3mnd gammel og matproblemer

Guest

Hei.

Jeg har ei jente som straks er 3 mnd gammel. Hun var født nesten 4 uker før termin (2880 g og 48 cm) og har fra første stund tatt brystet lett. Hun drakk godt og la på seg fint! Hun var 4610 g da hun var 8 uker gammel. 

De siste ukene derimot har det derimot ikke gått så greit. For to uker siden hadde hun to dager der hun nesten ikke spiste i det hele tatt. Men begynte etterhvert å spise godt igjen. Jeg trodde at alt var fint, for hun drakk som vanlig, sov godt og var stort sett blid og fornøyd. Men da jeg veide henne hadde hun bare gått opp 40 g på 4 dager. 

Ble da enig med helsesøter om at jeg skulle legge henne til hver 2.time på dagen for å få opp produksjonen. Gjorde dette i et par dager og tror produksjonen gikk greit opp. Skal komme igjen og veie onsdag 3/7. Men helsestasjonen er stengt så får ikke snakket med helsesøster. Nå føles det som om jeg nesten ikke har melk, hun suger i kanskje 2 min på hvert bryst før jeg hører at hun må suge mange, mange ganger før hun trenger å svelge. Hun ligger mye lenger ved brystet (i rundt 20-30 min kanskje) men tror ikke det er mye av tiden det kommer ut mye melk. I dag lå hun og sugde i 25 min og så prøvde jeg å gi henne flaske etterpå og da slukte hun 60 ml med nan. 

Hun har og alltid vært god til å sove men nå gjør hun plutselig ikke annet enn å sovne. Hun kan sove i 2-3 timer på dagen for så å våkne og få mat og sovner da ved brystet 5 min. etter at hun har våknet fra den lange luren. Det å sovne ved brystet har hun ikke gjort på mange, mange uker.

Så det jeg da lurer på er om du tror det er noe galt? Hva bør jeg gjøre? Bør jeg begynne å gi litt nan ved siden av? Eller skal jeg vente til etter onsdag for å se om hun faktisk ikke får i seg så mye? 

Trodde man skulle bekymre seg mindre med barn nr. 2, men her er det visst omvendt ;)

 
Hei!

Kan hende at du allerede har vært på helsestasjonen og veid henne når du får dette svaret. Det høres ut som om ammingen har gått greit tidligere. Flott at dere fikk så god start. Det trenger nødvendigvis ikke være noe som er galt fordi din datter har lagt på seg mindre enn før. Kanskje er hun inne i en økeperiode. For å få¨en ide hvor mye melk hun får i seg, kan det være lurt å observere bleienes fuktighet og tyngde. Så lenge hun har flere våte bleier i løpet av døgnet, tyder det på at hun får i seg nok drikke. Vanligvis pleier melkeproduksjonen ta seg opp ved å øke ammehyppigheten, og det skulle derfor ikke være nødvendig å gi morsmelkerstatning. Er jenta di kvikk og trivelig når hun er våken, ville jeg ta dette som et godt tegn på at hun er frisk. Det at hun sover ekstra mye, behøver ikke bety at noe er galt. Barnets almentilstand sier ofte mest. For sikkerhets skyld, kan du jo sjekke temperaturen. Er du fortsatt bekymret, og hun ikke har lagt på seg som forventet, kan det være lurt å få henne vurdert av en lege.
Ditt barn er heldig som har en mor som viser så stor omsorg og er så opmerksom overfor barnet . Håper det ordner seg i forhold til ammingen og at dere får en god sommer sammen. Beste hilsen Elin
 
Back
Topp