4åring holdes utenfor i lek

Mona32

Flørter med forumet
Min datter på 4 år er en del av et trekløver i barnehagen,- 3 jenter som leker sammen. Disse tre har vært bestevenninner helt siden de startet på "stor-avdeling" ibarnehagen for et års tid siden. Og alt har fungert utmerket fram til de siste par månedene. Den siste tida i høst har det blitt veldig tydelig at jenta vår holdes utenfor. Ei stund fikk hun ikke være med de to andre på leken. Vi snakket med barnehagepersonalet om dette, og hun får nå være med, - på de andre to jentenes premisser. Hun tildeles rollen som "den slemme" og "den de to andre ikke liker", og er veldig lei seg for dette. Det gjør så vondt å høre! Hva skal vi gjøre? Hvordan bør vi som foreldre forholde oss til dette? Jeg prøver å fortelle henne at hun kan finne seg noen andre å leke med, men hun er så knyttet til disse to.. Jenta vår er snill, omsorgsfull og selv veldig opptatt av at ingen skal holdes utenfor. Hun er langt framme i forhold til språk og sosiale ferdigheter, noe barnehagen også har påpekt hele veien. Jeg føler meg veldig rådvill. Takknemlig for svar.

Er ikke fagmyndig på dette punktet, men vet at jeg var i samme situasjon da jeg var lita.... har fortrengt det meste av min barndom men vet hvordan noe var... Kan si det sånn at jeg er oppvokst på en liten plass, så å få nye venner var liksom ikke så stor mulighet for. Å jeg fikk samme rolle som da din datter(og jeg likte det ikke). For meg så var det slik i mange år, å når jeg ble eldre så ble jeg ofte totalt utestengt av andre(ikke de to andre "venninene" mine), og i 8-9 klasse ble jeg mobbet og har egentli fram til for 2 år siden kanskje fått en god del stygge usanne kommentarer, men når er det over etter at jeg kjeftet på dem :D (da etter maaaange års stygg behandling fra de andre rundt min alder) Vet ikke hvorfor det ble slik alt i alt, men kan hende at grunn til at ting ble sånn er pga det som skjedde da jeg var lita for det endte opp me at jeg ble veldi sjenert og stille av meg(er ikke det nå).

Er ikke sikkert din datter vil få det likt som meg om hun fortsetter å leke me de to vennene, men hvis jeg hadde muligheten da jeg var lita så hadde jeg nok hatt det bedre om jeg hadde lekt me andre som inkluderte meg i stede for de andre to, kanskje jeg ville fått det bedre senere i tid...

Min datter på 4 år er en del av et trekløver i barnehagen,- 3 jenter som leker sammen. Disse tre har vært bestevenninner helt siden de startet på "stor-avdeling" ibarnehagen for et års tid siden. Og alt har fungert utmerket fram til de siste par månedene. Den siste tida i høst har det blitt veldig tydelig at jenta vår holdes utenfor. Ei stund fikk hun ikke være med de to andre på leken. Vi snakket med barnehagepersonalet om dette, og hun får nå være med, - på de andre to jentenes premisser. Hun tildeles rollen som "den slemme" og "den de to andre ikke liker", og er veldig lei seg for dette. Det gjør så vondt å høre! Hva skal vi gjøre? Hvordan bør vi som foreldre forholde oss til dette? Jeg prøver å fortelle henne at hun kan finne seg noen andre å leke med, men hun er så knyttet til disse to.. Jenta vår er snill, omsorgsfull og selv veldig opptatt av at ingen skal holdes utenfor. Hun er langt framme i forhold til språk og sosiale ferdigheter, noe barnehagen også har påpekt hele veien. Jeg føler meg veldig rådvill. Takknemlig for svar.

Hei!

Har stor forståelse for at du som mor tar opp situasjonen for din datter. Det er svært viktig å være obs på slike forhold på et tidlig tidspunkt og at voksne omsorgspersoner gjøres oppmerksom på dette og setter i verk tiltak. Det er de voksnes ansvar å veilede barna og skape forståelse for hva som er rett og galt. Barn er tidlig istand til å leve seg inn i andres situasjoner og føle empati. Når voksne er klar over at noen barn opplever å bli utestengt, er det e voksnes oppgave å sørge for å unngå dette. Som foreldre er det også viktig at man hjelper barna til å se muligheter og styrke selvtilliten. Unngå å la barnet komme inn i en offerrolle. Det kam også være gunstig å tenke over hva dere som foreldre kan gjøre selv for å skape gode relasjoner for jenta deres. Kanskje kan det være en ide å invitere de andre jentene hjem til dere, og gjerne sammen med deres foreldre. Det er absolutt viktig å ha en felels holdning overfor barna sine. Barn på fire år trenger som sagt å bli ledet av sine foreldre i forhold til slike situasjoner. De er i utganspunktet ikke i stand til å forsåt konsekvensen av sine handlnger, og det er viktig for alle å unngå å få stempel som den snille eller den stygge. En må forsøke å se det verdifulle i alle barn og forstå deres handlinger utifra deres oppvekstvilkår og omsorgssituasjon. Det er nyttig å få til en god dialog mellom foreldre og barn for å skape et godt oppvekstmiljø på barnets arenaer. Håper dere lykkes i dette. mvh Elin

Back
Topp