3 år og søvn.

Bygdekjerring

Flørter med forumet
Jeg har en 3 år gammel gutt som er over gjennomsnittet skriv. Han er i farta hele dagen. (Ikke adhd, kan fint konsentrere seg i barnehagen)
Men han har alltid slitt med søvn. Han våkner aldri uthvilt. Han står opp 4:30-5 og legger seg syv. Han sover ikke på dagen. Er ofte vanskelig å legge. Helt hyper og det kan ta lang tid å få roer ned eller sove.
Vi kan ha rolige aktiviteter hele formiddagen, eller komme rett fra fortball trening klokka 18:30 ingen forskjell.

Att e tre åring sover 9 timer i døgnet KAN jo ikke være bra?

Jeg har prøvd alle råd og triks i boka, men jeg kan ikke akkurat stripse han fast i senga heller.
Noen som har flere tips for å få han til å sove mer og bedre?

Kanskje ikke vil fungere, men vi begynte å bruke sånn klokke for barn som viser om det er dag og natt i den alderen. Måtte ligge i senga og hvile til klokka var 06. Det endte med at han til slutt vendte sge til å sovne igjen om han våkna rundt 4-5. før det insisterte han på å stå opp, også kunne vi etterhver justere den til å vise morgen fra 06:30.
Vil isåfall anbefale den klokka som har to bilder av en kanin.
Hos oss sov en voksen ofte i gjesteseng på rommet hans i den alderen fordi jeg hadde liten baby oppi dobbeltsenga og det ble trangt. Det gjorde det kanskje enklere å legge seg for å sove videre, men kan ha vært tilfeldig.

Kanskje ikke vil fungere, men vi begynte å bruke sånn klokke for barn som viser om det er dag og natt i den alderen. Måtte ligge i senga og hvile til klokka var 06. Det endte med at han til slutt vendte sge til å sovne igjen om han våkna rundt 4-5. før det insisterte han på å stå opp, også kunne vi etterhver justere den til å vise morgen fra 06:30.
Vil isåfall anbefale den klokka som har to bilder av en kanin.
Hos oss sov en voksen ofte i gjesteseng på rommet hans i den alderen fordi jeg hadde liten baby oppi dobbeltsenga og det ble trangt. Det gjorde det kanskje enklere å legge seg for å sove videre, men kan ha vært tilfeldig.
Prøvd begge deler :)

Jeg har skrivd en ganske lik post for noen år siden selv, med barn som aldri fikk nok søvn og aldri var uthvilt. Helt pyton. Fikk diverse utredninger for å prøve å se om det var *noe* som kunne fikses, men alt var på stell. Nå nærmer barnet seg 6 år, og her begynner det endelig å bli litt bedre. I årene mellom har han gradvis fått til å sove litt lengre på morgenen. Jeg føler ikke det har løsna helt hos oss, men vi nærmer oss.

Så jeg har lite direkte tips og mer en beskjed om at det blir bedre på sikt. Vi har hatt fokus på en god leggerutine, så når vi starter med rutinen er det bare å fortsette for å roe ned, og så sovner man.
Og at det har vært viktig å få ungen i seng før han bikker helt over, så at man ikke begynner å pushe legginga for det fører bare til at underskuddet blir større. Jeg tror vi fortsatt måtte legge ca kl 18-18:30 ved treårsalderen, og først nå er vi kommet itl 19:15 når han er fem. For om den indre klokka sier det er morgen kl 05 uansett når man legger seg er det greit at legginga skjer tidlig nok.

Vi begynner 18.. på de verste dagene holder vi på til 22-23.. jeg kan ikke begynne seinere, for han er for trøtt etter halv syv. Det er så utrolig frustrerende

Back
Topp