39 år og uplanlagt gravid! Hva nå?!

Lilletass

Blir kjent med forumet
Fant ut for to dager siden at jeg er gravid! Hadde ikke drømt om å havne i denne situasjonen. Jeg er 39 år, 40 rett før termin!Mannen min og jeg har vært sammen i 19år, har to flotte ungdommer på 14, og 16 år! På jobben har jeg snakket om en mulig start på overgangsalder,(så feil kan man ta) kollegaer som er 10 år eldre har fått barnebarn etc..
Nå er jeg så flau!
hvordan skal jeg dele dette med familie, venner og kollegaer?! Er i sjokk her!

Gratulerer! Skjønner at det må være et sjokk. Moren min fikk sitt tredje barn da hun var 38, jeg var 15 og søsteren min 12 da hun ble gravid. Jeg ble nok ikke veldig glad for det i starten, syntes det var litt flaut. Men ble fort vant til tanken og har alltid elsket lillebroren min :Heartred Prøv å ikke tenk så mye på hva folk synes. De blir sikkert overrasket, men også helt sikkert glad på dine vegne :Heartred

Last edited:
Gratulerer med graviditeten :happy:
Håper du klarer å glede deg over mirakelet og ikke føler det er flaut lenge…

Det er mange som får en attpåskatt og familie, venner og kolleger har vel ingen ting med om dette var planlagt eller ikke. Og de vil nok glede seg på deres vegne:Heartpink

Hva tenker mannen din om situasjonen? Hadde jeg blitt uplanlagt gravid og følt meg ferdig med den epoken ville jeg tenkt meg grundig om før et endelig valg, denne ene eller andre veien. Dere vet hva som kreves av et barn og vet også hvilke hensyn en evt må ta i tiden fremover. Ferieplaner, foreldremøter, lære å stå og gå, spise, leke og utetid i all slags vær. Dette kan være magisk reise å være med på og jeg tror jo at de fleste som velger å få barn får mye glede av disse tingene, og ofte blir attpåklatten godt ivaretatt av mange gode hjelpere i familien. Samtidig så kan det være at dere har planlagt livet anderledes fremover og da handler det jo om hva som blir rett for dere. Jeg kjenner folk som har blitt uplanlagt gravid i voksen alder som har vært veldig glad for å ha valgt det bort, mens andre har fått en ny mening med livet igjen! :Heartred

Du er iallfall i rett gruppe om du ønsker å fortsette for her er vi mange voksne damer:) - selv kommer jeg til å være 37 når knøttet blir født, mens mannen 44.

Tusen takk for rause og gode refleksjoner ❤️ Vi får gruble litt .. Mannen min er positiv og mener vi fikser dette . Jeg er bekymret for alt som kan komme av utfordringer med tanke på helse ,hos både barnet og meg. Og jeg må ærlig si at det er veldig godt med frihet og komforten vi nå har. Tenk om jeg ikke klarer å glede meg over ungen Det har jo ikke bedt om å bli født, har dårlig samvittighet for det allerede

Gratulerer! Skjønner at det må være et sjokk. Moren min fikk sitt tredje barn da hun var 38, jeg var 15 og søsteren min 12 da hun ble gravid. Jeg ble nok ikke veldig glad for det i starten, syntes det var litt flaut. Men ble fort vant til tanken og har alltid elsket lillebroren min :Heartred Prøv å ikke tenk så mye på hva folk synes. De blir sikkert overrasket, men også helt sikkert glad på dine vegne :Heartred
❤️

❤️

Jeg tror at man angrer aldri på de barna man får..
Det er jo fint at mannen din er positiv og mener dere kan klare dette. og så håper jeg han støtter deg, uansett hvilket valg man tar.
Det er også god oppfølging og svangerskaps og fødselsomsorg for kvinner i godt voksen alder nå. I tillegg vil kvinner over 35 bli tilbudt NIPT test fra 1/1-22 som vil avdekke sykdom og alvorlige avvik hos fosteret.

Ja, livet er komfortabelt når ungene er selvstendig og man har mer frihet enn før, men nå har dere to ungdommer som helt sikkert vil hjelpe til. Man er tryggere i foreldrerollen, dette har man vært gjennom før.

Denne dårlige samvittigheten og bekjymringen kan være forsterket av graviditetshormoner(?). Etter fødsel kan alt være snudd og du er den lykkeligste mamman til attpåklatten.

Uansett blir det en livsendring, og det er noe man må tenke nøye igjennom. Kanskje sette opp en liste med fordeler, ulemper og bekjymringer? Snakk med mannen din om mye disse ulempene veier, og om bekymringene er overkommelig. Vi er ganske opplyste om hva som er bra helsemessig, og man får god oppfølging. Jeg tror at visst spiren først sitter så er det stor sjanse for at det er en frisk spire. :Heartred

Er selv godt voksen og har barn på samme alder som deg. Jeg tenker hvor deilig det skal bli med ekstra avlastning, kan dusje litt lengre. Sove en dupp på ettermiddagen, mens andre lager middag og passer på. :laughing002

Det er jo fint at mannen din er positiv og mener dere kan klare dette. og så håper jeg han støtter deg, uansett hvilket valg man tar.
Det er også god oppfølging og svangerskaps og fødselsomsorg for kvinner i godt voksen alder nå. I tillegg vil kvinner over 35 bli tilbudt NIPT test fra 1/1-22 som vil avdekke sykdom og alvorlige avvik hos fosteret.

Ja, livet er komfortabelt når ungene er selvstendig og man har mer frihet enn før, men nå har dere to ungdommer som helt sikkert vil hjelpe til. Man er tryggere i foreldrerollen, dette har man vært gjennom før.

Så sant! Man angrer ikke på barna sine, det er jo det mest dyrebare vi har. Mannen min støtter meg uansett og er der for meg ❤️Jeg er heldig:)
Vi skal på Ul i morgen, så får vi se hva det blir til . Gratulerer med graviditet selv⭐

Denne dårlige samvittigheten og bekjymringen kan være forsterket av graviditetshormoner(?). Etter fødsel kan alt være snudd og du er den lykkeligste mamman til attpåklatten.

Uansett blir det en livsendring, og det er noe man må tenke nøye igjennom. Kanskje sette opp en liste med fordeler, ulemper og bekjymringer? Snakk med mannen din om mye disse ulempene veier, og om bekymringene er overkommelig. Vi er ganske opplyste om hva som er bra helsemessig, og man får god oppfølging. Jeg tror at visst spiren først sitter så er det stor sjanse for at det er en frisk spire. :Heartred

Er selv godt voksen og har barn på samme alder som deg. Jeg tenker hvor deilig det skal bli med ekstra avlastning, kan dusje litt lengre. Sove en dupp på ettermiddagen, mens andre lager middag og passer på. :laughing002

Ja, hormonene setter følelsene på prøve. Enig med deg i at ungdommene vil gjøre alt lettere, jeg vet at de ville bli veldig glade om de visste om dette. Fint å vite at vi er flere voksne damer, som har kull fra før. Dette forumet er jo gull verdt for oss grublere og som ikke ønsker å dele hemmeligheten med noen.

Gratulerer så mye med din graviditet

Ja, hormonene setter følelsene på prøve. Enig med deg i at ungdommene vil gjøre alt lettere, jeg vet at de ville bli veldig glade om de visste om dette. Fint å vite at vi er flere voksne damer, som har kull fra før. Dette forumet er jo gull verdt for oss grublere og som ikke ønsker å dele hemmeligheten med noen.

Gratulerer så mye med din graviditet

Ja, er kjekt med forum. Har ikke vært her inne siden 2006. Mange endringer siden da.
Gruppen fra 06 har vi etablert på fb istedet, og vi skravler titt og ofte enda. :happy090

Takk for det :Heartred Gratulerer til deg også

Mange angrer på at de fikk barn, det er bare ekstremt tabubelagt å snakke om. Så lurt å snakke skikkelig om hva man vil, som det høres ut som blir gjort i dette tilfelle :)

https://forskning.no/barn-og-ungdom/sa-mange-angrer-pa-at-de-fikk-barn/1894242

Gratulerer med graviditeten Lilletass! Du har absolutt ingen grunn til å føle deg flau, så fint å lese at din mann støtter deg uansett. Masse lykke til på ultralyd i morgen!

Fant ut for to dager siden at jeg er gravid! Hadde ikke drømt om å havne i denne situasjonen. Jeg er 39 år, 40 rett før termin!Mannen min og jeg har vært sammen i 19år, har to flotte ungdommer på 14, og 16 år! På jobben har jeg snakket om en mulig start på overgangsalder,(så feil kan man ta) kollegaer som er 10 år eldre har fått barnebarn etc..
Nå er jeg så flau!

Gratulerer! Skjønner godt alle tankene og bekymringene. Er selv 39 år, og blir 40 før fødsel.
Jeg tenkte og at jeg nærmet meg overgangsalderen, så sluttet på prevensjon. Liker å ha kroppen mest mulig naturlig.
Har to kull fra før, med to forskjellige pappaer. Og nå barn nr 4 med pappa nr 3.
Så når babyen begynner i bhg, vil jeg ha en i bhg, en på barneskolen, en på ungdomsskolen og en på vdg skole. :hilarious:
Tenker og at folk vil tenke sitt. Men det får de bare gjøre. Med alderen gir jeg mer fan i hva andre tenker.
Det har sine fordeler med eldre barn og baby, som andre har nevnt før meg. Og vi mammaer er mer erfarne og tryggere i det vi gjør.

Det er godt du har en forståelsesfull mann. :Heartred

Og skulle du ville ta abort, så er det også helt greit. :love022

Jeg heier på deg, uansett valg! :happy093.

Nå er jeg så flau!
Hei. Føler veldig med deg, og sitter med mange av de samme følelsene. Barna våre er yngre; 11 og 6 ved termin, men jeg føler likevel vi har kommet oss godt over småbarnsperioden og har store drømmer om livet fremover med (de store) barna, karriere og så videre. Er blant annet i prosess på en veldig spennende jobb akkurat nå, og så kom graviditeten uplanlagt fra siden og setter alt opp ned…Graviditetshormoner, trøtthet og generelt dårlig form gjør det jo ikke enklere å ta et rasjonelt «valg» heller!
Jeg tror vi har landet på at dette gjør vi uansett, men det er uten tvil med blandete følelser akkurat nå❤️
Lykke til med tankene og veien videre.

Tusen takk igjen dere! Deres perspektiver kommer godt med. Dette blir en spennende prosess .. for oss alle:) Lykke til alle sammen⭐

Har vært på UL i dag, graviditeten er i livmor (har hatt XU før) er kun 5uker. Trudde jeg var 7-8 . Nå senker jeg skuldrene og lar dette synke inn litt og litt

Har vært på UL i dag, graviditeten er i livmor (har hatt XU før) er kun 5uker. Trudde jeg var 7-8 . Nå senker jeg skuldrene og lar dette synke inn litt og litt

gratulerer :Heartred så deilig å kunne senke skuldrene. Kan jeg spørre deg hvordan man merker graviditet utenfor livmoren?

Back
Topp