så jeg ville pushet for å få denne løsningen hvis mulig :)

Her i kommunene er det slik, og mener det er mange som har denne praksisen.

Det er et samarbeid mellom bhg og helsestasjon. Det er veldig bra!

barna er mer i bhg enn med foreldrene i hverdagen, i mange situasjoner, samt de har kompetanse på feltet, så de er godt rustet til å fylle ut informasjon om utviklingen til barnet som man gjennomgår på 4 årskontrollen. Bhg fyller ut et eksemplar av skjema, foreldre gjør det samme, og på foreldresamtalen i bhg gjennomgår dere svarene til bhg i fellesskap. Alt sendes til helsestasjonen som bruker det som underlag til 4 årskontrollen. Det er jo begrenset hvor mye informasjon helsestasjon får ut av ingens utvikling på 30-60 minutter, så jeg ville pushet for å få denne løsningen hvis mulig :)

Her i kommunene er det slik, og mener det er mange som har denne praksisen.
Hørtes bra ut det. Bhg har absolutt kjennskap til henne utvikling og bedre bakgrunn enn hs til å vurder dette på mange måter.

Vi skal altså ha en slik i høst, sikkert fint det.

Aldrig hört talas om det. Har 1 på 7 og 5 har ikke haft sånn samtale

Aldri hørt om og jeg har jobbet i barnehage i 16 år :p

Ganske sikker på at jeg hadde det med de 2 første . Det er en litt dypere samtale har jeg inntrykk av.

Og veldig kjekt for de som kanskje har barn som trenger litt ekstra i hverdagen. Så kan man fange opp det tidig eller begynne med tiltak, jeg vet ikke . Vet i allefall at flere har hatt positiv erfaring med dette. Det er i samarbeid med 4 årskontroll mener jeg .

Aldri hørt om. Hadde kontroll på helsestasjonen når nr 1 var 4.5 år men ikke noe ekstra i bhg. Nå blir nr 2 4 år på nyåret så finner ut om det er endret da.

Da har de ikke dette initiativet i din kommune. Hvis du fortsatt jobber i bhg ville jeg oppfordret til å begynne med det :)
Ja, jeg får finne ut litt mer om det når jeg er ferdig med permisjonen :)

Back
Topp