Alle som har hørt eldstemann her snakke sier han snakker klart og tydelig og at han er flink å snakke. Allikevel har ped.leder på avdelingen i bgh mast om at han har dårlig munnmotorikk og har dårlig uttale på en del ord. Hvilke ord kan hun ikke si, merkelig nok. Vi har aldri delt hennes syn på språket hans og helsesøster hadde ingenting å utsette på språket da vi var på 4-årskontroll. Vi tror egentlig bare vi har blitt brukt for å skaffe en ekstra person på avdelingen, vi har nemlig vært hos psykolog for å få hjelp med oppførselen hans etter han ble storebror, så da har vi blitt et bra påskudd for å søke ekstra personell. Når det er sagt, han snakker som sagt klart og tydelig og han kan si både kj-lyd (som den eneste i hele barnehagen, han er den eneste som sier kjøre, kjøpe osv, de andre sier sjøre, sjøpe), og han kan si R. Han har som mange andre unger på den alderen vanskeligheter med å si feks støvler, det blir stølver. Vi har "terpet" på det med kj-lyden, selvsagt vil han heller si sj når alle andre sier det, men vi har bare gjentatt for han hvordan det skal sies når han sier feil og nå går det automatisk. Nå retter han faktisk på andre som sier feil, til og med personalet i bgh.
Virker som ped.leder i bhg mener en 4-åring skal snakke helt rent, men da syns jeg det er merkelig at ikke en del av de andre ungene på hans alder der blir tatt tak i, er nemlig flere av dem jeg har problemer med å forstå når de snakker. Det er snøvling, utydelige ord, og flere av de kan ikke si R. Jeg vet det er ikke uvanlig at de ikke kan si R, men jeg finner det veldig rart at hun mener gutten vår er dårlig å snakke når jeg hører andre unger der snakke. Når jeg nevner for folk a ped.leder mener han er dårlig å snakke forstår de ikke hva hun snakker om, ikke de venninnene mine som er førskolelærere heller.