360 graders barnesete?!

Brunette87

Forelsket i forumet
Noen med erfaringer når det kommer til barnesete som kan vendes ut mot døren, en så kalt 360 graders sete.. Hvilke som er bra og ikke bra? Pris? Toppscore i test. Ser at det finnes noen merker som har det, og dessverre ikke besafe da.
 
Cybex og britax har. Begge er plus godkjent. Har hatt cybex i leiebil. Helt greit sete, men den selene strammet ikke likt, noe jeg har lest flere har problem med. Ellers ingen erfaring
 
Sirona koster vel 5000,- men jeg vil gjerne ha det fordi når det kan vendes ut så sparer det ryggen min
 
Har Britax Römer Dualfix. Veldig fornøyd med det hittil hvertfall :) Sønnen min er 10 mnd.
 
Cybex har jo den puta som skal være på magen. Og i følge kollisjonstest videoer er den ikke trygg. Så en video hvor ungen fløy ut av setet. Hvordan scorer britax i kollisjonstest da?
 
Cybex, maxi cosi , britax og joie (usikker på navnet på den siste) vi har cybex og er kjempe fornøyde....
 
Det finnes vel noen sånne seter. Men ulempen er at de vokses fort utav, og da må man ha enda et bakovervendt sete før man kan gå på beltestol.... Disse setene med pute på magen er ikke sikre nok, Sverige feks har sluttet å selge dem. Og er setet utvokst bakover passer det heller ikke fremover [emoji6]
Puten på magen er ikke teste godt nok ifht hva som skjer innvendig i kroppen, mest sannsynlig vil den knuse indre organer. Det er jo en grunn til at bilens eget belte heller ikke skal ligge over magen, men hoftene.. Puten dekker jo en enda større del av mageområdet. I tillegg er mange testdukker slengt ut av stolen ved kræsj..

Jeg har også slitt (og sliter til dels nå også) med bekken og rygg, men har allikevel aldri hatt problemer med et bakovervendt vanlig sete uten snufunksjon. Og det er jo bare når barnet er lite at det må løftes opp, mine har klatret opp selv rimelig tidlig.
 
Last edited:
Det finnes vel noen sånne seter. Men ulempen er at de vokses fort utav, og da må man ha enda et bakovervendt sete før man kan gå på beltestol.... Disse setene med pute på magen er ikke sikre nok, Sverige feks har sluttet å selge dem. Og er setet utvokst bakover passer det heller ikke fremover [emoji6]
Puten på magen er ikke teste godt nok ifht hva som skjer innvendig i kroppen, mest sannsynlig vil den knuse innvollene. Det er jo en grunn til at bilens eget belte heller ikke skal ligge over magen, men hoftene.. Puten dekker jo en enda større del av mageområdet. I tillegg er mange testdukker slengt ut av stolen ved kræsj..

Jeg har også slitt (og sliter til dels nå også) med bekken og rygg, men har allikevel aldri hatt problemer med et bakovervendt vanlig sete uten snufunksjon. Og det er jo bare når barnet er lite at det må løftes opp, mine har klatret opp selv rimelig tidlig.
Signerer denne
 
Cybex har jo den puta som skal være på magen. Og i følge kollisjonstest videoer er den ikke trygg. Så en video hvor ungen fløy ut av setet. Hvordan scorer britax i kollisjonstest da?

Det gjelder hvis du bruker den framovervendt og det er ikke anbefalt å snu barna før de er 4 år og da kan de fleste gå over til beltestol. Bakovervendt som er anbefalt for de under 4 år så trengs ingen pute og sete kommer godt ut på sikkerhetstester [emoji4]

Britax dualfix er plus godkjent. Ikke det setet som gjør det best i tester men gjør det ganske bra.
 
Cybex har vi og er fornøyd med men den strammer ikke likt men for den til å sitte bra om man jobber litt. Guttungen er kjempefornøyd med å sitte i den forhold til de andre vi har prøvd
 
Det finnes vel noen sånne seter. Men ulempen er at de vokses fort utav, og da må man ha enda et bakovervendt sete før man kan gå på beltestol.... Disse setene med pute på magen er ikke sikre nok, Sverige feks har sluttet å selge dem. Og er setet utvokst bakover passer det heller ikke fremover [emoji6]
Puten på magen er ikke teste godt nok ifht hva som skjer innvendig i kroppen, mest sannsynlig vil den knuse innvollene. Det er jo en grunn til at bilens eget belte heller ikke skal ligge over magen, men hoftene.. Puten dekker jo en enda større del av mageområdet. I tillegg er mange testdukker slengt ut av stolen ved kræsj..

Jeg har også slitt (og sliter til dels nå også) med bekken og rygg, men har allikevel aldri hatt problemer med et bakovervendt vanlig sete uten snufunksjon. Og det er jo bare når barnet er lite at det må løftes opp, mine har klatret opp selv rimelig tidlig.

Vi har cybex sirona, og bruker den bare bakover. Kommer aldri til å snu den frem og bruke puten på grunn av sikkerhet! Men setet er helt topp mtp at man kan snu det 90 grader når ungen skal inn og ut. 2,5 åringen vår har kjempegod plass. Hvis han vokser ut av det for tidlig, så kjøper jeg heller bare et større vanlig bakovervendt og tenker over hvor deilig det har vært å kunne bruke sironaen en lang periode!
 
Vi har cybex sirona, og bruker den bare bakover. Kommer aldri til å snu den frem og bruke puten på grunn av sikkerhet! Men setet er helt topp mtp at man kan snu det 90 grader når ungen skal inn og ut. 2,5 åringen vår har kjempegod plass. Hvis han vokser ut av det for tidlig, så kjøper jeg heller bare et større vanlig bakovervendt og tenker over hvor deilig det har vært å kunne bruke sironaen en lang periode!
Så bra du tenker sånn! Det er det dessverre ikke alle som gjør[emoji20]
 
Signerer denne

Vår 2,5 åring har kjempegod plass. Vokser han ut, så kjøper vi jo bare en bilstol som er vanlig bakovervendt hvis det er for tidlig med beltestol. Kommer aldri til å bruke sirona fremover med puten
 
Barnet sikkerhet må jo gå foran alt ;) Men så lenge jeg kan ha den "comforten" med å ha snurrestol, så har jeg det :p
Ja sikkerheten går først.
Jeg har aldri tenkt over at de andre setene er så tungvinde å sette barnet i heller jeg.

Er ikke så mye enklere med beltestol heller [emoji6]

Her snudde vi ungene egentlig altfor tidlig... Eldste ble snudd da han var 4 år og 4 mnd. Kunne sittet lenger.

Yngste var ikke 4 enda... Men hun begynte å bli så bilsyk, og klaget på vond mage bare på korte turer til slutt. Spydde mye den siste tiden.. Men vi kjørte lite de første mnd med beltestol, jeg følte det ikke helt bra.. Hun kunne fortsatt hatt plass bakover i en av de største stolene, det er jeg sikker på.
 
Ja sikkerheten går først.
Jeg har aldri tenkt over at de andre setene er så tungvinde å sette barnet i heller jeg.

Er ikke så mye enklere med beltestol heller [emoji6]

Her snudde vi ungene egentlig altfor tidlig... Eldste ble snudd da han var 4 år og 4 mnd. Kunne sittet lenger.

Yngste var ikke 4 enda... Men hun begynte å bli så bilsyk, og klaget på vond mage bare på korte turer til slutt. Spydde mye den siste tiden.. Men vi kjørte lite de første mnd med beltestol, jeg følte det ikke helt bra.. Hun kunne fortsatt hatt plass bakover i en av de største stolene, det er jeg sikker på.

Neida, er sikkert ikke så mye vanskeligere/lettere å ha barnet i annet sete, men frem til han klarer å ordne alt selv, så synes jeg det er kjekt :) Både før da han ikke gikk oppi setet selv og nå ift å få strammet selene skikkelig..

Vet ikke når vi kommer til å bytte stol, men i alle fall skal han være minst 4 år og minst 15 kg før beltestol. Men mistenker at vi kommer til å vente lenger.
 
Back
Topp