Har ikke tenkt tanken at det kan være uvi. Han har ikke ytret at det er noe ubehagelig å tisse, og han er generelt flink til å snakke for seg og beskrive hvis noe er vondt/ekkelt. Kan man ha det uten noen andre symptomer?
Jeg prøver å gjøre lite ut av det. Sier bare at det var leit, og at han må skifte. Kan kanskje gjøre enda mindre ut av det enn nå i dag. Jeg synes som nevnt at samboer har gjort litt for mye ut av det, og at det gjerne forsterker problemet. Han har dempet seg litt mtp dette. Han pleier å måtte bytte klær selv, men jeg har også hjulpet han noe ettersom det tar innmari lang tid. Han er en mester i å drøye tiden mens skravla går, og med en liten baby på armen har jeg ikke alltid tid og tålmodighet til å vente på at det tar en halvtime å bytte klær
Han har generelt testet litt grenser den siste tiden og har funnet ut når mamma ikke klarer å følge opp pga at jeg er opptatt med f.eks. amming. Vi har snakket med han om at det går veldig fort å gå på do, at det er leit at han må bruke så mye tid på å bytte klær og vaske seg. Men han virker ikke å ta dette innover seg, det er kanskje vanskelig å forstå?! Han har fortalt at bestekompisene også tisser seg ut, og understreket at de også bæsjer seg ut og at det gjør ihvertfall ikke han. Så det hjelper kanskje ikke på at det er "vanlig" blant vennene.
Han har alltid måttet gå på do og vaske hendene etter barnehagen, der har jeg vært bastant. Men fortsatt etter et år er dette noe han prøver å lure seg unna. Ellers har det variert hvor strenge vi har vært med å be han gå på do, og det at han selv har måttet ta ansvar. Han må f.eks. gå på do før vi setter oss for å se barne-tv eller før vi skal ut og lignende. Har i en periode fått han til å gå oftere, og unngår jo da noen uhell. Det vi imidlertid har sett er at han gjerne tisser en skvett og så kan han finne på å tisse seg ut 30min etterpå fordi han egentlig ikke tisset seg ferdig. Det skal sies at han egentlig klarer å holde seg nokså lenge hvis han vil. Han skulle få et klistremerke hvis han klarte å holde seg tørr en hel dag, og da lot vi han styre det selv. Han gikk da ikke på do etter barnehagen og ikke før han la seg, dvs. over 3 timer etter at han kom hjem, uten uhell.
Det kan jo være en løsning som du sier at vi må ta han ut av leken/situasjonen frem til han har vært på do. Er bare redd det skal bli så mye fokus på det igjen, da jeg ikke synes det har fungert så bra før.