35 år og NIPT offentlig?

Tjorven05

Flørter med forumet
Noen som vet status på om man får eller ikke får dekket NIPT av det offentlige når man er over 35 og uten andre risikofaktorer enn alder?

Noen som har blitt henvist?
Legen min sa bare at han ikke hadde fått info om at de var i gang, og derfor regnet med at det ikke var mulig.

Det er så mye frem og tilbake av informasjon på nettet at jeg blir sprø. Noen private klinikker skriver at kvinner over 35 får det gratis offentlig, mens andre steder står det at til tross for at det ble vedtatt i fjor så har de ikke mulighet til å innfri før neste år.

Aner ikke når dette innføres. Jeg ble 35 år i starten av dette svangerskapet, og har ikke hørt et ord om verken NIPT eller alderen min generelt...
Men har heller ikke oppsøkt informasjon om det da.

Såvidt jeg vet ble det avsatt penger i budsjettet først nå i sommer så hverken TUL eller nipt blir innført før til neste år :( Hilsen gravid 37-åring som reiser til Sverige

Tror det fortsatt er 38 år og KUB test

Da jeg fikk utført kub test i juli sa jordmor at de etter planen skal starte med nipt fra september av.
Men jeg vet jo ikke om det kun var mitt sykehus som planla det eller om det gjelder alle.
Tror jeg ville regnet med en del oppstartsproblemer/forsinkelser uansett.

Back
Topp