36 uker, vektsmåling og magebilde!

Fru H

Mot nye tider
VIP
September 2012
Da har jeg og babyen vært på måling på sykehuset denne uken.
Legen antok at han var ca 10% over gjennomsnittet, noe som vil si rett over 4 kilo til termin. 
Storebroren var estimert til 20% over snittet, ca 4,5 kilo, men var nesten 4,9 9 dager over termindato. Og han var stjernekikker, det hele endte i haste-keisersnitt. 
Planen er nå å håpe at lillemann i magen holder seg på det snittet slik at jeg kan forsøke å føde vaginalt, men at vi har en veldig lav terskel for å gå til operasjon om fremgangen er lik/ like dårlig som sist. 
Så da får vi se! 1 måned igjen til termin, og jeg ser slik ut i dag:
 
Fantastisk fin mage.  Tenk at du har kommet til uke 36 allerede, snart har du babyen din. :) 

Krysser fingrene for at fødselen går bedre denne gangen. Personlig tror jeg at det er viktigere at babyen snur seg riktig vei i fødsel, enn om den er noen få prosent større eller mindre enn estimert. Du får ha masse lykke til! :)
 
Så fin struttemage da :)

Spennende å se hvordan det utvikler seg da, om lillebror ikke er større enn antatt og alt går bra så du får føde vaginalt :)

Ikke sikkert det er så lenge igjen nå da :)
 


Sukkertopp skrev:
Fantastisk fin mage.  Tenk at du har kommet til uke 36 allerede, snart har du babyen din. :) 

Krysser fingrene for at fødselen går bedre denne gangen. Personlig tror jeg at det er viktigere at babyen snur seg riktig vei i fødsel, enn om den er noen få prosent større eller mindre enn estimert. Du får ha masse lykke til! :)


At babyen ligger riktig med hodet mener du?
Ja, jeg har mistanker om det jeg også. 
Men kanskje de kan sjekke hodeleiet hans når jeg kommer inn? Aner ikke jeg. 
Tusen takk =)
 


Sukkertopp skrev:
Fantastisk fin mage.  Tenk at du har kommet til uke 36 allerede, snart har du babyen din. :) 

Krysser fingrene for at fødselen går bedre denne gangen. Personlig tror jeg at det er viktigere at babyen snur seg riktig vei i fødsel, enn om den er noen få prosent større eller mindre enn estimert. Du får ha masse lykke til! :)


At babyen ligger riktig med hodet mener du?
Ja, jeg har mistanker om det jeg også. 
Men kanskje de kan sjekke hodeleiet hans når jeg kommer inn? Aner ikke jeg. 
Tusen takk =)
 


*trinemor* skrev:
Så fin struttemage da :)

Spennende å se hvordan det utvikler seg da, om lillebror ikke er større enn antatt og alt går bra så du får føde vaginalt :)

Ikke sikkert det er så lenge igjen nå da :)


Den står virkelig rett ut ja! :p
Jeg er ganske sikker på at det blir oktoberbaby, med termin 29. sept, men man vet jo aldri =)
 


Fru H skrev:

At babyen ligger riktig med hodet mener du?
Ja, jeg har mistanker om det jeg også. 
Men kanskje de kan sjekke hodeleiet hans når jeg kommer inn? Aner ikke jeg. 
Tusen takk =)


Ja, at ryggen og bakhodet til babyen ligger forover mot mors mage som er det beste, ikke bakover som hos stjernekikkerene. Stjernekikkere tar større plass. De fleste som kommer ut som stjernekikkere lå riktig før fødsel, og snudde seg feil i løpet av fødselen, så det kan ikke egentlig sjekkes ut på forhånd. Likedan så vil de fleste som ligger med ryggen bakover før fødsel snu seg riktig i løpet av fødselen, så det er heller ikke grunn til panikk dersom babyen ligger feil i begynnelsen av fødselen. (Jeg trodde lillesøster her lå an til å bli stjernekikker, men hun snudde seg 180 grader rundt på de to siste riene, helt syk følelse i magen.)

De kjenner hele tiden på hodet hvordan babyen står. Med din historie er de nok bare ekstra oppmerksomme, lite optimistiske hvis ryggen er bak, og har lav terskel for å gi opp.
 
Fantastisk flott mage!! Håper fødselen blir bra uansett hvordan det blir. Ikke lenge til han er hos deg, nei- og så fint det kommer til å bli å bli fire! Sikker på at Teodor blir en super storebror! Og jeg er sikker på at dere kommer til å hjelpe han når han evt. synes det er litt vanskelig også.. 
Masse lykke til med alt!
 
Men jeg synes i ettertid at det var endel tegn på at han lå slik hele tiden (ikke at de burde skjønt det eller gitt opp før, for jeg forstår at de ville prøve så lenge). 
Men han kom absolutt ikke godt nok ned i bekkenet. 
Jeg hadde 3,5 cm åpning da vi kom inn kl 21.15 på kvelden. 
Og ca 21 et døgn etterpå ville hun nesten ikke strekke seg til å si 4 cm engang, tross at de tok vannet og jeg hadde hatt riestimulerende drypp ganske lenge før dette. 
Er det slik at bekkenet kan være formet slik at babyen mest sannsynlig legger seg på en viss måte?
 


almara skrev:
Fantastisk flott mage!! Håper fødselen blir bra uansett hvordan det blir. Ikke lenge til han er hos deg, nei- og så fint det kommer til å bli å bli fire! Sikker på at Teodor blir en super storebror! Og jeg er sikker på at dere kommer til å hjelpe han når han evt. synes det er litt vanskelig også.. 
Masse lykke til med alt!


Takk almara =) 
Jeg er veldig spent på hvordan det blir for han!
 
Det finnes masse teorier om hvorfor babyer legger seg slik, men det finnes ikke bevis for noe av det. Jeg tror det er veldig sjeldent at det handler om formen på bekkenet, for de fleste opplever det bare en gang. Det er så utrolig mange tilfeldigheter, så barn kan legge seg på mange måter. Kanskje er det noen ganger formen på bekkenet, noen ganger er babyen for stor til å feste seg i vanlig stilling, noen ganger er det så god plass at babyen kan danse rundt i alle mulige hodestillinger, noen ganger har den bare tilfeldigvis havnet på en litt annen måte enn vanlig. 

Ofte merkes det tidlig i fødsel, men det er ikke dermed sagt at det blir sagt høyt... De blir oppmerksomme dersom babyens rygg ligger mot mors høyre side hos førstegangsfødende, dersom det er evigheter med masrier før fødselen starter ordentlig, dersom smertene sitter i ryggen, og du må hele tiden være foroverbøyd, det er mange ganger lett å få mistanke før man kjenner på hodet. Håpet er jo hele tiden at babyen skal snu seg riktig, slik de fleste gjør. Det høres ut som om du måtte prøve veldig lenge da, det må ha vært tøft.
 
Aner ikke hva som er lenge jeg, tenkte hele tiden at det var vanlig med førstegangs =) 
Men de på operasjonssalen hadde "vært i kulissene noen timer", uten at jeg visste noe om det før baby stanget i bekkenet, de tok ul og sendte meg rett på operasjon. 
 
Takk Ann Helen. 
Den har blitt enorm siden dette bildet ble tatt :-p
Hehe"
 
Back
Topp