3 år og slår

Mekanikerfrue

Glad i forumet
Januarlykke 2020
Jenta vår ble 3 år i januar. Hun har vært sen i utvikkling av språk pga tett ører og vi ble ikke tatt seriøst før hun var 3 år på dette.
Det ble oppdaget da hun var 2 år og uten særlig språk.
Har også nyoppdaget epilepsi

Siden februar og en ordenltig rens av ørene i narkose kommer ord og settninger på løpende bånd. Men det dette har hun også begynt å slå. Og hun slår så sykt hardt, og bare meg. Slår aldri far eller besteforeldrene.
Noen ganger sier hun ifra før hun slår, andre ganger ikke. Jeg prøver å late som ikke noe da hu slår meg men de gangene hun slår meg i ansiktet er det umulig å late som ikke noe..
igår slå hun så hardt att det var vanskelig å ikke bli sint. Men behersker meg selvsagt, setter meg ned med henne, forklarer att hun heller skal kose og att jeg blir lei meg om hun slår. Hun virker til å skjønne att det er vondt men hun syns det er gøy. Slår og ler…

Noen tips? Med en liten bror eller søster på vei vil vi gjerne ha vekk dette med slåing. Hun fyller 4 da jeg har termin.
 
Når min har hatt perioder med slåing har jeg rett og slett sagt at det er lov å bli sint, men det er ikke lov å slå. Det gjør vondt å bli slått og man kan skade noen mer enn man har tenkt. Så sier jeg at mamma kommer ikke til å sitte her å bli slått, så går jeg bort fra situasjonen. Om det er riktig eller ei vet jeg ikke men her er det det eneste som har funket for å bryte ut av mønsteret.
 
Også i situasjoner hvor han har kranglet med lillebroren sin har jeg observert at han til tider kan respondere på slåing fra han ved å si "nei nå går jeg bort" osv. Selvom det fortsatt oftest ender i en stor fysisk krangel- berømmer jeg han når han velger å forlate situasjonen og tenker det er noe han har tatt med seg videre fra erfaringene når han har slått meg.
Så er jeg selvfølgelig alltid tilgjengelig med åpne armer og trøst når sinnet går over og han er mottakelig for det.
 
Jenta vår ble 3 år i januar. Hun har vært sen i utvikkling av språk pga tett ører og vi ble ikke tatt seriøst før hun var 3 år på dette.
Det ble oppdaget da hun var 2 år og uten særlig språk.
Har også nyoppdaget epilepsi

Siden februar og en ordenltig rens av ørene i narkose kommer ord og settninger på løpende bånd. Men det dette har hun også begynt å slå. Og hun slår så sykt hardt, og bare meg. Slår aldri far eller besteforeldrene.
Noen ganger sier hun ifra før hun slår, andre ganger ikke. Jeg prøver å late som ikke noe da hu slår meg men de gangene hun slår meg i ansiktet er det umulig å late som ikke noe..
igår slå hun så hardt att det var vanskelig å ikke bli sint. Men behersker meg selvsagt, setter meg ned med henne, forklarer att hun heller skal kose og att jeg blir lei meg om hun slår. Hun virker til å skjønne att det er vondt men hun syns det er gøy. Slår og ler…

Noen tips? Med en liten bror eller søster på vei vil vi gjerne ha vekk dette med slåing. Hun fyller 4 da jeg har termin.
Tenker at du i alle fall ikke skal late som ingenting! Du må si fra til henne, uten hyl og skrik, men si at det ikke er lov å slå, at det gjør vondt. Fjern henne fra situasjonen hvis hun ikke slutter ved å plassere henne litt bort fra deg eller gå vekk selv.

Du skal ikke akseptere å bli slått, selv om det er helt normalt for barn å slå litt både for å teste og fordi de er sinte og frustrerte. Vi må sette grenser for dem. Det er ingen Quick fix, du kan gjøre alt rett og de vil fortsatt slå innimellom til de vokser det av seg. Likevel må vi si fra til dem når det ikke er grei oppførsel. Når hun er rolig etterpå bør du snakke med henne, spørre hvorfor hun slår, og forklare igjen at dette ikke er greit og at det gjør vondt. Fortell henne at dere skal jobbe sammen for at hun skal lære å ikke slå og spør hva hun selv tenker. Selv om kanskje hennes språk er litt sent pga øreproblemer, så forstår barn ofte mye mer enn det de kan si selv, og er sikker på hun forstår hvis du snakker med henne feks ved leggetid når de ofte er roligere.
 
Back
Topp