3 mnd og søvn

Bkno9620862

Andre møte med forumet
Jeg har en jente som er rett over tre måneder. Ønsket nå å begynne med rutiner. Når jeg legger henne for kvelden, rundt kl. 20, går det som regel maks 30 minutter før hun våkner igjen, og da kan hun være våken til 22-23. Er hun kanskje ikke klar for å begynner med rutiner riktig enda, burde jeg vente til hun er nærmere fire måneder?
 
Du må gjerne ha rutiner, men de fleste babyer sover i rykk og napp det første året. Det er utviklingstrinn (last ned wonder weeks og legg inn TERMINdato, ikke fødselsdato, så holder du oversikt over disse periodene), sleep regression på 4 mnd, 8 mnd, 12 mnd, 18 mnd og 24 mnd. Det er tann frembrudd og sykdom. Noen plages mer enn andre. Anbefaler Instagram kontoen "lilleminis" og TiO på fb, tilknytningsomsorg. Der er det mange gode råd og hente dersom du skulle få behov for det :happy:
 
Vi begynte med rutiner for våre når de var 3 mnd. Gikk helt fint. Begge ble lagt ca kl 18.00. Så våknet de opp igjen rundt kl 21 for mat. Ga melk i mørke i senga (skiftet kun bleie ved bæsjebleier). De sovnet igjen som regel med flaska i munn når det var tomt. Så har det vært perioder hvor søvnen har vært vanskelig pga utviklingstrinn, tenner, sykdom o.l.

Nå er alle barn forskjellig. Så det at det gikk fint for oss, betyr ikke at det vil gå like fint for dere.
 
Her er det akkurat likt som du beskriver, så vi tenker å vente litt og så heller prøve igjen om en liten stund. Hun sover og ganske uregelmessig på dagen, mulig det gjør det vanskeligere å få rutiner på kvelden også..
 
Leah kan fint sove på kvelden, men aldri i sengen før klokken i hvertfall har bikket 21. Normalt sovner hun innen 22-23. Igår sovnet hun 21:05 og jeg var i himmelen.... helt til hun våknet 21:45 og nektet sove den neste timen. Så ja, definitivt b-menneske. Hun sover heldigvis til 8-9 på morgenen (med en haug av amminger inni der).

Til spørsmålet: Ville da ha ventet til kanskje 21:30 med å legge henne i sengen. Ta da på pysj, gjør det dere pleier før natten, amm og se om hun sovner. Vi har i hvertfall lært at noe veldig tidligere enn dette er unødvendig. Her må også Leah som oftest tvinges i søvn med først bæresele, så ligge på brystet og til slutt liggende amming. Helt håpløst....
 
Du må gjerne ha rutiner, men de fleste babyer sover i rykk og napp det første året. Det er utviklingstrinn (last ned wonder weeks og legg inn TERMINdato, ikke fødselsdato, så holder du oversikt over disse periodene), sleep regression på 4 mnd, 8 mnd, 12 mnd, 18 mnd og 24 mnd. Det er tann frembrudd og sykdom. Noen plages mer enn andre. Anbefaler Instagram kontoen "lilleminis" og TiO på fb, tilknytningsomsorg. Der er det mange gode råd og hente dersom du skulle få behov for det :happy:

Takk, skal sjekke det ut
 
Her er det akkurat likt som du beskriver, så vi tenker å vente litt og så heller prøve igjen om en liten stund. Hun sover og ganske uregelmessig på dagen, mulig det gjør det vanskeligere å få rutiner på kvelden også..

Føler også her at hun sover litt uregelmessig på formiddagen. Merker også godt nå at hun blir "forstyrret" viss det er for mye lyd i rommer npr hun skal spise (gjelder uansett tid på dagen). Tenker som deg at vi skal prøve igjen om en liten stund.
 
Leah kan fint sove på kvelden, men aldri i sengen før klokken i hvertfall har bikket 21. Normalt sovner hun innen 22-23. Igår sovnet hun 21:05 og jeg var i himmelen.... helt til hun våknet 21:45 og nektet sove den neste timen. Så ja, definitivt b-menneske. Hun sover heldigvis til 8-9 på morgenen (med en haug av amminger inni der).

Til spørsmålet: Ville da ha ventet til kanskje 21:30 med å legge henne i sengen. Ta da på pysj, gjør det dere pleier før natten, amm og se om hun sovner. Vi har i hvertfall lært at noe veldig tidligere enn dette er unødvendig. Her må også Leah som oftest tvinges i søvn med først bæresele, så ligge på brystet og til slutt liggende amming. Helt håpløst....

Ingen problem med søvn om natten når hun sovner, spiser som regel 1-3 ganger iløpet av natten og kan sove til både 10 og 11.
 
da mini var 10 uker begynte vi smått å skyve leggetiden. pleide jo å legge seg når jeg gjorde det. så skjøv vi det 20-30 min annenhverdag ca. og plutselig ble han trøttere mye tidligere, og ville ligge i mørket. så da han var 3mnd, 13 uker, så sovna han fra kl 19 ca, (men måtte amme og gi smokk annenhver time ellerno.) men han var sur hvis han ikke kom på mørkt rom til den tiden.
 
Last edited:
da mini var 10 uker begynte vi smått å skyve leggetiden. pleide jo å legge seg når jeg gjorde det. så skjøv vi det 20-30 min annenhverdag ca. og plutselig ble han trøttere mye tidligere, og ville ligge i mørket. så da han var 3mnd, 13 uker, så sovna han fra kl 19 ca, (men måtte amme og gi smokk annenhertime ellerno.) men han var sur hvis han ikke kom på mørkt rom til den tiden.

Kanskje vi skal prøve det.
 
da mini var 10 uker begynte vi smått å skyve leggetiden. pleide jo å legge seg når jeg gjorde det. så skjøv vi det 20-30 min annenhverdag ca. og plutselig ble han trøttere mye tidligere, og ville ligge i mørket. så da han var 3mnd, 13 uker, så sovna han fra kl 19 ca, (men måtte amme og gi smokk annenhertime ellerno.) men han var sur hvis han ikke kom på mørkt rom til den tiden.

Det var en god ide :)
 
Vi startet ganske tidlig med rutiner sånn ca 3mnd. Da var det en del amming på kvelden og natten, men barnet sov i sengen alene fra ca 18:00 til vi selv skulle legge oss. Da ble det alle 3 i sengen på natten. Er babyen urolig? Kan det hjelpe med en sovebamse og white noise? se på link her
 
Kanskje vi skal prøve det.

Når babyer er 3mnd så er de klare for å få noe rutiner og dagene til både mor og barn blir som regel bedre når man har kommet inn i rutinene. Før 3mnd så var det amming og soving om hverandre. Men som sagt når vi fikk forskjøvet leggetiden litt og litt tidligere, så begynte mini å bli natt-trøtt ved 18-19tiden. Og på dagtid pleide det å være 5-6 lurer. Men vi fikk rutine på 4 lurer ved 3mnd,der de fleste var på 45 min. Og kanskje det var en times våkentid mellom. Gikk ikke mange dagene (kanskje 5?) før mini var klsr for å sove til de nye tidene, og dagene ble mye enklere. Leggingen og. Men husk- gjør aldri for store endringer, ikke større en de klarer å "Går selv, derfor: babysteps :)
 
Vi startet ganske tidlig med rutiner sånn ca 3mnd. Da var det en del amming på kvelden og natten, men barnet sov i sengen alene fra ca 18:00 til vi selv skulle legge oss. Da ble det alle 3 i sengen på natten. Er babyen urolig? Kan det hjelpe med en sovebamse og white noise? se på link her

Hun er ikke urolig iløpet av natten, sover godt når hun såvner. Men som regel ikke før 22-23. Vil gjerne komme inn i rutiner, også slik at vi kan få litt alenetid. Vet at man skal kose seg med babytid og alt det som hører med, men vil gjøre det enkelt for både meg og babyen.
Skal sjekke ut linken, takk :)
 
Back
Topp