4 åring som våkner tidlig

Mummy85

Første møte med forumet
Hei hei!

jeg har en 4 åring som har begynt å våkne fra kl 4 fra vi startet med kalender. Vi har rampenissen og julekalender og vi ser link mellom våkne så tidlig og start på desember.

vi har en 5 mnd gammel også som våkner kanskje en gang i løpet av natten men sovner med en gang. Hun sover ekstremt lite på dag (15 min av gangen) så jeg får ikke innhentet meg på dagtid og det begynner å gå ut over ikke bare søvn men psyke.

vi vurderer nå å gi julekalender på kvelden og droppe rampenissen men føler oss jo også som veldig kjipe foreldre.

noen andre i samme båt som opplever samme? Hva gjør dere?

Rampenisse har vi ikke, og regelen er at kalenderen kan åpnes når alle tre ungene er ferdige på badet (altså påkledd) noe som har litt selvregulerende effekt på dem siden ikke alle tre har samme a-menneske-tendenser. (Mellomste har fra ung alder hatt evnen til å sove lenge om hun kan, kalender eller ei. Hennes elder bror står enklere opp. Dog, ikke klokka fire da.

Jeg hadde nok satt en grense for at kalenderen uansett ikke kan åenes før klokka 6 eller 7 eller hva enn som er passe tid for dere, evt etter middag. Ingenting som er jevt før akseptert tidspunkt å stå opp., ( hos oss virker f.eks ingen skjermer før klokka er seks)

Ville åpnet kalender til fast tidspunkt. Kan fireåringen gå og se hva rampenissen har gjort også legge seg igjen selv? Evt kanskje rampenissen ikke kommer hver dag, eller kan gjøre noe mens hun er i barnehagen?

Vi har sagt til 5-åringen at rampenissen ikke rekker å gjøre rampestreker hvis vi våkner tidlig, og det gjorde det lettere for henne å sove videre, istedenfor å få panikk for å få med seg hva som har skjedd ila natten ☺️ (Hun våknet også 4-5 tiden for å se hva som har skjedd, det er jo så spennende og det skjønner jeg, men vil ikke at det skal gå på bekostning av søvn, som igjen går på bekostning av dagsform og humør).
Kalender får hun ikke åpne før etter barnehage, så den er grei. Etter frokost på helg ☺️

Vi gir etter middagen. Husker da eldste fikk iPad til jul i fjor, så stod han opp altfor tidlig også. Han måtte vente til vi stod opp før han fikk den.

Vi gir etter middagen. Husker da eldste fikk iPad til jul i fjor, så stod han opp altfor tidlig også. Han måtte vente til vi stod opp før han fikk den.

Derav at foreldrekontrollen på alle nettbrett (og telefoner) tilsier at de rett og slett ikke virker før klokken 6 hjemme hos oss.
(Hos oss er 6 greit nok, da er mannens alarm likevel og vi står opp 6.30, tidene justeres gjerne i ferien)

Mi jente på tre kan godt våkne tidlig, og legge seg sammen med meg i min seng. Og hun spør om å få lov til å stå opp, men hun får beskjed om at det er natta litt til om klokka er før 6.45.
Jeg ville ikke ha gitt noe adventskalender før akseptabel tid på døgnet, og jeg synes det virker godt å si at det enda er midt på natta. Om ungene mine våkner klokka ett eller klokka fire, så ER det altså enda natta, og de får faktisk ikke lov til å stå opp og starte dagen.. ><
Her er det ikke morgen før klokka 07, men kan strekke meg til 6.45 som slingringsmonn.

Her tar vi kalender etter barnehagen, og om de våkner før halv 7 så gir jeg bare beskjed om å gå å legge aeg igjen,fordi det er natt. Dette godtar de,sikkert fordi jeg alltid har hatt det sånn å vert konsekvent. Jeg nekter å stå opp midt på natten å ha sure trøtte unger hele dagen. Neitakk :p er lov å si nei, er lov å si at det er natt. Barna kan ikke styre sine egne liv helt enda. Nå har ikke vi rampenisse,men om vi hadde det å hatt ditt problem hadde jeg sakt at rampenissen reiste vekk fordi han ikke rakk å gjøre rampestreker når barnet våkner midt på natta å da hatt en rampefri dag

Ville tatt det etter bhg om det som du sier , begynte etter kalenderåpninh.
Vi har hatt perioder med oppvåkning kl 5, sånn er set å ja barn tenker jeg selv om det er kjipt å stå opp så tidlig .

Back
Topp