Jeg tenker dere må være tydelige på at det er dotid, og at dere vet at det er lenge siden han har tisset. Selv om han har sagt ifra før, er det ikke unormalt at de slutter å si ifra når det skjer mye annet i livet, feks at man blir storebror
Jeg ville gjort noe for å øke motivasjonen til å være på badet. Slenger ut forslag, så kjenner jo du han best og vet om noe kan appellere til han:
En liten White board tavle på badet hvor han kan sette strek hver gang han tisser
Tisse i potte og få være med å helle tisset i do
Noen nye bøker/dounderholdning som bare får være på badet
Ha potta tilgjengelig i stua, om han bruker det
Gi mye skryt hver gang han blir med frivillig
Finne på noe magisk som er inne på badet, feks et usynlig tre hvor dere kan plukke ned godteri og spise. Sjokolade, jordbær, is eller noe annet. Bare på liksom altså. Eller kanskje det bor et lite troll under vasken som dere må "mate" med litt pølse før han kan tisse.
- fange han og kile og tulle litt før dere bærer han på do kan også funke.
Ved uvilje til å gå på do, er likevel det som fungerer aller best på min 2åring å si ifra på forhånd og deretter sette på en timer på telefonen med nedtelling på 2 minutter. Da sier jeg, nå skal vi snart på do. Når hanen galer (har hanegalealarm for moro skyld) betyr det at det er dotid.
Jeg kan også vise tydelig med hendene at det som skal skje er nummer 1:gå på do. Og nummer 2: leke sammen.
Det går greit her nå, men vi kunne særlig ikke se tv om det var lenge siden dobesøk før. Da sa jeg bare at det var dotid før vi kunne se tv, og siden lysten til å se tv er såpass stor, var det god nok motivasjonsboost.
Er det lenge siden dette begynte? Typ noen uker eller flere måneder?