4-års kontroll

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Har deres barn vært på 4-års kontroll på helsestasjonen? Hvordan gikk det?

Felix var på fredag, og det gikk tålelig bra. Han elsket det selv, var helt i hundre, og stolt av å vise fram hva han kunne. Det var skikkelig vanskelig å få ham med hjem derfra

Det som plaget meg var at han gjorde det litt dårlig på synstesten. Det var visstnok ikke noe å bekymre seg for siden han ikke hadde problemer med det, og spesielt ikke siden han leser ganske liten skrift? Høres ikke det rart ut? Har aldri hørt at voksne som gjør det dårlig på synstester får beskjed om at det ikke spiller noen rolle dersom de kan lese?

Jeg tenkte ikke over det mens vi var der, men da kom hjem oppdaget jeg i tillegg at han faktisk har gått ned i vekt siste halvåret. Er ikke det litt rart? Han var 19 kg i høst, men nå var han nede i 18 igjen. Er det sånn som kan skje? Eller må jeg prøve å få i ham mer mat?
 
Har ikke vært på 4-årskontroll enda, men vet det kommer innkalling når som helst nå.

Veldig bra at han likte å vise seg frem da. Litt spent på hvor villig jenta mi er.

Når det gjelder synstest, så tror jeg det er vanskelig på barn. Og så lenge han faktisk ikke plages, så gjøres det nok uansett ikke noe med. Selv fikk jeg først påvist at jeg trengte briller da jeg var 20 år. Hadde aldri hatt problemer med å lese eller vondt i hodet/nakke, som da ofte er vanlig når man har ca +5 på synet. Så tror ikke du har noen grunn til bekymring.

Helelr ikke vekt har jeg peilig på, men vet at det ikke er mulig å presse jenta mi til å spise mer enn hun gjør. Hun spiser veldig lite, og veier kanskje 14 kg. Så lenge hun er frisk og rask, og i godt humør tenker jeg at det er helt normalt for henne. :)
 
Amelia har hatt 4 års kontroll i barnehagen, og det gikk veldg bra. Da var hun sammen med 3 andre barn fra avd., og det var samarbeid mellom helsesøster og førskolelærer :)

Veldig fint for Amelia, som er litt sjenert, å være i kjente omgivelser. Husker hun ikke sa eller gjorde stort på 2 års kontrollen på helsestasjonen. Her var de uten foreldre tidligere på dagen og så kom vi til samtale i bhg. etterpå. Veldig fint opplegg :)

Sukkertopp: Er du urolig for synet, kan dere jo ta en tur til øyelege. Men vil tro dere merker det litt på han om ha ser dårlig, ved mysing ol....

Ville ikke bekymret meg for vekt nei, så lenge han er frisk og rask. Kan jo være forskjell på vekta fra gang til gang også, så er ikke sikker han har gått ned :)

Her har jeg en stor og fin jente, på 22,5 kg og 108 cm :)
 
Vi har ikke fått innkalling enda. Skal på 3 månederskontroll med Lillebror 3. januar, så da skal jeg purre om vi enda ikke har hørt noe.
Vekten ville jeg kanskje forhørt meg om? Å få i barn mer mat enn de ønsker å spise selv er vel nesten umulig, men om du mistenker at han får i seg for lite går det kanskje an å få i han mer fett f.eks?
Men jeg tviler på at det har så mye å si, 1 kilo fra eller til er ikke så mye?
VI har veid og målt Teodor hjemme da. Han er så vidt 110 cm lang og 21 kg. Vekten har stått nesten helt stille i ett år nå.
 
Jeg kan ikke presse i ham mer mat nei, men jeg kan gi ham litt færre grønnsaker og heller mer annen mat. Høres ikke det ut som et råd helsesøster aldri ville gitt meg? :p Jeg lar ham alt for ofte maule av grønnsakene mens vi lager middag, og da spiser han jo selvfølgelig mindre annen mat. Så får han noen grønnsaker med formiddagsmaten, og en gulrot å knaske på sammen med kveldsmaten, og vips blir det kanskje for få kalorier? Hehe, det er jo bare en kilo det er snakk om, men i mitt hode kverner det rundt til det plutselig er en skummel vektnedgang. :p Den spreke livlige gutten min er absolutt ikke mager ennå altså. Pussig nok er han som var så stor som baby blitt mye mindre enn flere andre her, han var 105,5 cm bare også.

*trinemor*: Så utrolig lurt med 4-årskontroll sammen med andre barn hun kjenner, det må gjøre alle barna mye tryggere. Felix var også veldig stille på 2-årskontrollen, husker han bare så vidt visket fram ordene da han ble spurt om forskjellig. Den gangen hadde vi dobbelttime med lillesøsters 6-ukers kontroll, og da det var hennes tur hadde han varmet opp nok til å skravle i vei om alt. :p Nå nølte han bare litt et par minutter, før helsesøstra hadde skrytt så mye av ham at han fikk lyst til å vise fram mer og mer og mer. :p
 
Alma var på fireårskontroll denne uka, og det gikk veldig bra. Hun var 13,8 kg tung o 99,8 cm lang. Fulgte fortsatt sin egen kurve veldig fint. Hun ble bedt om å fortelle hva hun så på forskjellige bilder, hun måtte kaste ball, skrive bokstaver, tegne en sirkel, tegne mamma :)) ), og så var det en slags synstest. Alt gikk veldig bra. Hun sa ikke ett ord (!) på toårskontrollen, ei sta frøken. Denne gangen snakket hun villig. Det var gøy å observere henne:)

Jeg tror heller ikke du skal bekymre deg for det med vekta, Sukkertopp. Det viktigste er vel at han spiser med glede, og at han er normalvektig? Tenk så bra at han spiser grønnsaker. ALma har omtrent angst for alt som heter grønnsaker, og har mye rart for seg. Kokte gulrøtter med saus kan hun f.eks. spise i barnehagen, men vil ikke ha det om vi prøver her hjemme. Rå gulrøtter vil hun IKKE ha. Mange ting hun likte før, som avokado, holder hun seg langt unna. Men dette var visst også veldig normalt for 4-åringer, så jeg bekymrer meg ikke.
 
FLotte mål på Alma!!! =)
VI har nå fått time den 30. januar. Teodor gleder seg veldig :D
 
Så bra at det gikk så fint på kontrollen, Almara :) De sjekker visst litt forskjellige ting rundt om i landet virker det som....

Amelia bestemmer seg også plutselig for at hun ikke liker noe som hun alltid har likt før :)
 
Da har vi vært på kontroll :D
Teodor er 109,7 cm lang og litt over 21 kilo!
Synet er bra, han fikk 3 av 5 riktige på de minste symbolene og det var visst godkjent =)
Stor stas for en gutt som har ventet i månedsvis på kontroll! :D
Fikk også "godkjenning" av hs om å ta nattbleieavvenning med ro, så lenge han tisser så mye som han fortsatt gjør på natten. Vi har jo, etter hans ønske, prøvd innimellom, men han tisser flere ganger ila natten og det er ikke alltid han våkner av det heller. Det resulterer i en iskald gutt, som blir lei seg, mye styr med dusj og skifte på sengen osv.
Så vi har en avtale med han om at den skal få være tørr en stund før vi vurderer å slutte med den.
Tror det var godt for han å høre fra noen andre at noen barn på 4 og 5 år fortsatt bruker nattbleie, og noen ikke gjør det.!!
 
almara: Felix har også sluttet å spise noen ting han spiste tidligere. Jeg lar bare vær å kommentere det, og håper det er en aldersting som går over. Jeg er veldig glad for at barna liker grønnsaker altså, jeg ser jo at det gjør hele matsituasjonen veldig lett for meg også.

Fru H: Så bra at han forsto at det er vanlig å bruke nattbleie. :) Jeg kjenner flere barn på samme alder som bruker dagbleie ennå, og mange bruker jo nattbleie mye lengre. Ikke noe morsomt om han blir lei seg når han har uhell. :S Tror de kan ha vanskelig for å forstå at andre også bruker bleie når de ikke har sett det.
 
almara: Felix har også sluttet å spise noen ting han spiste tidligere. Jeg lar bare vær å kommentere det, og håper det er en aldersting som går over. Jeg er veldig glad for at barna liker grønnsaker altså, jeg ser jo at det gjør hele matsituasjonen veldig lett for meg også.

Fru H: Så bra at han forsto at det er vanlig å bruke nattbleie. :) Jeg kjenner flere barn på samme alder som bruker dagbleie ennå, og mange bruker jo nattbleie mye lengre. Ikke noe morsomt om han blir lei seg når han har uhell. :S Tror de kan ha vanskelig for å forstå at andre også bruker bleie når de ikke har sett det.

Ja, det er nettopp det.
Fetteren som er jevngammel overnatter innimellom, og han ble tørr på dag og natt da han var 3,5 år. Det var en gang han var her at Teodor nektet å ha bleie på natten. Og jeg kunne jo ikke nekte han det. MEn det gikk ikke så bra.
OG, er det ikke veldig vanlig at mange gutter bruker nattbleie ganske lenge?
 
Mener jeg nettopp leste et sted at en god del fortsatt bruker nattbleie når de begynner på skolen?
 
Mener jeg nettopp leste et sted at en god del fortsatt bruker nattbleie når de begynner på skolen?
Mener jeg å ha lest også.
(og pappaen var sen, kanskje det ligger litt i familien?)
Uansett, så virker det å være mer greit for han nå som helsesøster også har fortalt at det er normalt =)
 
Fru H: Så fint at han var fornøyd med kontrollen. Tror det er ganske vanlig å fortsatt bruke nattbleie i den alderen, og det er jo bra at han kan bruke den uten å være flau over det :) Han kan jo ikke noe for hva kroppen hans gjør når han sover :)
 
Fru H: Så fint at han var fornøyd med kontrollen. Tror det er ganske vanlig å fortsatt bruke nattbleie i den alderen, og det er jo bra at han kan bruke den uten å være flau over det :) Han kan jo ikke noe for hva kroppen hans gjør når han sover :)
Det er helt sant, og det er det vi prøver å snakke med han om :D
 
Back
Topp