3 blir plutselig 5

evlak

Forelsket i forumet
Har tenkt en stund på om jeg skal lage meg en dagbok, så nå gir jeg det et forsøk.

Jeg er snart 28 og mannen er etterhvert 35. Vi har en sønn på 6 som ble til etter noen prøverørsforsøk. Vi har prøvd litt til og fra med nye forsøk etter sønnen vår, med en god pause på over to år. I juletider i fjor bestemte vi oss for at vi nå var klar for siste offentlige forsøk. Nervepirrende og spente var vi. I mars var tiden inne, jeg reagerte greit på medisinene, mannen hadde klart å slutte og røyke og egguttaket gikk veldig greit. Tre egg klarte seg til innsettingsdagen, og vi fikk selv velge om vi ville fryse to og sette inn et, eller fryse et og sette inn to. Mannen var veldig klar for å sette inn to, jeg følte også for å øke sjansen for å bli gravid denne gangen med de få prosentene. Det ble satt inn to. Jeg hadde ikke tro på at begge skulle feste seg, da vi har satt inn to egg ved flere av forsøkene som har blitt negative. 1 april 2017 lyste testen "gravid 2-3". Lykke og full jubel! Men kunne det være to da, siden testen slo ut med 2-3 allerede på 4+0!? Ultralyd tre uker etterpå, der så vi klart og tydelig et foster med hjerteslag. Men vi så noe til, noe som ikke legen kunne si hva var.. enten var det litt væske som lå igjen etter uttaket, eller så kunne det være et foster til. Pga ferie måtte vi vente nesten 4 uker til før ny ultralyd. Stemningen var til å føle på! Først så vi en kjempeflott skapning som viftet med armer og ben, og jammen meg, plutselig dukket det opp en til! Jeg som hadde slått meg til ro med at det var en ble ganske satt ut

Nå er jeg 21+1 på vei med tvillinger, en gutt og ei jente. Helt etter 6 åringens ønsker og gjettinger. Og som han sier så fint "mamma, nå blir vi også endelig fem i familien" ❤️
 
Så gøy å høre at dere endelig har lykkes,og med dobbel lykke etter en lang vei! Hvordan er formen din? Er du i jobb ? Du kjenner vel kanskje liv ifra begge to nå når du er kommet et stykke på vei ?:)
 
Så gøy å høre at dere endelig har lykkes,og med dobbel lykke etter en lang vei! Hvordan er formen din? Er du i jobb ? Du kjenner vel kanskje liv ifra begge to nå når du er kommet et stykke på vei ?:)
Formen er fin når jeg har fornuft til å ta det med ro :) Jeg er fullt sykemeldt nå, og det har virkelig hjulpet på bekkenet og formen. Nå er det mye liv ja :) veldig kjekt!
 
Formen er fin når jeg har fornuft til å ta det med ro :) Jeg er fullt sykemeldt nå, og det har virkelig hjulpet på bekkenet og formen. Nå er det mye liv ja :) veldig kjekt!
Høres lurt ut med full sykemelding da ja. Nyt det ;)
 
Føler meg liksom litt mer avslappet i forhold til alt vi trenger av utstyr og slikt denne gang, enn jeg husker fra forrige gang. Men jammen meg, nå har vi vogna på plass (utenom baggene), vi har ei 80x80 lekegrind etter gutten som vi kommer til å bruke som seng på vårt soverom, vi har ei vogge fra sist, nå i dag fikk jeg tak i ei billig 1x1m lekegrind til å ha i stua, stellekommode med badebalje fant jeg på kampanje i dag (og siden mormoren ville spandere den så ble den kjøpt i dag) og vi har arvet et annet stellebord som skal stå på det andre badet slik at vi slipper å bære med oss to stk opp hvis de trenger ny bleie når vi er nede. Bæresjal har jeg også kjøpt brukt, har to hjemmesydde mei tai'er fra sist og har jo blitt litt handling av klær også de siste to ukene. Nå gjenstår nesten bare bilstoler, vognbaggene og ellers sånne "småting" som dyner etc. Men jeg kjenner på formen at det er tungt å bare gå en liten time i butikker, så jeg må nok få ordnet det meste i løpet av de neste 2-3-4 ukene.
 
Å! Som jeg har ventet på at du skal lage dagbok! [emoji3]Endelig!
Gleder meg til å ta følge med deg gjennom graviditeten, fødsel og småbarnslivet. Kjekt å være flere med to gullklumper i magen [emoji176][emoji176]
 
Jeg er veldig glad i å strikke, og til nå har jeg strikket 4 rumpers, en body, ei bukse, julekjole og juleromper, og er nesten ferdig med en av to kjøreposer.

Har også notert meg ned at jeg vil strikke tepper, ammeinnlegg i ull, luer, strømper/tøfler, dress til soving i vogn, og så har jeg en storebror som har ønsket seg genser med star wars motiv Blir spennende å se hvor langt på lista jeg kommer.
 
Ah, uke 24 i dag! Neste del-mål; uke 30.

Ny ultralyd-sjekk om fire dager. Gleder meg til å se dem igjen og håper alt står like bra til som sist :)

Eldstemann har startet i første klasse nå, så nå får jeg noen timer hver dag helt for meg selv hvor jeg virkelig kan slappe av og ruge. Kjenner at det skal bli godt, da kroppen gir en del signaler om å roe ned og slappe av. Vondt bekken, og trøttheten er tilbake etter fire/fem uker fravær.
 
Hvordan har det gått på ultralyd i dag? [emoji5][emoji171][emoji170]
 
Ultralyd overstått. Babyene har det helt topp og ligger begge to 8% over gjennomsnittet i vekst. På informasjonen jeg hadde fått stod det at de skulle måle livmorhalsen for å ha et utgangspunkt til evt kontroller senere, men egentlig så har de visst gått bort i fra å gjøre det regelmessig. Men siden jeg spurte etter det og har noen kynnere innimellom så var terskelen lav for å ta en sjekk. Og legen målte, og målte og målte og målte. Mannen var først til å kommentere etterpå at han ble litt urolig og stresset av det. Legen virket ikke helt avslappet i forhold til lengden, men etter en del målinger var hun fornøyd og selv om den nok er litt i korteste laget så var den lang nok til at vi ikke måtte gjøre noe. Så jeg fikk reise hjem, men med klar beskjed om at terskelen for å ringe inn hvis kynnerene er regelmessige, ikke gir seg ved avslapping og evt blødninger er veeeldig lav. Klarer ikke helt å sortere tanker nå etterpå, får jo en veldig trang til å virkelig gjøre alt klart, pakke fødebagen og ta det heeeeelt med ro. Men jeg skal ruge en del uker til, det har jeg bare bestemt!! Og som hun sa legen også, at kynnere skal jeg jo ha, men jeg må være obs på regelmessige og kynnere som ikke gir seg når jeg roer ned.
 
Gratulerer med vel overstått ultralyd og store og flotte babyer! Virker som mine også er litt over snittet uten at jeg fikk noen prosent. High five! [emoji3]

Så bra du spurte om å sjekke lengden på livmorhalsen!! Syns det er trist de ikke gjør det rutinemessing lenger [emoji53]
Hun brukte en evighet på å måle hos meg også, og måtte ha inn en annen jm til for å sjekke (da holdt jeg på å svime av pga ligget for lenge, så kontrollen var plutselig over).
Virker som det kanskje er vanskelig å måle? Sa dem hvor lang den var?
Fikk du beskjed om å ta det med ro? Og snakket de om lungemodningsprøyter og slikt?

Jeg fikk også angst og frykt for at babyene skulle komme altfor fort etter forrige kontroll.. Men etter å ha fått roet ned en ukes tid har jeg troa på at dette ikke er noe kritisk. Siden de ikke la deg inn så kommer dette til å gå helt fint. Bare sørg for å hvile mye, just in case.

Du og jeg skal ruge MANGE uker til! Vi skal komme langt over 30 uker og helst godt opp mot 37.
Vi får bare knipe igjen [emoji8]
 
Hun skrev opp målene på ultralydarket, 29-31mm. Grensa for å bli lagt inn for lungemodningssprøyte og observasjon var 25mm. Fikk igrunnen ikke noe direkte beskjed om å ta det med ro, annet enn at hun lurte på om jeg var sykemeldt, og det er jeg jo. Og at jeg roer ned hvis jeg får kynnere, slik at de roer seg. Jeg er egentlig roligere allerede, men kjenner litt på det at jeg vil få alt på plass.
Godt pakken fra mimmis er på vei nå med bilstoler og madrass til lekegrinden Tenkte å sjekke ut dyner og litt sånn på princess og forhøre meg hvor mye rabatt vi får der gjennom TFF. Ser det bare står "opptil 50%" på medlemsnettet. Som jeg sa til mannen, jeg vet du klarer å ordne det hvis jeg plutselig havner inn, men jeg vil jo veldig gjerne ordne det selv og ha litt kontroll
 
I morgen kommer bilstoler og lekegrind pluss litt andre småting levert på døra. Gleder meg! Spørs om jeg klarer å la være å montere ting særlig lenger nå. Føler en ganske stor trang til å gjøre klar soveplass og diverse slike ting. Mon tro om det er for tidlig å vaske klærne og slikt.
 
Vi ligger så utrolig likt vi!
Nå er livmorhalsen vår like lang også. Min ble også målt til ca 3cm i dag og jeg har jobb-nekt. Dette skal gå så fint. 3cm er innenfor normalen, og tar vi det forholdsvis med ro så vil barna våre bli inni magehuset i lang lang tid! [emoji5]
Og vi får også levert pakke med bilstoler, vogn og annet stæsj fra mimmis i morgen! [emoji3] Jeg er også glad for å ha hvertfall det viktigste på plass. Men husk på det at om de blir for tidlig født så blir jo vi mammaene og babyene liggende på sykehus en god stund. Og mannfolka vil absolutt få til å gjøre klar heimen til vi kommer hjem.
Men som sagt så skal jo disse barna kose seg og vokse en god stund til [emoji8]
 
Hvor stor lekegrind kjøpte du?
 
Vi ligger så utrolig likt vi!
Nå er livmorhalsen vår like lang også. Min ble også målt til ca 3cm i dag og jeg har jobb-nekt. Dette skal gå så fint. 3cm er innenfor normalen, og tar vi det forholdsvis med ro så vil barna våre bli inni magehuset i lang lang tid! [emoji5]
Og vi får også levert pakke med bilstoler, vogn og annet stæsj fra mimmis i morgen! [emoji3] Jeg er også glad for å ha hvertfall det viktigste på plass. Men husk på det at om de blir for tidlig født så blir jo vi mammaene og babyene liggende på sykehus en god stund. Og mannfolka vil absolutt få til å gjøre klar heimen til vi kommer hjem.
Men som sagt så skal jo disse barna kose seg og vokse en god stund til [emoji8]
Hvor stor lekegrind kjøpte du?
Vi gikk for en seks-kantet til å ha i stua :) på soverommet skal vi ha storebror sin, den er 80x80.

Ja, jeg har full tro på at mannen fikser hvis det blir nødvendig, men så er det det med å ha kontroll og ikke føle at man legger alt over på noen andre. Jeg jobber veldig med akkurat den tanken for tiden. Ikke lett å la husarbeid og alt hvile på mannen, selv om jeg vet jeg har god grunn for det.
 
Ah, bilstoler i hus!

Føles veldig bra ut med det som begynner å bli klart.

Men, en ting som har kvernet i hodet mitt etter ultralyden på onsdag. Når bør en tvillinggravid ha klart en sykehusbag!? Noen erfaringer eller meninger? Tenker på en bag med et skift eller to til meg og toalettsaker. Sånn i tilfelle innleggelse.. ikke nødvendigvis en like innholdsrik bag som "fødebagen".
 
Ah, bilstoler i hus!

Føles veldig bra ut med det som begynner å bli klart.

Men, en ting som har kvernet i hodet mitt etter ultralyden på onsdag. Når bør en tvillinggravid ha klart en sykehusbag!? Noen erfaringer eller meninger? Tenker på en bag med et skift eller to til meg og toalettsaker. Sånn i tilfelle innleggelse.. ikke nødvendigvis en like innholdsrik bag som "fødebagen".

Hurra for bilstoler på plass! [emoji3][emoji1360]

Det begynte jeg å tenke på i dag også [emoji53] Tror de fleste begynner å ha klart fødebagen i uke 25-30 med tvillinggraviditet (var det jeg leste på fb). Kommer jo helt ann på hvordan svangerskapet er da.
Tenker jeg også snart skal gjøre klar en liten bag, just in case. Og vaske baby-klærne snart også.
 
Hurra for bilstoler på plass! [emoji3][emoji1360]

Det begynte jeg å tenke på i dag også [emoji53] Tror de fleste begynner å ha klart fødebagen i uke 25-30 med tvillinggraviditet (var det jeg leste på fb). Kommer jo helt ann på hvordan svangerskapet er da.
Tenker jeg også snart skal gjøre klar en liten bag, just in case. Og vaske baby-klærne snart også.
Jeg er 25 uker i morgen. Da er det jo innafor å ha en liten bag klar. Så kan den evt være med i bilen de gangene jeg skal inn på sykehuset på ultralydkontroller. Vi har en time kjøring hver vei, så kan være greit om mannen slipper tur/retur for å hente slike ting. Jeg klør så i fingrene etter å sette opp lekegrind og seng. Skal prøve å drøye det til søndag. Hehe. Har også tenkt tanken på å vaske opp klærne. En del har ligget i seks år, så det trenger kanskje to runder også.
 
Hihi, da slo redebyggingen inn for fult. Nå står lekegrinda i stua klar, stellekommode er montert og klar for å fylles med klær og diverse og senga er montert og satt på vårt soverom. Mannen er veldig opptatt de neste to helgene, så da får jeg veldig mye alenetid på kveldene i tillegg til hverdagene og kan bruke noe av den tiden på å vaske opp klær og dille med enda mer redebygging <3 og så er det jo noe med det og sitte å se på mannen montere alt dette til de små da, blir jo nesten litt nyforelsket i hele mannen <3
 
Back
Topp