3 fordeling

Mammatortuga

Forelsket i forumet
Ja fyr løs!!!!
Hva synes dere om 3 fordelings permisjonen.

Jeg kjenner jeg er ganske FORBANNA. Men det har jeg vært lenge på dette systemet.

Ja vi har en flott ordning med permisjon
Men la no oss få velge selv!!!!


Jeg kommer til å ta min periode og felles prriode.
Vi håper å bo i Spania i far sin periode i hvertfall deler av den . Har hus der nede dp er rimeligere for oss å bo der.
Så er planen min å ta 1 år fri.
Og dette er ikke mange som har muligheten til. Så vi er veldig heldig

Synes det er HELT grusomt å måtte sende barn i bjg når de er 7 og 8 mnd

Ammefri funker ikkw for alle!!
Og det er no en gang slik at
De er kvinner som føder og ammer barnet
Selvfølgelig skal pappa bli kjent med barnet han også. Og synes det er fint at de prøver å inkludere far mer.
Men la familier få bestemme selv!!!
 
Jeg har alltid ment at man skal få bestemme selv. Per i dag skulle det vært enklere å få overført permisjon til den andre, det er det jo dessverre ikke, så mange kvinner ender opp i ulønnet permisjon. Det er synd.
 
Funker dårlig for oss. Gruer meg til permisjon denne gangen, kun pga det blir så trøblete med tredelingen.
Blir å ta ulønnet..
 
Enig! Vi må få velge selv!
 
Det blir ulønnet på meg. Vår første var litt sen og var veldig baby da han var 7 mnd og jeg gikk tilbake i jobb da han var 8,5.

Og joda, loven sier rett på ammefri, men arbeidsgiver gidder ikke helt ordne til for det opplever jeg.

Jeg kom tilbake til det som opplevdes som en 150 % stilling som økte til over 200% etter en måned. Amming kunne jeg bare glemme.

Og når anbefalingene er å amme fullt til 6 mnd, ja da går de mot seg selv.
 
Jeg er fryktelig provosert av denne tredelingen og mener at man må få bestemme selv hva som passer best, samtidig som jeg er helt enig i at far skal ha permisjon. Men nå er det jo en gang sånn at det er noen biologiske forskjeller mellom mann og kvinne, og det er faktisk ikke en dans på roser å gå gravid, mannen kan ikke amme. Jeg kommer til å ta ulønnet permisjon noe som jeg mener er et steg mtp likestilling, ettersom det igjen går ut over min pensjon og inntekt. Jeg skulle også ønske at man kunne velge om man tok ut tre uker med permisjon før fødselen og hvis man kun tok ut en uke så kunne man ha overført de resterende to til etter fødselen, for hvis man har en jobb som enkelt kan tilrettelegges, hvis man har en kropp som fungerer 100%, hvis det ikke er fare for mor eller barns liv og helse så skjønner jeg ikke hva som er poenget med å gå hjemme og vente på fødsel.

Jeg synes det er merkelig at det på den ene siden anbefales å amme til barnet er ett år, og samtidig tvinge mor tilbake i arbeid lenge før det er gått ett år. Jeg synes det er merkelig at Erna Solberg ber oss kvinner føde flere barn, men samtidig gjør det vanskeligere å få et liv med små barn til å gå rundt.

Så, jeg håper nestemann tar flaske i motsetning til storebror som aldri, uansett hvor hardt vi prøvde, verken ville ta flaske eller sutt. Jeg håper jeg vinner i Lotto så jeg kan være hjemme med nestemann uten å bli økonomisk ruinert. Jeg håper far får en fantastisk permisjonstid når den tid kommer.

Vi kommer til å dra ut permisjonstiden med ferie, ulønnet og hvis det går rundt økonomisk ta med 80% fremfor 100%. Så frem mot termin blir det spinning og sparing, og jeg håper virkelig jeg får igjen på skatten!
 
Jeg er fryktelig provosert av denne tredelingen og mener at man må få bestemme selv hva som passer best, samtidig som jeg er helt enig i at far skal ha permisjon. Men nå er det jo en gang sånn at det er noen biologiske forskjeller mellom mann og kvinne, og det er faktisk ikke en dans på roser å gå gravid, mannen kan ikke amme. Jeg kommer til å ta ulønnet permisjon noe som jeg mener er et steg mtp likestilling, ettersom det igjen går ut over min pensjon og inntekt. Jeg skulle også ønske at man kunne velge om man tok ut tre uker med permisjon før fødselen og hvis man kun tok ut en uke så kunne man ha overført de resterende to til etter fødselen, for hvis man har en jobb som enkelt kan tilrettelegges, hvis man har en kropp som fungerer 100%, hvis det ikke er fare for mor eller barns liv og helse så skjønner jeg ikke hva som er poenget med å gå hjemme og vente på fødsel.

Jeg synes det er merkelig at det på den ene siden anbefales å amme til barnet er ett år, og samtidig tvinge mor tilbake i arbeid lenge før det er gått ett år. Jeg synes det er merkelig at Erna Solberg ber oss kvinner føde flere barn, men samtidig gjør det vanskeligere å få et liv med små barn til å gå rundt.

Så, jeg håper nestemann tar flaske i motsetning til storebror som aldri, uansett hvor hardt vi prøvde, verken ville ta flaske eller sutt. Jeg håper jeg vinner i Lotto så jeg kan være hjemme med nestemann uten å bli økonomisk ruinert. Jeg håper far får en fantastisk permisjonstid når den tid kommer.

Vi kommer til å dra ut permisjonstiden med ferie, ulønnet og hvis det går rundt økonomisk ta med 80% fremfor 100%. Så frem mot termin blir det spinning og sparing, og jeg håper virkelig jeg får igjen på skatten!

Note to self! Les gjennom FØR du publiserer, men sånn går det når man skriver et innlegg i affekt.

Mente selvfølgelig at det er et steg TILBAKE mtp likestilling. Og det skal ikke spinnes og spares (meg bekjent fører ikke iherdig spinning til økning på sparekontoen) det skal SPINKES OG SPARES ;)
 
Åh, hvor skal jeg begynne......

Tredelingen KAN nok funke for par hvor begge har 8-4-jobb. Det er jammen ikke alle som har. Og dette gjelder også de familier hvor en 6-7mnd gammel baby sover hele natten, ikke lenger ammes og har klart å løsrive seg såpass fra mammaen at 8-9 timer borte hver dag ikke gjør så mye. Da sitter vi igjen med GANSKE få familier.

Argumentet om at far skal få tid med barnet, blir også litt tynt etter min mening. For all del, jeg sier ikke at en forelder er viktigere enn den andre, men foreldrene har ulike roller i et barns liv gjennom hele oppveksten. All forskning tilsier at mor er svært viktig for barnet den første tiden, av mange årsaker jeg ikke skal begynne å ramse opp her. Kvinner og menn, mødre og fedre, har ulike egenskaper, hvor begge er viktige for både barn og samfunnet generelt. Likestillingsarbeid er kjempeviktig, men så lenge kvinners egenskaper ikke verdsettes på lik linje som menns, er vi like langt.

På den andre siden er jeg sterkt imot at staten skal inn i privatlivets sfære og regulere hva som er best for folk. Dette er SVÆRT individuelt!!!! Det jeg ønsker er en aksept for at folk flest er i stand til å se hva som passer dem best. Det skal være aksept for at mor tar hele permisjonen. Det skal være aksept for at far tar hele permisjonen. Det skal være aksept for at mennesker er og lever forskjellig, uten at NOEN har rett til å blande seg inn i deres avgjørelser angående permisjonsfordeling.
 
Note to self! Les gjennom FØR du publiserer, men sånn går det når man skriver et innlegg i affekt.

Mente selvfølgelig at det er et steg TILBAKE mtp likestilling. Og det skal ikke spinnes og spares (meg bekjent fører ikke iherdig spinning til økning på sparekontoen) det skal SPINKES OG SPARES ;)

Fort gjort. Tenkte med meg selv at det manglet et ord der, hvis ikke var jo alt resten helt ut av sammenheng..
 
Jeg fullammet minste til hun var 10 mnd, hun nektet å spise.. så skal gjøre som sistdu, ta ut ferien for å forlenge permisjonen.

Om jeg går sykemeldt ut svangerskapet slik som sist, så har jeg 10 uker jeg kan ha ekstra, så de skal jeg bruke til å forlenge permisjonen! :)
 
Note to self! Les gjennom FØR du publiserer, men sånn går det når man skriver et innlegg i affekt.

Mente selvfølgelig at det er et steg TILBAKE mtp likestilling. Og det skal ikke spinnes og spares (meg bekjent fører ikke iherdig spinning til økning på sparekontoen) det skal SPINKES OG SPARES ;)
Har alltid pleid å spinne sparekontoen min jeg. Nå er det fullt der inne :p
 
Vi har spart opp buffer til at jeg skal ta ulønnet. Syns godt far kan ha en egen kvote, men 15 uker er alt for høyt. Vi er 100% likestilte i forholdet og jeg har desidert best betalt jobb, men jeg VIL faktisk ha et friår med babyen. Jeg blir provosert over alle som skal mene at det er et steg tilbake for likestiling.
 
Tredelingen gjør meg forbanna. Frem til 1 januar var 80% permisjon et loophole til de mødrene som ikke ønsket å dra tilbake på jobb ved 7-8 mnd. Men så endra de fadervell den til 19 uker fedrekvote fra 1 januar, slik at man ikke får jobbet seg rundt diktator bestemmelsen :mad:

Hva i svarte var galt med at familiene fordelte selv slik som det passer dem? MÅ far og baby tiden starte fra 7 mnd? Er man er dårligere far om den tiden starter fra 10-11 mnd?

Regelendringene tar ikke hensyn til at familie er forskjellige. Det de sier er mange er selvstendig læringsdrivende, jobber i små bedrifter, eller rett og slett ikke ønsker å ta så lange fedrekvote.

Jeg har en på 10 mnd og starta på jobb igjen mandagen. Han er mye bedre rustet nå enn når han var 7 mnd. Da hadde han seperasjonsangst og slet veldig med søvnen. Når han møtte på nye situasjoner eller personer så han alltid etter meg «hva synes mamma?». Nå er han større og sterkere. Hadde aldri falt meg inn å dra på jobb når han var så liten.

Nei de har redusert mødrene til fødemaskiner. Mor skal gå gravid og få de slitsomme månedene med nattevåk og laging av rutiner. Når de er på plass, og babyen ikke trenger fullamming mer, da skal hun piskes tilbake på jobb. Så får far sjarmør etappen.

Fatter ikke hva politikeren tenker med :eek: dett er ikke likestilling, men tvang. Og hat av at mødre i mange tilfeller ønsker mest mulig tid med sin lille

Skjer ikke at jeg drar tilbake på jobb etter bare 7 mnd med denne. Skal spare på ferie i år, og spe på. Pluss ulønna
 
Jeg tror jeg fortsatt ikke har hørt om en eneste ammende mor som liker den nye ordningen, jeg :p

Vi ender nok også opp med å ta 100% + ferie + ulønnet perm (det lønner seg fremfor 80% når far har best betalt jobb). Jeg gjorde det sist også, men nå blir det jo enda mer ulønna perm. Og jeg syntes det var dritskummelt å være i ulønna perm, for da mister du alle sykerettigheter om du skulle være så uheldig å bli syk. De får du ikke tilbake før du har jobba 4 uker.

Synes det er helt hårreisende at det ikke er OK at man kan få være hjemme med barnet sitt 10-12 mnd hvis man ønsker det. Den tiden får man aldri igjen, og jeg tror det er suupert for ungen å få den tiden sammen med mor og far. Min personlige mening er at et barn ikke har noe i en barnehage å gjøre 9 måneder gammel. Jeg er sjeleglad for at vår kunne være hjemme til 16 mnd alder og at vi sannsynligvis også nå har mulighet til å gjøre noe lignende. Det er det ikke alle som har..
 
Aner ikke hva vi gjør. Vi tjener begge godt, og arbeidsgiver dekker slik at vi får tilsvarende full lønn i permisjonstiden om NAV sine satser ikke gir oss 100%. Men dette betyr et forholdsvis stort tap ov vi tar ut 80% lønn, og vi bør uansett ta 100% lønn og heller spare til ulønnet. Har en mild og snill mann, så tviler ikke på at barnet får det fint med ham, og vi bor ganske nær jobb, så praktisk sett kan han jo komme innom for amming, men skal hans dager da måtte bindes til å alltid stille der på gitte tidspunkt på dagen?

Og jeg fungerer dårlig med lite søvn, så fortsatt matte-amming og jobb vil nok fungere dårlig.

Og er jo alt for tidlig i svangerskapet til offentlig å engasjere seg for slikt når en aldri har brydd seg før
 
Her går det altså greit, taper litt lønning på mannen. Ellers greit. Mannen gler seg, eg gruer litt til å skulle slippe taket. Men eg jobber ikke 100 %, så har fri 2 dager i uken. Det klaffer også godt med at far kan ta ut ferie for og forlenge permisjonen. Men dette blir uvant. Har gått hjemme med barna i 2 år tidligere då eg ikke jobbet så dem startet sent i barnehage. Nå er det andre boller, med jobb som eg trives i. Eg tar hele fellesperioden, han tar sine uker. Vi må velge 100 lønn, ellers ryker huset. Så synd miste 10 uker av den grunn:banghead: Eg ammer då ikke, så slipper tenke på dette. Så det er jo en av grunnen for at dette blir enklere for oss.
 
Slik det er i dag er det for lite valgfrihet til foreldrene. Synes fedrekvoten kunne gått tilbake til 10 uker og at det skulle vært lettere å søke om overføring til den andre forelderen om nødvendig. I tillegg synes jeg barselperioden ikke skulle talt med i mors kvote, og det skulle ikke begynt å gå av mors kvote før barnet faktisk ble født.
 
Nå har jeg ingen erfaring siden dette eventuelt blir vårt første barn. Men må innrømme at jeg gruer meg litt til akkurat dette når jeg leser om hva anbefalingene er, og at dette er stikk i strid mot dette. Også når jeg leser hva folk med barn og erfaring skriver. Tenker det ville vært best om hver familie kunne bestemt selv, ingen familier er 100% like, så er veldig dumt at de mener en løsning skal passe alle!
 
Slik det er i dag er det for lite valgfrihet til foreldrene. Synes fedrekvoten kunne gått tilbake til 10 uker og at det skulle vært lettere å søke om overføring til den andre forelderen om nødvendig. I tillegg synes jeg barselperioden ikke skulle talt med i mors kvote, og det skulle ikke begynt å gå av mors kvote før barnet faktisk ble født.
Helt enig! Siden de 6 av ukene til mor MÅ tas rett etter fødsel så burde de vært utenom resten. Og far kunne gjerne hatt flere uker, men ikke på bekostning av mor. Det er jo bedre for barnet om foreldrene selv kunne bestemt, det er jo barnets tid.
 
Helt enig! Siden de 6 av ukene til mor MÅ tas rett etter fødsel så burde de vært utenom resten. Og far kunne gjerne hatt flere uker, men ikke på bekostning av mor. Det er jo bedre for barnet om foreldrene selv kunne bestemt, det er jo barnets tid.
Nemlig!
 
Back
Topp