3-åring livredd for å bæsje

Maroel

Flørter med forumet
Hei! Jenta vår på 3,5 år er livredd for å bæsje. Det er veldig lenge siden hun har opplevd å ha hard avføring da hun har gått på Movicol i snart 2 år.
Likevel blir hun fremdeles redd når hun kjenner at det begynner å presse på, og setter seg på gulv eller stol og gynger frem og tilbake i forsøk på å holde det igjen, samtidig som hun gråter fordi hun er redd det kommer.
Når hun bæsjer spør vi henne etterpå om det var vondt, men det er det visst aldri, så det er nok «bare» psykisk nå..
Hun er egentlig ferdig med bleie sett bort fra at hun ikke vil bæsje på do (hun får det heller til i bleie enn på do, dvs. det kommer jo tilslutt..)

Leger og helsesøster sier bare at det går seg til etter hvert, men etter et par år med å se på at jenta vår har det sånn som dette begynner vi å få nok. Noen som har noen tips eller erfaringer til hva vi kan prøve?

Dette er kanskje ikke pedagogisk riktig, men mnstemann her fikk en overraskelse hver gang han bæsjet i kanskje en mnd. Etter det gikk det helt fint, han var nesten tre år da og hadde ikke slitt med avføring siden han var ett- ett og et halvt år :)

Sånne medisiner gir ofte magevondt. Ikke sikkert det er selve bæskingen Hu er redd for, men smertene på vei ned. Har en med refluks og kronisk forstoppet. Den største bivirkningen har vært magevondt. Han sier ifra at han har veldig vondt i magen rett før han må på do. Han sier det går over når han får gått på do så virker veldig som det er det at det kommer nedover som gjør vondt. Vært medisin fri siden romjula og lite vondt nå. Men han trenger det ikke lengre.

Min datter var sånn i den alderen også. Hun hentet alltid en bleie og ville ha den på for å bæsje i den. Ikke pedagogisk riktig, men til slutt når jeg så det absolutt pressa på jeg bare tok henne på do. Satt foran henne og måtte holde henne. Hun gråt mye. Men når bæsjen først kom så ropte jeg skikkelig glad og entusiastisk og sa ting som "jammen se der da!!! Der bæsjer du!!" altså smørte på med å være glad :hilarious:
Da stoppa hun å gråte og så ned og da var det ikke skummelt lenger. Etter noen ganger på den måten så synes hun det var gøy og brukte aldri bleie mer :)

Alle barn er forskjellig. Prøvd doring eller potte f. Eks? Belønning system for å bæsje på do?

Back
Topp