4 åring spør mye om døden.

J

Jentemamma♡

Guest
Hun er så opptatt for tiden om hva som skjer med henne om vi dør. Om hun noen gang skal dø og om det er vondt. Synes det er så fælt hun tenker på ting som dette og jeg er nesten på gråten når jeg ikke vet hva jeg skal svare, for det er ikke noe jeg har lyst å tenke på. Burde vi snakke med noen om dette eller er det en "normal" fase? Det er ofte om kvelden når hun skal legge seg, så vil hun ikke sove for hun er redd vi skal dø mens hun sover, eller at lillesøster skal dø eller henne selv :-( det er så trist. Hva kan vi gjøre?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Dette er ganske normalt for barn, noen har den fasen tidlig og andre sent.
Men sett deg ned å tenk litt, om dere er kristne/religiøse så kan du fortelle om himmelen, at man kommer til gud.
Eller at man kommer til et vakkert sted når man dør, der alt er godt.
Og forklare at når man blir veldig gammel, om det har vert en besteforeldre i familien eller noen gammle dere har kjent som har dødd.
Man må være gammel eller veeeeldig syk om man skal dø.

Mine småsøsken lurte på mye da de var på den alderen og litt eldre,og tanteungen, så man får ta det etter hvor følsomt barnet er, og hva det kan forstå.
Om jenta de er redd for å sove og redd for døden, må hun få vite litt om hva det er for noe.
Kanskje gå en tur på kirkegården med blomster til noen dere kjente og snakke med dem.
Ja for vi kan jo snakke med de som er døde, selv om vi ikke ser dem.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Hun er så opptatt for tiden om hva som skjer med henne om vi dør. Om hun noen gang skal dø og om det er vondt. Synes det er så fælt hun tenker på ting som dette og jeg er nesten på gråten når jeg ikke vet hva jeg skal svare, for det er ikke noe jeg har lyst å tenke på. Burde vi snakke med noen om dette eller er det en "normal" fase? Det er ofte om kvelden når hun skal legge seg, så vil hun ikke sove for hun er redd vi skal dø mens hun sover, eller at lillesøster skal dø eller henne selv :-( det er så trist. Hva kan vi gjøre?


Sent from my iPhone using BV Forum
Hei!
Det er helt vanlig at barn vil komme med spørsmål om døden. Det kan jo være lurt å forsøke å få tak på hvorfor barnet har begynt å tenke på døden. Spør gjerne om hu om noen som har dødd.
Snakk gjerne om at alle skal dø, men at de fleste dør nå de blir gamle. Noen ganger dør barn, men da skyldes det sykdom eller ulykker. Det viktigste er at datteren din får svar på de spørsmål, som hun har, og at svarene hun får, er så ærlige og riktige som mulig. Barn tåler sannheten bedre enn fantasier. Ved å gi henne svar på sine spørsmål, kan du hjelpe henne til å få klarhet i det som kan være vonde fantasier. Dette kan hjelpe henne til å finne ro og trygghet i forhold til liv og død. Håper der kan få til en god samtale rundt dette emnet. Hilsen Elin
 
Back
Topp