3D Ultralyd og "feil" kjønn?

Trappetrollet

Glad i forumet
Septemberlykke 2016
Det er en gazillion tråder på nett om folk som forteller at de har fått vite at de venter jente, men at det kom en gutt (og noen få ganger motsatt).

Det som jeg synes er litt irriterende, er at man sier bare at man fikk vite det på ultralyd. Jada, men, ultralyd er ikke bare ultralyd.

Hvor mange her har opplevd å få vite at de venter et kjønn på 3D/4D ultralyd, men endte opp med å få det motsatte?

At man kan se feil på 2D flere ganger, det er litt enklere å se for seg, men sliter litt med å forstå hvordan man klarer å unngå å se kjønnet på baby hvis man har klare gode bilder på 3D/4D.

Noen som har erfaringer med det? :)

Vi var på 3D i uke 12 og fikk beskjed om gutt, det stemte hos oss ;)

2D viste gutt hos meg frem til måned slutten av 6. måned. 3D derimot, viste helt tydelig en jente :-P Spenning i hverdagen. Men 3D stemte, så hvordan de da kan bomme med klare bilder, har jeg vanskelig for å forstå :-)

2D viste gutt hos meg frem til måned slutten av 6. måned. 3D derimot, viste helt tydelig en jente :p Spenning i hverdagen. Men 3D stemte, så hvordan de da kan bomme med klare bilder, har jeg vanskelig for å forstå :)

Ja samme her, derfor blir jeg litt forvirret med alle disse "vi var på maaaange ultralyd undersøkelser og alle viste jente! Men det ble gutt!" Ja men.... Var de ikke på 3D da eller? :confused: Ingen sier noe om hva slags ultralyd undersøkelse som tok feil o_O

Fikk beskjed om jente i uke 20 og 30 første gang og fikk jente

Fikk beskjed om jente i uke 12 (han var usikker) og uke 18 og fikk jebte nå også :)

Ja samme her, derfor blir jeg litt forvirret med alle disse "vi var på maaaange ultralyd undersøkelser og alle viste jente! Men det ble gutt!" Ja men.... Var de ikke på 3D da eller? :confused: Ingen sier noe om hva slags ultralyd undersøkelse som tok feil o_O
Høyst sannsynlig kun 2D tenker jeg, ellers så har babyen liggi vanskelig til. Men man vet jo aldri. Ansiktet til lillemor var vanskelig å se, for hun koste med morkaka :-P

De aller fleste er ikke på 3 d. Og særlig for bare noen få år siden var ikke det noe særlig aktuelt.

Vært på mange ul = 2d
Har de vært på 3d spesifiseres det nok

Tror de som er mest på UL, ikke nødvendigvis er på 3D, og heller ikke på UL for å sjekke kjønn. Jeg følges tett med UL pga komplisert tvillingsvangerskap. Legene mine bruker kun 2D selv om maskinen har 3D-funksjon.

For noen uker siden byttet vi lege pga ferie. Da lurte han på om vi visste kjønn, for nå fikk ikke han sett det klart lengre. Barna ligger på en bestemt måte og ettersom de blir større nå, så lager skjelettet flere skygger som gjør enkelte deler av kroppen mer utydelige. Hjertet f.eks er også vanskeligere å se nå pga ribbeina enn for noen uker siden. Er man på mange ultralyder mot slutten av svangerskapet, som jo er det vanligste med tanke på oppfølging, så er det altså ikke så lett å se klart.

Last edited:
Jeg var på mange ultralyder. Det ble stort sett brukt 2D. Etterhvert ble også 3D brukt, men da var han så stor at ultralyden ikke klarte å se så mye av kroppen lenger.

Vi hadde en snik av en baby som de slet veldig med å fastsette kjønn på..

Overvekt, morkaken foran, lå veldig langt nede i rar stilling (to ganger) og knep igjen bena + hånd foran skritt + navlestrengen mellom bena :p
De trodde kanskje jente siden det var så voldsomt vanskelig å se men hun fikk kollega inn og etter en god stund sa de at det var gutt. Dette var to ultralyder med ca to ukers mellomrom.

Var på 3d senere og da lå fortsatt baby vanskelig til.. Men fikk til slutt et glimt av at her var det en gutt.

Etter de ultralydene med lillegutt der så kan jeg absolutt se at det kan vær vanskelig å se rett kjønn. Før han så slet jeg også litt med å forstå det for storesøsteren her lå med bena godt skilt og var aldri tvil om noe kjønn der.

Back
Topp