37,6 feber...

ORIGINAL: Gollemor

Hvis de kun sa at barnet hadde feber, hadde jeg nok stusset om det var temperaturen som ble målt.
men om de sa at barnet var utilpass, snørrete og slapp, med mulig feber, hadde jeg ikke reagert i hele tatt.
Vi lar i alt for stor grad feberen bestemme om barnet er sykt eller ikke. Det er feil.

kunne ikke sagt det bedre

Wikipedia

Feber er en del av kroppens forsvarsrespons mot infeksjoner, og er en økning av kroppstemperaturen utenom det normale. I praksis sier man at man har feber når man måler en temperatur på 38°C i endetarmen, det vil si en økning på 1°C fra normalen. Når man måler i munnen vil temperaturen vanligvis ligge 0,4°C under endetarmstemperaturen, og målt i armhulen vanligvis 0,6°C under. Siden infeksjoner sjelden fører til temperaturer over 41,1°C, sier man at hypertermi foreligger dersom temperaturen er høyere enn det. Ved temperaturer over 40°C bør man ta kontakt med lege, og temperaturer over 42°C er direkte livstruende.

Legen sa til oss: febrilsk 38, feber 38,5.

Det følger vi, gitt almenntilstand ikke tilsier noe annet.

ORIGINAL: Thothamon..

jeg ser ikke på det som feber før den tipper 38.

Om jeg måler 37,6 så har jeg feber, for min temperatur ligger på 36,5 til vanlig :) Så kommer jo ann på hva den er til vanlig.

ORIGINAL: BirgitteBarbot

ble oppringt av bh at ungen hadde feber, og snørret av nesa.. så måtte hjem[:-]

feberen var visst 37,6 [:-]

Vi ringer ikke foreldre før den er over 38... en ser ann almenntilstanden..

ORIGINAL: Marti9

Om jeg måler 37,6 så har jeg feber, for min temperatur ligger på 36,5 til vanlig :) Så kommer jo ann på hva den er til vanlig.

samme her.
OG det kommer jo ann på hvor de målte feberen. I min bhg måler vi alltid i armhulen, og da mener vi at det er feber om man har 37,6 der (skal jo legge til 0,5/0,6). Man må se allmenntilstanden ann også. Og tenke på at i barnehagen er det mange barn (som ikke vil bli smittet!)

Her har snuppa feber når hun har 37,5 for hun har vanligvis 36,4 i temp. Og når hun er syk er hun VELDIG syk når den når 38 grader!

min eldste har feber og e rimelig dårlig på 37,6 mn han ligg å normalt på mellom 35 og 36 grader så d variere jo veldig fra person te person.
mn skjønne godt frustrasjonen din da.
mn for mæ bli d feil at man må ha 38 nesten 39 før man kan kall d feber på alle for d stemme ikke på alle. Man ska alltid gå utifra normaltemperaturen te den enkelte ongen, ikke vær så bastan på 38 folkens.

Trodde gjennomsnitts temp på mennesker var 37,5 jeg[8|][8|]
Jeg sier at 38+ er feber..(kanskje fra 37,8-9)
Om kvelden er vi ofte 1 grad varmere enn om moringen...

nja..å bare se på temperaturmåleren blir jo litt feil. for noen har lav kroppstemperatur og kjenner godt når de kommer over 37. mens noen er av natur varm.

ORIGINAL: Marti9

Her å!
Hadde bihulebetennelse og feber på hele 38,1 i forrige uke, og jeg sleit med skikkelig febersmerter i rygg og bein[:o] Så kommer nok veldig ann på normel tempen..

Men det sies jo at hos unger som er aktive så kan temp komme opp i 38 - da uten at det er feber[:)]

Back
Topp