3mnd kontroll..

68Fastback

Elsker forumet
Maiblomstene 2020
Februarlykke 2022❄️
Da er våre små troll +/- 3mnd og jeg tenkte det var gøy med en tråd hvor vi deler litt fra 3mnd kontrollen :)
Som vekt,lengde osv... og hvordan vaksinering gikk, evt også om det kom noen reaksjon hos baby i etterkant.. Tindra har time 14/8, men kjør på dere hvis noen ønsker å dele ;)
 
Sandra var 6/8. Da manglet hun 3 dager på å være 3 mnd gammel. Hun var 62cm og 6440g og 41,6cm rundt hodet. Hun skrek intenst av sprøytene, men hun skrek ikke lenge. Drikkevaksina var god:) Ikke merket noen reaksjoner etterpå.

Broren hennes, som ved fødsel ble målt til 2cm kortere og 640g lettere enn Sandra, var til sammenlikning 64cm og 7010g ved 3 mnd kontroll. Jeg er fascinert av at han vokste så mye raskere.
 
Marie var 62 cm og 5970 g på 3 mnd-kontrollen :happy: Hun fikk veldig vondt av stikkvaksinene og gråt masse, men gikk fort over. Lagde noen grimaser av drikkevaksinen, men gikk greit ned :p Hun ble veldig urolig utover ettermiddagen og målte mild feber, men hjalp heldigvis med Paracet. Sov fra kl 19 den kvelden til kl 10 dagen etter, kun avbrutt av 2 amminger :eek::)
 
Mini var på 3 mnd kontroll 6/8. 64,6 cm og 7630g. Han grein av stikkene, men det gikk fort over. Feber på 38,7 om kvelden og veldig urolig, men er over nå :)
 
Sandra var 6/8. Da manglet hun 3 dager på å være 3 mnd gammel. Hun var 62cm og 6440g og 41,6cm rundt hodet. Hun skrek intenst av sprøytene, men hun skrek ikke lenge. Drikkevaksina var god:) Ikke merket noen reaksjoner etterpå.

Broren hennes, som ved fødsel ble målt til 2cm kortere og 640g lettere enn Sandra, var til sammenlikning 64cm og 7010g ved 3 mnd kontroll. Jeg er fascinert av at han vokste så mye raskere.
Men hun er en stor jente da :) Mine tre gutter var alle over 7kg ved 3mnd. Tindra er endel mindre tror jeg.. Hun bruker 68 i bodyer og 62 i bukser, så hun er nok iallfall 60cm ;) Gleder meg til kontroll i morgen..
 
Men hun er en stor jente da :) Mine tre gutter var alle over 7kg ved 3mnd. Tindra er endel mindre tror jeg.. Hun bruker 68 i bodyer og 62 i bukser, så hun er nok iallfall 60cm ;) Gleder meg til kontroll i morgen..
Rart at gutter er større når de er babyer. Hørte at morsmelka har annerledes sammensetning hvis man har født jente enn hvis man har født gutt, men mme må jo være lik....
 
Rart at gutter er større når de er babyer. Hørte at morsmelka har annerledes sammensetning hvis man har født jente enn hvis man har født gutt, men mme må jo være lik....
Jøss, det visste jeg ikke.. veldig merkelig..! :woot:
 
Jøss, det visste jeg ikke.. veldig merkelig..! :woot:
Jess!
Det er helt utrolig, men noen har forsket på morsmelk hos dyr og mennesker; og funnet ut at hos blandt annet kuer, og mennesker; er mineralinnholdet i morsmelken ulik hos de som ammer gutt eller jente. Kroppen tilpasser melken på en fantastisk måte. Det handler om hva avkommet trenger for å vokse.
Jeg er så takknemlig for at jeg kan amme <3
 
Jess!
Det er helt utrolig, men noen har forsket på morsmelk hos dyr og mennesker; og funnet ut at hos blandt annet kuer, og mennesker; er mineralinnholdet i morsmelken ulik hos de som ammer gutt eller jente. Kroppen tilpasser melken på en fantastisk måte. Det handler om hva avkommet trenger for å vokse.
Jeg er så takknemlig for at jeg kan amme <3
Men hva med de som får tvillinger da, en av hvert kjønn!? :hilarious: Kunne virkelig ønske jeg kunne ammet jeg og... Morsmelk er jo genialt ;)
 
Oline var idag. Hun lagde noen voldsomme grimaser av drikkevaksinen og begynte å gråte da hun hadde litt igjen! Den første vaksinen i låret gikk greit, hun roet seg veldig fort, men den andre var ille. Hun brukte fem minutter på å roe seg, og slapp puppen innimellom for å gråte litt mer da hun egentlig hadde roet seg :( Stakk noe voldsomt i mammahjertet :Heartred

Hun var 61cm, 6190 gram og målte 39cm rundt hodet :)
 
Kontroll igår.

61 cm (Ca) og 6094 g. 40,5 rundt hodet.

Selve stikkene gikk fint. Brukte pappas trygge fang og gråten ga seg raskt når han ble trøstet av pappa, men vondt var det tydelig at det var. Drikkevaksinen gikk greit å få nedpå den og.

Han ble dog veldig dårlig på kvelden og Paracet ville ikke ta feberen og ubehaget, så ble mange timer med utrøstelig og syk gutt. Sov det av seg når han først sovnet av utmattelse rundt midnatt, men har sovet mye idag.

Så vaksinen var litt i overkant tøff for vår lille tøffing denne gang. Godt det er en stund til neste :)
 
Men hva med de som får tvillinger da, en av hvert kjønn!? :hilarious: Kunne virkelig ønske jeg kunne ammet jeg og... Morsmelk er jo genialt ;)
Jeg tenkte på det samme:)
 
Mini veide 6650 og var 64,5 cm lang :) Litt skriking etter hvert stikk og han har vært utilpass og pittelitt feber siden da. Også slitt veldig med å få sove og få roen ordentlig sammenlignet med til vanligmen det kanvel være andre ting også :)
 
Skal snart på 3 mnd kontroll. Men først til barnelege for å sjekke en fontanelle som er veldig liten. :( kjente på den her om dagen og syntes den hadde blitt enda mindre. Skummelt! :(
 
Jeg tenker dere sikkert får time hos fysioterapeut ;) Siden hun har favorittside og liten fontanelle.. Frøkna her hadde også tendensen til liten fontanelle, og det var faktisk mye pga favorittside og da medfølgende skjevt hode:bored: Nå som hun ruller over på magen stadig, (og blir liggende en stund på magen hver gang,)har hodet begynt å få bedre fasong, og fontanellen har «rettet seg.» :)
 
Jeg tenker dere sikkert får time hos fysioterapeut ;) Siden hun har favorittside og liten fontanelle.. Frøkna her hadde også tendensen til liten fontanelle, og det var faktisk mye pga favorittside og da medfølgende skjevt hode:bored: Nå som hun ruller over på magen stadig, (og blir liggende en stund på magen hver gang,)har hodet begynt å få bedre fasong, og fontanellen har «rettet seg.» :)
Hm intressant. Ingen har nevnt at det kan ha sammenheng for meg. Barnelegen er utenlandsk og jeg forstår ikke alt hun sier. Den fremre fontanellen er bare en liten fingertupp. Den er vanligvis mye større tror jeg?
 
Skalle-bena blir jo presset/forskjøvet litt over tid når hodet kontinuerlig «presses» skjevt (favorittside.) Her er fontanellen større enn det ja, men ikke mer enn størrelsen på et telys.. Første sammenligning jeg kom på:joyful:
 
Min lille frøken målte 61 cm, 5770 gram og hodeomkrets på 39.6 cm, 3 måneder + 1 dag gammel.

Drikkevaksinen smakte ikke noe særlig. Siste sprutene i munn klagde ho fælt på:wtf:

Sprøytene var vonde og hun gråt høyt, sårt og intenst, men roet seg ganske fort og smilte og skravlet 15 min etterpå.

Var sutrete, varm og trøtt resten av dagen og kvelden. Fikk en stikkpille-paracet for å lindre etter anbefaling fra helsesykepleier.
 
Back
Topp