3 år og bleie....

Luckie

Elsker forumet
Gutten min på 3 år bruker bleie enda. Men det er en kamp å få han til å skifte bleie om han har bæsjet eller tisset for den saks skyld.

Han gjemmer seg når han bæsjer også så jeg vet når han gjør det. Spør om han skal på do eller potte men er ikke snakk om!

Han skjønner greia med å gå på do osv og kjenner når han må tisse eller bæsje men han gidder bare ikke si fra.....det hender han sier ifra de gangene han har gått med truse men da bare når han skal tisse. Bæsjer gjør han bare i trusa da...[&o]

Jeg er så lei nå for det er en eeeeeeevig kamp å få han til å skifte, jeg må dra han hylende etter meg [:o]

Hva skal jeg gjøre??? Tenker å bare kuttene bleiene i jula.....gjøre kort prosess så han skjønner at han bare måå slutte....eller?!

Eg syns 3 år e stort nok te å slutta uansett.
Folk snakke ofte om at de må vera "klare".
Ein 3åring e klare.

Så.. eg hadde bare kutta ut heile bleiå.
Som regel tar det ikkje mangen uhell/dager før de e tørre.

ORIGINAL: Niiiitah87

Ein 3åring e klare.

Jeg tenker også at han er såpass stor nå og han da er klar.

Virker som han tisser og bæsjer i bleia fordi det er lettest. Han gidder jo ikke si fra selvom jeg minner han på det osv...

Prøvd med belønningssystem men det funker ikke på han.....da bare løper han på do og skal tisse ti ganger på 5 min for å få en ting... han gjør det da bevisst for å få noe...

Ein 3åring e klare.

Jeg må si meg uenig her.. Barn som blir "tvunget" til å slutte med bleier før de er "klare" for det kan faktisk få store problemer. Har jobbet mange år i barnehage og sett nok av eksempler der foreldrene krever at barna skal f.eks bæsje på do og ikke få lov til å ha på bleie, men de får det ikke til, noe som kan ende opp i magesmerter og forstoppelse og skam for barnet. Jeg syns det er bedre å ta det gradvis, kanskje samarbeide med barnehagen om dette om han går der? Helsesøster kan også være en person å snakke med om slikt for å få råd om hva man kan gjøre for at barnet skal slutte med bleie. Menge barn er også "redde" for selve doen. Et belønningssystem kan være løsningen for noen, eller å gjøre selve do-situasjonen til noe trivelig. Og ikke redsel og skam. Det er nå i alle fall min mening :) Skjønner det er fortvilende og man gjerne vil at barnet skal slutte, men det kan ikke være under tvang..

ORIGINAL: Mazarin

Ein 3åring e klare.

Jeg må si meg uenig her.. Barn som blir "tvunget" til å slutte med bleier før de er "klare" for det kan faktisk få store problemer. Har jobbet mange år i barnehage og sett nok av eksempler der foreldrene krever at barna skal f.eks bæsje på do og ikke få lov til å ha på bleie, men de får det ikke til, noe som kan ende opp i magesmerter og forstoppelse og skam for barnet. Jeg syns det er bedre å ta det gradvis, kanskje samarbeide med barnehagen om dette om han går der? Helsesøster kan også være en person å snakke med om slikt for å få råd om hva man kan gjøre for at barnet skal slutte med bleie. Menge barn er også "redde" for selve doen. Et belønningssystem kan være løsningen for noen, eller å gjøre selve do-situasjonen til noe trivelig. Og ikke redsel og skam. Det er nå i alle fall min mening :) Skjønner det er fortvilende og man gjerne vil at barnet skal slutte, men det kan ikke være under tvang..

Ikke så enkelt å få bhg å samarbeide her siden de fleste der alt går på do på hans avdeling.....de prøver å spørre han men som regel sier han nei.... han sier fra rett etter han har bæsjet i bleia som regel...

Det er som å høre om min 3 åring Gullstjerna. Har det på akkurat samme måte[8|]

ORIGINAL: Gullstjerna

ORIGINAL: Mazarin

Ein 3åring e klare.

Ikke så enkelt å få bhg å samarbeide her siden de fleste der alt går på do på hans avdeling.....de prøver å spørre han men som regel sier han nei.... han sier fra rett etter han har bæsjet i bleia som regel...

Jeg syns nå ikke det er noe grunn til å ikke kunne samarbeide om bleieslutt fordi om de andre ungene på avdelinga går på do.. Jeg hadde villet tatt dette opp med ped-leder eller kontaktperson for barnet og forklart situsjonen slik at dere kan komme frem til en løsning som passer for gutten din, er jo verdt å prøve ulike ting [:)] 

Sølvstjerne-ark på kjøleskapet.
Bæsj = 1 sølvstjerne
Tiss = 1 sølvstjerne
9 sølvstjerner = en leke / ting de får / noe de får gjøre.

La han også få sølvstjerne hver dag han kommer hjem fra barnehagen hvis han har vært på do der.

Virket bra her.

Sånn var det også her i huset med 3 åringen vår..Vi orket ikke stresse med det, så bare at det førte med seg usikkerhet. Så vi ventet til han kom å sa fra selv om at han ville ta av bleien, og etter den dagen har han nesten ikke hatt uhell..Kan telle uhellene på 1 hånd..Men brukte litt lengre tid med bæsjingen, 14 dager lengre ca..Han ba om å få på bleien når han skulle bæsje.Men etterhvert som han ble mer selvsikker, bæsjet han også i do.. Vi begynnte å innføre pottetrening rundt 2 årsalderen med klistermerkebelønning, men har hele tiden vært bevisste på å følge hans tempo.

ORIGINAL: AB

Frustrerende [&o]

ORIGINAL: AB

Sånn er det her også...tar tida til hjelp jeg, ho kjenner selv når hun er klar.

Ein 3åring e klare.

Det er ikke alle 3 åringer som er klare nei.. Min blir 3 år lille julaften, han viser interesse for do, men så fort det kommer noe får han panikk.. Blir helt vill og vil ha på bleia.. Jeg kommer aldri til å tvinge han på do.. Vil ikke at han skal få skrekk heller.. Spør HS, er ikke alle som er klar for det nei..

eg trur ikkje d e bra å tvinga ongane t den slags eg. e ikkje alle så e klare. nåken e jo utvikla mye seinare enn andre. å ofta e guttane seinare enn jentene. her slutta prinsen med bleia 14 dager før han blei 3 år. va tørr på natten i ei heile uka, å så forsvant bleiå på nattå o. va kjempe enkelt.

på begynnelsen så fekk han nåken klistermerker, og d va stas. små klistermerker for tissing på do og stort klistermerke for bæsjing. brukte systemet i ca 1 uker. så va bleia vekk[:D]

ungene e klare når dei e klare. syns d e viktigt å ta d i deiras tempo.

Vi har hatt det samme problemet her, han NEKTET å bæsje på do - MEN som kal el sa - klistremerker!

Han fikk velge seg klistremerker på butikken (litt biler, og litt julenisse) når han tisser får han et lite klistremerke og når han bæsjer et stort et[:D] Han har begynt å bæsje på do nå![:D] I barnehagen så har han også klistremerker!

jeg bestakk tobias.. sa at om han gikk uten bleie i barnehagen en dag så skulle han få den bilen han hadde ønska seg..
han gikk uten bleie, ingen uhell.. vi dro til byen, svidde av 400 på en bil - og jeg sa at nå hadde jeg ikke råd til å kjøpe flere bleier så da hadde han slutta..
gikk helt fint det.. [:)]

Jeg har en gutt som blir 3år om en mnd, og han er ikke i nærheten av å bli bleiefri ennå.
Veldig frustrerende.
Men han har nektet å bare sitte på potte eller do også han da.
Så jeg har begynt med klistemerker men satt det opp slik:
Har prøvd
Tisset
Bæsjet

Så nå kan han sitte på do, får klistemerke å alt er bra.
Men han NEKTER plent å tisse eller bæsje, vil bare sitte.
Så hva gjør jeg???
Nå vil han sitte bare for å få klistermerke.
Har sagt at han ikke får flere klistermerke for å prøve, nå må han tisse eller bæsje for å få.
Men da bryr han seg ikke, sier at han trenger ikke klistemerke, ikks så viktig det.
Så føler den belønningen er bare bortkastet, for han bryr seg ikke om han ikke får.

ORIGINAL: L Iny

Jeg har en gutt som blir 3år om en mnd, og han er ikke i nærheten av å bli bleiefri ennå.
Veldig frustrerende.
Men han har nektet å bare sitte på potte eller do også han da.
Så jeg har begynt med klistemerker men satt det opp slik:
Har prøvd
Tisset
Bæsjet

Så nå kan han sitte på do, får klistemerke å alt er bra.
Men han NEKTER plent å tisse eller bæsje, vil bare sitte.
Så hva gjør jeg???
Nå vil han sitte bare for å få klistermerke.
Har sagt at han ikke får flere klistermerke for å prøve, nå må han tisse eller bæsje for å få.
Men da bryr han seg ikke, sier at han trenger ikke klistemerke, ikks så viktig det.
Så føler den belønningen er bare bortkastet, for han bryr seg ikke om han ikke får.

Samme greia med belønningen her!!! Frustrerende for han bryr seg rett og slett ikke.

Back
Topp