3 måneder kontrollen ble et STORT sjokk (lang)

snusken

Forumet er livet
Hei alle sammen!

Nå har vi vært på 3 måneders kontroll i dag og det var et eneste STORT SJOKK!!! Mest av alt hadde jeg bare lyst til å begynne å gråte der og da [:(]
Lille skjønne gutten min hadde bare lagt på seg 5 gram siden sist, altså 5 gram på 6 uker!!!! [:o][:o]
Er det mulig??? Han er bare 4355 og 57,8 og 39 i hodet..
Det var ingen stor overaskelse at han er liten for i min familie er vi vant med små barn..
Men det som var et stort sjokk for meg var at han ikke hadde gått opp noenting i vekt!!
Jeg fullammer og han har ikke vist noen tegn på at han får for lite!
Han sover om natten, er våken og blid, kontaktsøkende, ikke gråter han noe særlig, sover også godt på dagen! Så jeg kunne ALDRI tippet at han får for lite.... [:(] Jeg forstår ikke at det går an!

Så nå må jeg begynne å gi tillegg! Og det er det ingenting galt med i mine øyne altså!!! Men... jeg trodde jo at ammingen gikk kjempefint denne gangen.... ! Jenta mi klarte aldri å ta brystet men gutten min drikker godt han! 
Helsesøster ville jeg skulle gi tillegg 4 ganger om dagen. Nå sover lillegutten men når han våkner skal jeg amme og så gi flaske og se hvor mye tillegg han vil ha... 

Hodestørrelsen var heller ikke bra... [&:] Han har nå fått legetime for å sjekke hodet for det hadde visst ikke vokst så mye som det skulle [:(]

Men men! Jeg tenker som så at jeg får bare bite tenna sammen og gjøre det jeg kan for å få opp melkeproduksjonen! Jeg skal lage meg havresuppe nå og drikke mye vann og i natt må jeg stå opp og pumpe meg.

Dere som både ammer og gir tillegg: hvordan er det? Lager dere mye tillegg? Gir barnet tegn selv når det ikke vil ha mer tillegg? Jeg vet jo ikke hvor mye han får når jeg ammer...
Er veldig spent nå på om han vil ha mye/lite tillegg?

Min mor beroliget meg veldig med at jeg var også veldig liten og helt utenfor de kurvene de har på helsestasjonen! Og hun foreslo at jeg kunne begynne med litt velling på kvelden... selv om helsesøster mente det var for tidlig...?
Men jeg tenker det er jo bedre å legge han oftere til brystet på dagen så jeg får opp melkeproduskjonen og så heller gi litt velling om kvelden for å "feite han opp litt" enn å plutselig gi ham masse tillegg hver gang han skal ha mat?

Noen som gir velling nå? I 3 måneders alder?

Uff da! Stakkars deg, du fikk deg nok en hakeslepp kan jeg tenke meg.... men
du må IKKE klandre deg selv for at han ikke har gått opp i vekt!!!
Du kunne umulig vite noe når gutten er blid og fornøyd!! Kansje du rett og slett
har melk uten næring i, det går faktisk ann!![8|]

Tror jeg ville gjort som Homa sier, tatt det gradvis med mme.... magen kan jo få litt "sjokk"
når han plutselig får den kraftige mme, og det er dumt om han blir vond i magen sin....da spiser han i alle fall ikke noe...

Lykke til da, og ta det helt med ro, dette ordner seg nok skal du se![;)]
og Jonas var bare 40cm rundt hodet han på 3mnd kontrollen, og jeg hørte ingenting!?

Takk for svar Homma og Chill24. Jeg fikk litt av et hakeslepp ja.. Måtte kikke flere ganger på vekta for å se om det stemte [:(]
Men jenta mi veier også lite til hennes alder slik som din Preben gjør homma.. og moren min fortalte nå at jeg også var til "hodekontroll" og doktoren sa at hodet mitt bare passet bra til den lille kroppen min [;)] Så jeg håper legen sier det om Eivind også!

Det er godt å høre at dere er enige med meg at det hørtes mye ut med 4 ganger mme.. Han er jo tydligvis småspist fra før så da kan han jo få veldig vondt i magen hvis jeg gir ham mme hver gang etter han har ammet. Han spiser ikke på natten så jeg skal stå opp og pumpe meg i natt slik at det er mer melk fra morgenen av. Dette var helsesøster enig i.

Jeg har prøvd mme en gang nå og da laget jeg til 60 ml og det drakk han nesten opp og så ville han ikke ha mer. Men han er jo så blid og fornøyd at jeg kan ennå ikke forstå at han har stått på stedet hvil i vekta...
Eneste trøsten min er at han ikke har gått ned i vekt... For det kunne han jo også ha gjort...

Huffda..ja jeg kan tenke meg det var ikke noe særlig nei..

Med dattern min så var det samme smørja..fra 3mnd kontroll til 5 mnd kontroll hadde hun lagt på seg 100 gram..etter mye om og men så viste det seg at jeg ikke hadde næring i melka(altså fett nok)..Da startet jeg med mme og på 14 dager la hun på seg 1,5 kg..Hun hadde mye å ta igjen for å si det slik.

Nå med Brynjar har jeg slutta å amme og gir kun mme-denne gangen fordi jeg ikke produserer nok melk uansett hva jeg har gjort..
Så han får 5 flasker a 220 ml mme på dagen og litt tynn velling på kvelden.Har en atskillig mer fornøyd gutt nå ja[:)]Han får i tillegg smake frukpure og fruktsaft-det er stooor suksess[;)]

Håper ting ordner seg og at lillegutten legger på seg framover og dette med hodemålet kan vel ha noe med at han ikke har lagt på seg sånn generelt?Ikke det at jeg synes hodemålet var lite av noe slag men fordi de reagerer visst på det?Hvor stort hodemål hadde han da han ble født?Kanskje de synes det ikke følger "hans"kurve??

Huff...dette helsepersonellet kan lage panikk på en stakkars mor gitt[:(]

Huff d var ikke kjekt!! Går ann at det ikke er nok næring i melka ja... slik var det med meg! Nå gir jeg Julian 5 flasker med mme a`170 ml for dag. Og så får han litt pupp inni mellom, det er jo mest for kosen og som tørstedrikke da!! Men han får jo i seg endel morsmelk også da! [:D]

Hadde nok villet begynnt med mme 2 ganger for dagen, sett hvor mye han ville ha av den, og så heller økt etter hvert! Håper det ordner seg, er kjedeli når man tror d går så bra, og så får man seg ett slikt sjokk... [:(]

Jeg har ikke begynt med velling, men det er fordi vi ikke har noe behov for det enda..
kanskje du kan prøve å se om det hjelper?

Lykke til iallefall!!! [:)]

Uff da...Men lille Eivind har det nok bra ska ldu se,hvis ikke hadde han nok vært rimelig misfornøyd!
Og du...Best å stole på sin egen mening- det er ditt barn og du kjenner han best.
Mme 4 ganger daglig med pang start hørtes rimelig drøyt ut...[8|]
Ville kanskje prøvd med mme til kvelds,og rett og slett begynt med grøt til frokost/lunsj!
Mange som har begynt å gi grøt ved 3mnd'ers alder- og det har fungert..
Prøv deg frem så finner du og Eivind deres fornuftige måte å få opp vekta hans på![;)]
Mange lykkeønskninger fra oss...
(*Hold oss oppdatert da!)

Stakar deg da, forstår godt du hadde mest lyst bare å begynne og gråte der.
Vekten var ikke så mye men men det kommer snart. Hode var jo ikke så lite da??!!?? [8|]
Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd me velling [;)]

Lykke til og håper han går fort opp i vekt til neste gang.

Ja,og detta hodemålet...Tulla her er bare 39,5cm...
Helsesøster titta litt på det,men sa ikke noe utover det...[8|]
Hva var hode målet hans ved fødsel da!?

Åååh.. Kjedelig å oppleve sånt - ihvertfall når en ikke er NOE forberedt!!

Men legene sier jo at det er mye viktigere at de trives godt, enn at de passer inn på vekt-kurvene..
Gutten din er omtrent like stor som gutten min var på 3mndkontrollen han[:)]
Og gutten min er frisk og fin selv om han er liten (akkurat som hans mor også engang var)
Ang det å gi tillegg - det går egentlig veldig greit.. i det siste har vi begynt å ha litt kokt vann på thermos, og er det for kaldt så bare sper vi på med litt ekstra varmt vann rett fra vannkokeren, det går kjempefint, da er melka klar på et øyeblikk[:D]

John Ruben drikker veldig fint av flaske nå, har begynt å tulle litt med å slite i puppen, og da gir jeg han heller bare LÌTT pupp, og så flaske, men han får aldri flaska før han har PRØVD å die litt! (så lenge han ikke har barnevakt, da.. det har jo skjedd et par ganger)

Masse Lykke til Snusken, dette går nok kjempefint skal du se..
Vet at helsesøstre lett kan oppfattes som heksesøstre.. ( bra stavefeil?) men de mener det godt inni de rare hodene sine[8D]

Tusen takk for alle fine lange svar [:)] 
Det er jammen godt å ha en egen januarklubb!
Dere får meg i godt humør igjen alle sammen [:)] For det har vært en tung dag [:(]
Men jeg tror jeg får gjøre som Star 83 sier, prøve oss frem og så finner vi vel ut av det!
Nå er jeg i hvert fall klar over det og kan følge med for jeg trodde selvfølgelig alt var i orden siden gutten min bare smiler og sover godt!
Jeg visste ikke at det går an å ha melk uten næring så det var nytt for meg! Så jeg visste det var lurt å sette meg ned å skrive til dere her inne!
Vi er en god gjeng [:D]

Jeg skal holde dere oppdatert! Har fått ny time til veiing og sjekk av hodet 15 mai og i mellomtiden sjekker vi her hjemme med badevekten.

Når det gjelder hodet så står nok det i stil til kroppen vil jeg tro men det er jo bra de sjekker det! Han var 35 i hodet når han ble født.

Det er godt å høre at det er andre også som har små barn [:)]
Var det helsesøster som sa at du måtte begynne med tillegg?
Gir du tillegg hver gang etter du har ammet?

Da har han jo strekt seg 4cm rundt hodet da...
Håpe de syns det er ok når de skal måle igjen da!!![;)]
Litt rart å plutselig miste næring i melka da- for før dette har han vel lagt på seg normalt av bare pupp!?
Uansett,så ser han lille Eivind ut til å være en aldeles herlig gutt- skikkelig klaff laga der!!![:D]

Helsesøstera mi anbefalte å gi tillegg 2ganger om dagen, så han får ett flaske-måltid rundt middagstider, og et litt større et på kvelden..

Enkelte dager får han et lite måltid i tillegg til de to, - om jeg opplever at det er vanskelig å få det til å gå opp med amming og såre pupper[8D]

Ser du har fått mange gode råd. Vil bare gi deg en cyberklem jeg, og fortelle deg at dette her går bra[;)]

Takk takk Star 83 [:)] Eivind er en skjønn liten gutt ja! [:)] Han smiler til oss med en gang vi snakker til ham så jeg skjønnte ingenting i dag på helsestajonen..
Han la veldig godt på seg frem til 6 ukers kontrollen av bare morsmelk og han fikk bare skryt da av hvor våken og kontaktsøkende han var og da tenkte jeg ikke mer på at jeg ikke hadde nok til han!
Men vi skal nok klare å få vekta oppover igjen!
Jeg skal gjøre som du Fiorelina og begynne med mme to ganger til dagen, og så gi han litt velling på kvelden så får vi se hvordan det går..

Hesann Snusken!
Hvordan går det med lille prinsen idag da?
hva syns han om mme og evnt. velling nå da, er det suksess?

Back
Topp