4 åring og språk

mor til 2 skatter

Glad i forumet
Hvordan tenker dere en 4 åring skal snakke? vet jo det store variasjoner, alle barn er forskjellige osv..

gutten min har ett kjempe stort ordforåd, men han snakker ikke rent.. han kan si alle bokstavene, men i noen ord byttes de ut med andre.. han sier feks toffor i steden for koffor.. men hvis jeg ber han si det ordentlig sier han koffor...

har dere noen tips til språkstimulering

Her klarer han ikke si R eller lage sj-, kj-, skj- lyder.
Skal snart på hs for å få noen tips. Han blir fire år fredag som kommer.

håper snart på å innkallelse til 4 års kontroll, men de ligger visst langt etter her ute så kan bli en stund til.. han ble fire i mai

Min blir 5 i august, og klarer ikke å si R, bytter også ofte ut L med J.

Jeg har ikke stressa så mye med det, tenker at det går seg til av seg selv. Snakket med barnehagen om det, og hvis det ikke retter seg i løpet av høsten så skal det ses nærmere på.

Det er ikke uvanlig at barn ikke snakker rent når de er fire år gamle, altså. 

Det er ikke normalt at en fireåring kan snakke helt rent. Det er mange bokstaver som ikke faller på plass før i skolealder. Blandt annet R. Jeg mener K lyden skal komme ved fire årsalderen osv. Tanten til min sønn er logoped. Og jeg har fått beskjed om at han har ett godt ordforåd, fleste lyder er på plass, men klarer ikke å plassere alle lydene i de forskjellige ordene. For eks så klarer ikke min sønn å si Roy, men han sier regn. Det jeg har fått beskjed om er å bare gjenta ordet riktig, så gå videre i samtalen. Her hjemme snakker vi, synger mye og leser. Tror det er mer enn god nok språkstimulering for en fireåring:)

Alle som har hørt eldstemann her snakke sier han snakker klart og tydelig og at han er flink å snakke. Allikevel har ped.leder på avdelingen i bgh mast om at han har dårlig munnmotorikk og har dårlig uttale på en del ord. Hvilke ord kan hun ikke si, merkelig nok. Vi har aldri delt hennes syn på språket hans og helsesøster hadde ingenting å utsette på språket da vi var på 4-årskontroll. Vi tror egentlig bare vi har blitt brukt for å skaffe en ekstra person på avdelingen, vi har nemlig vært hos psykolog for å få hjelp med oppførselen hans etter han ble storebror, så da har vi blitt et bra påskudd for å søke ekstra personell. Når det er sagt, han snakker som sagt klart og tydelig og han kan si både kj-lyd (som den eneste i hele barnehagen, han er den eneste som sier kjøre, kjøpe osv, de andre sier sjøre, sjøpe), og han kan si R. Han har som mange andre unger på den alderen vanskeligheter med å si feks støvler, det blir stølver. Vi har "terpet" på det med kj-lyden, selvsagt vil han heller si sj når alle andre sier det, men vi har bare gjentatt for han hvordan det skal sies når han sier feil og nå går det automatisk. Nå retter han faktisk på andre som sier feil, til og med personalet i bgh. Virker som ped.leder i bhg mener en 4-åring skal snakke helt rent, men da syns jeg det er merkelig at ikke en del av de andre ungene på hans alder der blir tatt tak i, er nemlig flere av dem jeg har problemer med å forstå når de snakker. Det er snøvling, utydelige ord, og flere av de kan ikke si R. Jeg vet det er ikke uvanlig at de ikke kan si R, men jeg finner det veldig rart at hun mener gutten vår er dårlig å snakke når jeg hører andre unger der snakke. Når jeg nevner for folk a ped.leder mener han er dårlig å snakke forstår de ikke hva hun snakker om, ikke de venninnene mine som er førskolelærere heller.

Bare legge til at er det ord han sliter med så gjentar vi dem bare for ham og får ham til å prøve å si det. Som regel får han det til og det gjelder bare å få ham til å bruke det rette ordet og ikke det han har vendt seg til å bruke. Er ikke mange ord han sliter med nå, er kun sånt som støvler som sagt. Men jeg forventer ikke at en 4-åring snakker rent.

Jeg var på 4 års kontroll med jenta mi for et par uker siden.
Ho snakker helt reint, og helsesøstra sa at det forventer man nesten av 4 åringer.
Dersom min 4 åring ikke kunne si r, kj, osv, så hadde jeg kontaktet logoped.

Da jeg traff mannen min, var lillesøstra hans 4 år.
Jeg skjønte ingenting av det ho sa, da ho bytta ut mange bokstaver med andre, og ikke kunne R og andre vanskelig ord/bokstaver.
De dro til logoped, og etter VELDIG kort tid,snakka ho helt reint!
Anbefaler logoped jeg:)

tfor svar.. barnehagen har ikke nevnt noe annet en r og s lyder og at det er noe de jobber med siden fleste parten sliter med det

TralleTrollol skrev:
Bare legge til at er det ord han sliter med så gjentar vi dem bare for ham og får ham til å prøve å si det. Som regel får han det til og det gjelder bare å få ham til å bruke det rette ordet og ikke det han har vendt seg til å bruke. Er ikke mange ord han sliter med nå, er kun sånt som støvler som sagt. Men jeg forventer ikke at en 4-åring snakker rent.

Helsesøster sa på 2 årskontrollen til poden min at vi aldri måtte rette opp ordene poden sa. Vi skulle ikke få han til å gjenta ord han sa feil.
Men vi skulle heller bare bekrefte det han sa. F.eks han sa noe om en traktor, så kunne vi bekrefte det med å si ja det var en fin traktor ja... Da hørte han vår korrekte uttalelse uten å bli retta på.

Jenta mi fylte fire i mars og bytter ut mange lyder og bokstaver med andre lyder. F.eks. Blir tallet fem til vem osv. Hun kan finne på å forkorte ord og det kan være vanskelig å forstå henne. Men bhg er ikke ekymret, hun er ena ung og de skal starte språkgruppe med henne og noen til til høsten. Pedagogisk leder i bhg sier at jenta vår hører når andre sier feil, men ikke når hun selv sier feil og det er et positivt tegn. For da har hun språkøret og hjernen oppfatter det riktig... Så det ordner seg av segselv ;)

Det kommer nok snart, her var nr to sen med å snakke rent, men nå er han 5 år og leser som en foss og er kjempeflink:)

Kallenavn ikke valgt skrev:
Her klarer han ikke si R eller lage sj-, kj-, skj- lyder.
Skal snart på hs for å få noen tips. Han blir fire år fredag som kommer.

Samme med mi jente :) Ho er 3,5år da..

blingbling skrev:

TralleTrollol skrev:

Helsesøster sa på 2 årskontrollen til poden min at vi aldri måtte rette opp ordene poden sa. Vi skulle ikke få han til å gjenta ord han sa feil.
Men vi skulle heller bare bekrefte det han sa. F.eks han sa noe om en traktor, så kunne vi bekrefte det med å si ja det var en fin traktor ja... Da hørte han vår korrekte uttalelse uten å bli retta på.

Hjelper jo ikke veldig mye å bekrefte at man forstår hva de sier når de sier ordet feil. Da blir de jo bare gående rundt og si ordet feil. Nei, vi har ikke gått rundt og mast og terpet, men som regel bare gjentatt ordet som det SKAL sies. Noen ord må man faktisk øve på for at de skal få til å si det. Men det er jo nettopp derfor snart ingen unger kan snakke riktig med tanke på kj-lyden, man må jo for all del ikke prøve å lære dem det. Nå skal du forresten ikke sluke alt helsesøstre sier som god fisk, de sier så masse forskjellig at stiller du alle helsesøstre her i landet et spørsmål kan du regne med å få ørten forsjellige svar. Her har vi f.eks. fått beskjed om at det er helt greit å øve på ord som er vanskelige. Hvordan skal man ellers lære de?

Blir man henvist til logoped får man ting man skal øve på, vi har aldri vært henvist til logoped, men har øvd på ord allikevel, med det resultatet at han er den eneste av nesten 50 unger i barnehagen som kan si KJØPE, KJØRE osv. Man blir ikke ødelagt av å lære seg å uttale ord sånn som de skal uttales.

Mulig du ser for deg at vi bare går rundt og leter etter ord han sier feil og påpeker feilen og krever at han sier det rett. Men sånn er det altså ikke. Mulig jeg ordla meg litt feil, men slapp av, vi har ikke gått rundt og påpekt at han har snakket feil.

TralleTrollol skrev:

blingbling skrev:

TralleTrollol skrev:

Hjelper jo ikke veldig mye å bekrefte at man forstår hva de sier når de sier ordet feil. Da blir de jo bare gående rundt og si ordet feil. Nei, vi har ikke gått rundt og mast og terpet, men som regel bare gjentatt ordet som det SKAL sies. Noen ord må man faktisk øve på for at de skal få til å si det. Men det er jo nettopp derfor snart ingen unger kan snakke riktig med tanke på kj-lyden, man må jo for all del ikke prøve å lære dem det. Nå skal du forresten ikke sluke alt helsesøstre sier som god fisk, de sier så masse forskjellig at stiller du alle helsesøstre her i landet et spørsmål kan du regne med å få ørten forsjellige svar. Her har vi f.eks. fått beskjed om at det er helt greit å øve på ord som er vanskelige. Hvordan skal man ellers lære de?

Blir man henvist til logoped får man ting man skal øve på, vi har aldri vært henvist til logoped, men har øvd på ord allikevel, med det resultatet at han er den eneste av nesten 50 unger i barnehagen som kan si KJØPE, KJØRE osv. Man blir ikke ødelagt av å lære seg å uttale ord sånn som de skal uttales.

Mulig du ser for deg at vi bare går rundt og leter etter ord han sier feil og påpeker feilen og krever at han sier det rett. Men sånn er det altså ikke. Mulig jeg ordla meg litt feil, men slapp av, vi har ikke gått rundt og påpekt at han har snakket feil.

her har vi også fulgt den pedagogikken far første ord men det har ikke hjulpet på annet en orforådet her... tror jeg vil gå for å "rette<" på han.. for han klarer jo hvis han bare prøver:-)

Min gutt er 3 år og snakker helt rent, gjort det sia i fjor sommer...
Tenker at en på 4 bør snakke rent ja!
Men barna er jo forskjellige ... 

Back
Topp