39+0 eller 38+2?

Chihaya

Forumet er livet
VIP
Novemberskattene 2014 <3
Desemberskattene 2014
Novemberlykke 2016
Nå sitter jeg å lurer på om jeg bør "bekymre" meg litt og bør be om en ny vurdering fra lege og jordmor.

Det har seg nemlig slik at vi var prøvere, så jeg tempet og sjekket andre tegn på når jeg hadde eggløsning.
Det var 28 februar.
Og vi hadde bare ubeskyttet sex den 27, 28 og 29.
Det skal gi termin tidligst 22/23 november. Altså er jeg 38+2 i dag.

På tidlig ultralyd stemte dette perfekt med fosterets mål.
Men så i andre trimester hev jeg meg på sukkerkjøret og spiste mye usunn mat og godteri. Og vi vet alle at mye sukker gir større barn. :p

Så OUL terminen viste et barn med mål som til og med var før menstermin og 5-6 dager eldre enn det reelt kan være pga lårbenets lengde.
Det er ganske stor forskjell.
Oul terminen er satt til 17 november

Og 3D ul viste samme termin som oul. Målt av han som hadde tidlig ul.
Men så har jeg i ettertid kuttet ut brus og unødvendig sukker.
Og det merkes. :eek:

Vekta har gått sakte opp, sf målet er helt på snittet etter det gamle (grønne) helsekortet og helt i bunn sjiktet på det nye (lilla), til tross for at jeg er 3 gangs fødende og bittelitt overvektig.

Jeg har en baby som enda kan snu seg alle veier i magen så jeg mistenker at han enten har stagnert i vekst, som ville vært kjedelig, eller bare at han nå vokser "normalt" fordi jeg ikke spiser unødvendig mye sukker.

Og begge jentene mine har nøyaktig uka før fødsel hatt en dvaleperiode hvor jeg har blitt sjekket pga lite liv.
Denne intet unntak og det var på søndag. Og det stemmer bra hvis jeg egentlig bare var 38+0 da.
Og begge mine jenter er født 39+0 som både vekt og lengde har stemt med gjennomsnittet.


Offisielt er jeg 39+0 i dag.

Så skal jeg bekymre meg for at liten har stagnert fullstendig fordi han enda turner rundt (i skrivende stund har han beina NED, rumpen under et ribbein og hodet ser jeg på høyde med navlen).
Eller trygt gå ut i fra at han ikke er så gammel som man tror (jeg vet jo) og kanskje bare litt liten?

:/

Jeg nevnte dette for jordmor som tok registrering på søndag og hun reagerte litt og, men sa jo som sant er at så lenge baby er innafor 37+0 så regner man med at alt er greit, men nå har jo jeg litt "panikk" for at han kanskje er underutviklet. :(

Du vet du er gravid når... :rolleyes:
 
Bekymringene står i kø både som gravid og med baby. Jeg synes det høres ut som du har fått en termin som er litt feil, men at du nå er over 37 uker uansett!:) virker jo ikke som lege eller jordmor tenker at babyen er underutviklet!?
 
Skjønner godt bekymringene dine. Men vil tro de har tatt en grundig sjekk om de var bekymret.
Ikke lett å gå gravid som flergangsfødene heller, en glemmer mye fra sist (I mitt tilfelle iallfall)
Håper h*n snur og ligger rett til fødsel starter. Lykke til
 
Jeg tenker at det er rart at du ikke er blitt henvist til UL mtp kontroll av leie og evt tiltak iform av ytre vending, stillingtaken til evt setefødsel eller keisersnitt, når mini som du sier snur seg alle veier og ligger i fotstilling nå, som forøvrig er absolutt indikasjon for keisersnitt?
Her ville jeg vært litt på og kontaktet jm eller poliklinikk :)
 
Bekymringene står i kø både som gravid og med baby. Jeg synes det høres ut som du har fått en termin som er litt feil, men at du nå er over 37 uker uansett!:) virker jo ikke som lege eller jordmor tenker at babyen er underutviklet!?
Nettopp.. bekymringer! *ler*

Ingen bekymring direkte, men alle HAR kommentert hvor fleksibel denne ungen må være og har god plass. Noe som stemmer hvis han er liten. Og jeg sitter å tror at han bare er rett over 3 kg. Hvis han i det hele tatt er så mye.

Og hvis jeg er 39+0 i dag skal han være mellom 3.400 og 3.600 gram.
38+2 burde tilsvare 3.200 og 3.400
 
Skjønner godt bekymringene dine. Men vil tro de har tatt en grundig sjekk om de var bekymret.
Ikke lett å gå gravid som flergangsfødene heller, en glemmer mye fra sist (I mitt tilfelle iallfall)
Håper h*n snur og ligger rett til fødsel starter. Lykke til
Han snur seg hele tiden :) Han har vett til å legge seg rettveien på kontroll :p
 
Jeg tenker at det er rart at du ikke er blitt henvist til UL mtp kontroll av leie og evt tiltak iform av ytre vending, stillingtaken til evt setefødsel eller keisersnitt, når mini som du sier snur seg alle veier og ligger i fotstilling nå, som forøvrig er absolutt indikasjon for keisersnitt?
Her ville jeg vært litt på og kontaktet jm eller poliklinikk :)
Trengs ikke for han har vært rettveien når JM sjekker og han snur seg virkelig hele tiden.
Nå ligger han med hode ned igjen :)
(Fordelen med å ha morkaka på bakvegg og at man vet/ser tydelig hva baby finner på)

Men jeg blir å be de dobbeltsjekke når jeg går i fødsel for de vet om turninga hans :)
 
Han snur seg hele tiden :) Han har vett til å legge seg rettveien på kontroll :p

Satser på det;)
Hun her er meget aktiv ennå, men har leeenge ligget med hodet ned. De kan godt komme snart nå syns jeg;)
 
Satser på det;)
Hun her er meget aktiv ennå, men har leeenge ligget med hodet ned. De kan godt komme snart nå syns jeg;)
Jeg har jo bestilt han til i dag :p

Og har kynnere fra *****.
Måtte gå å ta en VARM dusj og la meg under dyna etterpå.
Men magen har klikka og kroppen vil ikke ha mat. :/ Masse murringer.
Så kan være at det er noe på gang (eller ikke, jeg er jo tross alt tredjegangs :p)

Jeg hadde ikke dette med jentene.
Der var det pang start og full gass.
 
Nettopp.. bekymringer! *ler*

Ingen bekymring direkte, men alle HAR kommentert hvor fleksibel denne ungen må være og har god plass. Noe som stemmer hvis han er liten. Og jeg sitter å tror at han bare er rett over 3 kg. Hvis han i det hele tatt er så mye.

Og hvis jeg er 39+0 i dag skal han være mellom 3.400 og 3.600 gram.
38+2 burde tilsvare 3.200 og 3.400

Trenger jo ikke være underutviklet selv om han er liten evnt :)

Lillebror her ble estimert til å være 2540 i uke 35, rett på snitt, og at han kommer til å være ca 3300 til termin.
Nå mener jo jeg at jeg er en uke kortere jeg og da, men en uke har nok ikke så mye å si så lenge de er innenfor terminukene.

Frøkna min ble født i uke 41+0, og veide bare 2890g. Men lille knøttet mitt var helt perfekt, og hlye score på alt, bare litt liten av vekst.
 
Trenger jo ikke være underutviklet selv om han er liten evnt :)

Lillebror her ble estimert til å være 2540 i uke 35, rett på snitt, og at han kommer til å være ca 3300 til termin.
Nå mener jo jeg at jeg er en uke kortere jeg og da, men en uke har nok ikke så mye å si så lenge de er innenfor terminukene.

Frøkna min ble født i uke 41+0, og veide bare 2890g. Men lille knøttet mitt var helt perfekt, og hlye score på alt, bare litt liten av vekst.

Edit:
Hvis det er vanlig med små barn i familien har det nok ikke så mye å si.

Men mine har vært større, og det samme gjelder hos fedrene deres.
Grunnen til at jeg reagerer er at denne kjennes ikke større ut enn de andre to i typ uke 33-34.

De andre har feks ligget med hodet ned fra uke 24 og uke 27 og ligget pal der og har fra uke 33 kjentes gode og runde ut, men det gjør ikke denne. Jeg kjenner jo knoklene i bekkenet hans, knær, hel, alt. Tynn rett og slett.

Jeg håper jeg tar feil.
 
Last edited:
Jeg har jo bestilt han til i dag :p

Og har kynnere fra *****.
Måtte gå å ta en VARM dusj og la meg under dyna etterpå.
Men magen har klikka og kroppen vil ikke ha mat. :/ Masse murringer.
Så kan være at det er noe på gang (eller ikke, jeg er jo tross alt tredjegangs :p)

Jeg hadde ikke dette med jentene.
Der var det pang start og full gass.


Kan være noe som skjer da ja:happy:
Så går en jo å kjenner etter noe tegn hele tiden å når man har født før;) Jeg gjør iallfall det:rolleyes:
Håper på fødsel før helgen...xsmile9
 
Edit:
Hvis det er vanlig med små barn i familien har det nok ikke så mye å si.

Men mine har vært større, og det samme gjelder hos fedrene deres.
Grunnen til at jeg reagerer er at denne kjennes ikke større ut enn de andre to i typ uke 33-34.

De andre har feks ligget med hodet ned fra uke 24 og uke 27 og ligget pal der og har fra uke 33 kjentes gode og runde ut, men det gjør ikke denne. Jeg kjenner jo knoklene i bekkenet hans, knær, hel, alt. Tynn rett og slett.

Jeg håper jeg tar feil.

Kan jo kanskje ha noe med bevegelsesmønsteret å gjøre og, at det er så annerledes at du på en måte blir lurt? Om han beveger seg mer rundt omkring, vil jeg kanskje tro du vil kjenne mer "skarpe kanter".
 
Kan jo kanskje ha noe med bevegelsesmønsteret å gjøre og, at det er så annerledes at du på en måte blir lurt? Om han beveger seg mer rundt omkring, vil jeg kanskje tro du vil kjenne mer "skarpe kanter".
Det er når han ligger stille jeg kjenner det :)
 
Tredje mann her også var en skikkelig apekatt frem til fødsel... han snudde seg hele tiden. Alle trodde han ble som jentene, liten :) men han blei 3820 og 52 lang. Livmora som tredjerangs er som en plastpose liker jeg å si, god plass :).. ikke bekymre deg for mye:)... kan hende du får en giga baby :)
 
Back
Topp