4 åring som lukter svette

Mrs b

Forumet er livet
VIP
er det normalt??
har kjent skikkelig svette lukt under armene til min 4 åring noen ganger.å jeg må si det bekymrer meg.jeg vasker henne godt med klut i kveld men lukten er forsatt der.og hun dysja i går!!

hvordan blir dette når hun kommer i puperteten!!???stakkars!

jeg kan ikke dysje henne hver dag for hun blir kjempe tørr i huden.

er så dumt vist noen skulle kjenne lukt av den skjønne jenta mi[:(]
jeg begynte jo ikke å bruke deo før jeg var 18 år sikkert.har aldrig hatt problemer med lukt.[8|]

Det høres veldig mystisk ut... Eg ville nok ha kontaktet legen imorgen eg! Barn skal ikkje lukte svette før de kommer i puberteten, kan hende ho har en hormonforstyrrelse eller noe sånt... [8|]

dytt

Kan være en hormonforstyrrelse!

Barn kan svette litt under stoffskifte leste jeg.
Men ville nevnt det for legen[:)]

Stoffskiftet hos barn endrer seg under veksten, noe som kan føre til endring i kroppslukt. Men er du usikker så ta kontakt med legen og forklar problemet.

ORIGINAL: Ancita

Barn kan svette litt under stoffskifte leste jeg.
Men ville nevnt det for legen[:)]

Jepp, leste det samme [:)]

Det er ikke det mest vanlige, men det betyr ikke at det trenger å være noe galt. Men jeg skjønner at du blir bekymret - for èn ting er at barn kan svette mye, men det er når det begynner å lukte stramt at en reagerer.
Har hun andre tegn på for tidlig pubertet som f.eks voksende brystkjertler eller begynnende hårvekst i skrittet/under armene?

Jeg ville ha bedt legen om å få tatt hormonprøver (østrogen, LH, FSH, testosteron og androstendion + prøver som går på stoffskiftet) - eller bedt om henvisning til barnepoliklinisk for utredning der.
Sannsynligvis er det ikke noe medisinsk galt, og hun er bare et av de barna som dessverre har voksen svettelukt tidlig - men greit å ha utelukket det både for hennes og dere som foreldre sin del.[:)]

Ikke gjør henne bevisst på det, ikke snus for mye på henne.
Anbefaler å bruke krystalldeodorant og ikke vanlig deodorant.

Hmm.... Tanteungen til samboeren min (vi har vært sammen i over 5 år, så jeg er vel egentlig tanta jeg å [8D]) hun gjorde også det rundt 4 års alderen.. mora tok henne med til legen. Fikk ikke noe svar.. (mulig det var en teit lege) men begynte å vaske henne med sterilan såpe (grønn) både morgen og kveld. Mener på det hjalp, dette er over 3 år siden, så jeg vet ikke hvordan det går nå egentlig. Men jeg kan godt høre med henne om det [:)]

Håper legen har noe konkret å komme med..

Dattra mi begynte også å lukte svette da hun var 4. Vi må dusje henne hver andre dag fordi håret hennes blir veldig fort fett.. Hun tok prøver hos legen da hun var 4, men de kunne ikke finne noe unormalt. Hun er nå snart 7 år, og vi må vaske henne godt med vaskekrem under armene hver dag..

Back
Topp